Maailman metallimusiikin tutkijat kokoontuvat Helsinkiin kesäkuussa

Esillä ovat esimerkiksi faniyhteisöt, visuaalinen kulttuuri sekä metallimusiikin historia.

Tapahtumasta on tulossa maailman suurin koskaan järjestetty metallimusiikin tutkimukseen keskittyvä akateeminen kokoontuminen.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu isännöi Helsingissä 8.−12. kesäkuuta kansainvälistä metallimusiikin tutkimuskonferenssia. Modern Heavy Metal: Markets, Practices and Cultures -konferenssi rakentuu yli 50 hevimetallia ja raskasta rokkia ruotivan tutkimusesityksen ympärille. Esiintyjät edustavat useita tieteenaloja ja tulevat lähes kolmestakymmenestä maasta.

Tutkijaesitysten aiheet tarjoavat monipuolisen läpileikkauksen alan tutkimukseen. Aiheina ovat muun muassa metallimusiikkiteollisuus ja siihen liittyvä liiketoiminta. Esitykset käsittelevät myös metallimusiikin poliittisia ja sosiaalisia näkökulmia, kansallisia ja kulttuurisia piirteitä sekä sukupuoleen, etnisyyteen ja uskontoon liittyviä kysymyksiä. Myös faniyhteisöt, visuaalinen kulttuuri sekä metallimusiikin historia ja eri alalajit ovat esillä. Ohjelmaan mahtuvat myös musiikin filosofia, rakenteellinen analyysi sekä lyriikoiden ja äänimaailman tutkimus.

Tutkimuspuheenvuorojen lisäksi ohjelmassa on pitkän linjan metallimuusikkojen esiintymisiä. Paikalla ovat muun muassa useita platinalevyjä haalineen Anthrax-yhtyeen perustajajäsen ja moninkertainen Grammy-ehdokas Scott Ian (USA) sekä Testament-yhtyeen kitaristi Alex Skolnick (USA). Myös musiikkitoimittaja ja kirjailija Martin Popoff (CAN) sekä hevimetallin tutkimuksen legenda Deena Weinstein (USA) puhuvat konferenssissa. Tapahtumaan liittyy Music Finlandin kanssa yhteistyössä järjestettävä työpaja, joka kokoaa yhteen alan suomalaisia ja saksalaisia toimijoita. Konferenssin yhteydessä järjestetään myös dokumenttielokuvien näytöksiä.

Tapahtumaviikon iltoina järjestetään Helsingissä metallimusiikkia esitteleviä konsertteja. Tiistaina 9.6. Bar Bäkkärin lavan valtaavat neljä nousussa olevaa suomalaisyhtyettä: Blind Channel, Bloodred Hourglass, Ranger ja Shiraz Lane. Keskiviikkona 10.6. Tavastian Pre-Tuska Party -illassa puolestaan esiintyvät ulkomaillakin jo huomiota herättäneet Battle Beast ja Lost Society.

Tapahtuman luojana ja vastuujärjestäjänä toimii Kauppakorkeakoulun akatemiatutkija Toni-Matti Karjalainen. Aallon yhteistyökumppaneina tapahtumassa toimivat myös Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Sibelius-Akatemia ja Suomen Jazz & Pop Arkisto, sekä useat musiikkialan toimijat.

Tapahtuma on vuonna 2013 perustetun kansainvälisen ISMMS-kattojärjestön (International Society for Metal Music Studies) ensimmäinen virallinen konferenssi. Tutkimuspaperit kootaan konferenssin yhteydessä fyysisenä ja sähköisenä versiona julkaistavaan proceedings-kirjaan.

Median edustajat ovat tervetulleita konferenssiin. Lisätiedot, ilmoittautumiset ja mahdolliset haastattelupyynnöt:

Akatemiatutkija Toni-Matti Karjalainen
Aalto-yliopisto, Kauppakorkeakoulu

Modern Heavy Metal Conference * Helsinki 2015 (modernheavymetal.net)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan