Maailman suojellut ja koskemattomat metsät häviävät hälyttävällä vauhdilla

Tuore tutkimus paljastaa, että monilla alueilla metsiä katoaa virallisesta suojelusta huolimatta.

Trooppista metsää on hävitetty Kambodžassa.

Suojeltuja ja koskemattomia metsiä on hävinnyt nopeasti tällä vuosisadalla. Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan maailman suojelluista metsistä 3 prosenttia ja koskemattomista metsistä 2,5 prosenttia on kadonnut vuosina 2000 – 2012. Suojellut koskemattomat metsät ovat vähentyneet 1,5 prosenttia. Luvut ovat korkeita verrattuna siihen, että samaan aikaan kaikista maailman metsistä on kadonnut 5 prosenttia.

Australiassa ja Oseaniassa sekä Pohjois-Amerikassa suojelluista metsistä on kadonnut yli 5 prosenttia. Huolestuttavaa on, että osissa Afrikkaa, Keski-Aasiaa ja Eurooppaa metsiä on hävinnyt suhteellisesti enemmän suojelualueilla kuin niiden ulkopuolella. Toisaalta Etelä-Amerikan ja Kaakkois-Aasian maissa metsien suojelu on estänyt metsäkatoa tehokkaasti.

Metsiä katoaa maatalouden tieltä

Maanviljelysalueiden laajentaminen on maailmanlaajuisesti tärkeimpiä metsäkadon syitä. Aalto-yliopiston tutkijoiden analyysin perusteella maatalousmaan laajentaminen onkin merkittävä syy suojelumetsien kaatamiseen. Suojeltujen ja koskemattomien metsien katoa tapahtuu myös keskimääräistä useammin alueilla, joilla bruttokansantuote on korkea. Tämä on osittain ristiriidassa aikaisempien tulosten kanssa.

– Metsät pitävät huolta luonnon monimuotoisuudesta, säätelevät ilmastoa, varastoivat hiiltä, suojelevat maaperää ja vettä sekä tarjoavat elannon ja raaka-aineita ihmisille kaikkialla maailmassa. On hälyttävää, että metsien virallinen suojelu ei monilla alueilla itse asiassa suojelekaan metsiä, sanoo tutkijatohtori Timo Räsänen.

– Erityisesti tropiikissa näemme silti myös myönteistä kehitystä. Esimerkiksi Brasiliassa Amazonilla metsäkato on hidastunut viime vuosina, jatkaa tutkija Matias Heino.

Tutkimus tehtiin käyttäen metsäalan muutoksista äskettäin julkistettua kaukokartoitusdataa, joka on kerätty maailmanlaajuisesti satelliiteilla. Tutkijat yhdistivät datan tietoihin suojelluista ja koskemattomista metsistä, joiden maailmanlaajuista katoa ei aiemmin ole saatu tutkittua näin yksityiskohtaisesti.

Aalto-yliopiston tutkijat tekivät tutkimuksen yhdessä Luonnonvarakeskuksen, King's College Londonin ja Vrije Universiteit Amsterdamin tutkijoiden kanssa.

Lisätietoja:

Tutkijatohtori Timo Räsänen
Aalto-yliopisto
[email protected]

Artikkeli: Matias Heino, Matti Kummu, Marika Makkonen, Mark Mulligan, Peter H. Verburg, Mika Jalava, Timo A. Räsänen. 2015. Forest Loss in Protected Areas and Intact Forest Landscapes: A Global Analysis. PLoS ONE 10(10): e0138918. doi:10.1371/journal.pone.0138918

Artikkeli (journals.plos.org)

Kuvat: Timo Räsänen, Aalto-yliopisto

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.