Maailmankaikkeuden salaisuudet löytyvät suuresta sinisestä sylinteristä

Helium-3 voi kertoa, miten kaikki tuntemamme sai alkunsa.
Way Out There - Big blue cylinder

Kaksimetrinen, ison puunrungon paksuinen ja sinisen Lego-palikan värinen metallisylinteri ei näytä kovin jännittävältä. Sen sisällä, hyytävässä kylmyydessä ja kovassa paineessa on kuitenkin erityislaatuista heliumia, joka voi auttaa vastaamaan kysymyksistä ehkä vanhimpaan: miten maailmankaikkeus sai alkunsa?

Maapallolla helium-3 on harvinainen, avaruudessa paljon yleisempi. Kun sitä jäähdytetään äärimmäisen matalaan lämpötilaan, alkaa tapahtua oudolta näyttäviä asioita.  Sekoitettuna aine jatkaa pyörimistä loppumattomiin, ja lasiin laitettuna se näyttää uhmaavan luonnonlakeja vuotaessaan lasin läpi.

Maan ilmiöiden näkökulmasta helium-3:n käytös vaikuttaa kummalliselta, mutta Aalto-yliopiston vanhempi tutkija Vladimir Eltsov tietää, että todellisuudessa sillä on paljon yhteistä alkuräjähdyksen jälkeen muodostuneiden alkeishiukkasten kanssa. Helium-3 heijastaa myös tutkijoiden kvanttivakuumiksi kutsumaa tyhjyyden rakennetta.

Way Out There - Big blue cylinder animation
Animation: Lukasz Geratowski/Aalto University

”Jos tarkastelet donitsia, näet, että siinä on jotakin kierrettyä ja keskellä on reikä. Avaruudessa, tai lasiin laitetussa supranesteessä donitsin muoto – kierto ja reikä – ovat kuitenkin piilossa”, Eltsov selittää.

Helium-3:n avulla tutkijat voivat tarkastella ”donitsia” lähietäisyydeltä, mikä antaa lisätietoa maailmankaikkeuden osien muodostumisesta.

Helium-3 kertoo maailmamme perusteista; miksi maailmankaikkeus on rakentunut niin kuin on.

emeritusprofessori Grigori Volovik

”Helium-3 kertoo maailmamme perusteista; miksi maailmankaikkeus on rakentunut niin kuin on”, sanoo Aalto-yliopiston emeritusprofessori Grigori Volovik.

Volovik on kosmologian, suurenergiafysiikan ja tiiviin aineen fysiikan maailmanlaajuinen uranuurtaja. Viimeiset vuosikymmenet hän on tutkinut helium-3:ta etsien selityksiä kaikkein abstrakteimpiin ja hämmentävimpiin käsitteisiin. Volovik uskoo vahvasti, että helium-3:n avulla voidaan selittää monenlaisia ilmiöitä; se tarjoaa vastauksia jopa kysymyksiin, joita muut vielä pitävät avoimina.

Suuri kysymys, yksinkertainen vastaus

Tiedemiehet ovat kiistelleet avaruuden energiatiheydestä eli kosmologisesta vakiosta aina siitä lähtien, kun selvisi, että avaruus laajenee yhä kasvavalla vauhdilla. Teorian mukaan energiatiheys olisi 120 suuruusluokkaa havainnoitua suurempi. Ero on niin suuri, että jotkut ovat jopa kutsuneet sitä tieteen pahimmaksi kömmähdykseksi.

Volovikin tutkimus on osoittanut, että poikkeavuudet täydellisestä tasapainosta aiheuttaisivat nollasta poikkeavan kosmologisen vakion, mikä on linjassa astronomien viimeaikojen havaintojen kanssa.

Entä mitä tapahtuu, kun maailmankaikkeuden synnyn perusteet saadaan selville?

”Haluamme edetä tutkimuksissa. Haluamme tietää, miten tyhjiöenergia, maailmankaikkeus, lähestyy täydellistä tasapainotilaa”, Volovik sanoo.

Teorian mukaan maailmankaikkeus saavuttaa noin 2 biljoonan vuoden kuluttua tilan, jossa energia on tasaisesti jaettu, eikä elämää voi enää olla olemassa. Helium-3 mahdollistaa tämän tutkimisen miniatyyrikoossa, maanpäällisessä mittakaavassa.

Samalla tutkijat keräävät tietoa helium-3:sta saavuttaakseen teknologian edistysaskelia, jotka voivat koskea meitä kaikkia. Uudet topologiset, ”kierto-ja-reikä”-ominaisuuksia hyödyntävät materiaalit voivat mahdollistaa luotettavan kvanttilaskennan tai huoneenlämpötilassa toimivat suprajohteet, jotka ovat tähän asti olleet mahdollisia vain teoriassa.

Lue lisää Yli ymmärryksen -sarjastamme

Way Out There - Black holes might be nicer than we think

Mustat aukot saattavat olla hyödyllisempiä kuin luulimmekaan

Jättimäiset avaruuden syöverit voivat repiä tähtiä kappaleiksi – mutta myös muovata kokonaisten galaksien kehitystä.
Way Out There - space junk

Kiertoradoilla alkaa olla ruuhkaa – avaruusromu on jo iso ongelma

Avaruuteen tarvitaan siivouspakko, jotta avaruus olisi käytettävissä tulevillekin sukupolville.
Way Out There - Big blue cylinder

Maailmankaikkeuden salaisuudet löytyvät suuresta sinisestä sylinteristä

Helium-3 voi kertoa, miten kaikki tuntemamme sai alkunsa.
Way Out There - Metsähovi Radio Observatory

Hiljaisista galakseista kuuluu kummia

Hiljaisimmista, aktiivisista galakseista on paljastunut paljon yllätyksiä.

arts conferment ceremony
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Media Lab alumni: Juan Carlos Vasquez

Juan Carlos Vasquez on kolumbialainen säveltäjä, äänitaiteilija ja tutkija, joka palkittiin Primus Maisterina Aalto ARTS promootiojuhlassa tänä kesänä. Hän on ollut aktiivinen jäsen Media Labissa sekä opiskelijana, tutkijana että luennoitsijana ja on saavuttanut vuosien varrella Aallossa enemmän, kuin moni uskaltaisi toivoa.
Leonardo Hidalgo Uribe: Stories from cold and warm lands
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Laaja tekstiiliosaaminen on osa Aallon muodin vahvuutta

Taiteellisen ja teknisen suunnitteluosaamisen yhdistelmä opetuksessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen.
Karin Krokfors, kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

"Meidän on katsottava menneisyyteen voidaksemme suunnitella tulevaisuuden rakennuksia”

Arkkitehti Karin Krokforsin mielestä rakennukset olisi suunniteltava ajan myötä mukautuviksi. Ja menneisyydestä löytyy paljon esimerkkejä, joista voimme ottaa oppia.
Revontuliäänten fysiikkaa. Kuva: Unto K. Laine
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Revontulten räiskeet ja rätinät liittyvät maapallon sähkömagneettisiin resonansseihin

Uusi tutkimus osoittaa, että 70–80 metrin korkeudessa syntyvät äänet ovat seurausta Schumann-resonanssien vahvistumisesta.