Maailman johtava biopohjaisten materiaalien tutkimus jatkuu Suomessa

Suomen Akatemia tukee edelleen FinnCERESin materiaalien biotalouden lippulaivahanketta merkittävällä, jopa 10,7 miljoonan euron rahoituksella vuosina 2022-2026. Yli 6 M€ rahoituksesta on virallisesti vahvistettu ja lopullinen tuki julkistetaan vuoden 2025 alussa. Rahoituspäätös perustuu erinomaiseen menestykseen lippulaiva-arvioinnissa, jossa korostettin laadukasta tutkimusta, yhteistyötä sidosryhmien kanssa, talouskasvun edistämistä, muuntautumiskykyä ja isäntäorganisaatioiden vahvaa tukea.
logo

"Uskomme, että lippulaivan tulokset tuovat meidät lähemmäksi biopohjaisten materiaalien uutta aikakautta. FinnCERESin tavoitteena on olla yksi maailman johtavista biopohjaisten materiaalien tutkimuksen, kehittämisen ja liiketoiminnan keskittymistä," kertoo Monika Österberg, FinnCERESin tieteellinen johtaja Aalto-yliopistosta.

FinnCERES on hyvin linjassa Suomen biotalousstrategian ja viimeaikaisten teollisuuden investointien kanssa. Tiivis yhteistyö lippulaivan ja teollisuuden välillä varmistaa, että uudet materiaaliratkaisut voidaan tulevaisuudessa muuttaa menestyväksi liiketoiminnaksi ja uusiksi työpaikoiksi.

"Toisen nelivuotiskauden aikana FinnCERESissä keskitytään entistä enemmän tutkimustulosten kehittämiseen kohti sovelluksia ja ylösskaalaamista. Kansainvälistä yhteistyötä tieteen, koulutuksen ja innovaatioiden saralla sekä tieteeseen perustuvaa päätöksentekoa tullaan edistämään erityisesti Boreal Alliance -verkoston kautta," kertoo Orlando Rojas, FinnCERESin tieteellinen johtaja Aallossa ja kansainvälistymisen edistäjä.

"Puut ja kasvit toimivat meille materiaalipankkina," kertoo FinnCERESin tieteellinen johtaja Tekla Tammelin VTT:ltä. "Soluseinän rakenteet ja toiminnot ovat materiaalien suunnittelussa loputon inspiraation lähde. Ohjelman tavoitteena on silloittaa perustutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen välillä olevaa kuilua ja viedä tieteellisiä havaintoja kohti todellisia innovaatioita ja toteutusta. Ensimmäisen kauden tutkimustulosten pohjalta olemme fokusoineet tutkimustamme yhdessä jäsenyritystemme kanssa. Kestävän kehityksen periaatteet ohjaavat materiaalien kehitystyötämme".

FinnCERES on esimerkiksi kehittänyt uusia lähestymistapoja nanoselluloosapohjaisille kalvoille, joita voidaan käyttää kasvavaa ympäristöongelmaa aiheuttavien mikromuovihiukkasten talteenottoon. Lisäksi on kehitetty selektiivisiä nanoselluloosapohjaisia kalvoja lääketieteelliseen pikadiagnostiikkaan.

Origamin taito on siirretty menestyksekkäästi materiaalitutkimukseen, ja tuloksena on syntynyt uusia biopohjaisia pakkauskonsepteja. Optiikan alalla FinnCERES on pystynyt tuottamaan biopohjaisia optisia kuituja, joilla on päästy yli joistakin nykyisten optisten kuitujen rajoituksista.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!