Maa- ja vesitekniikan tuelta lähes 900 000 euroa vesitekniikan tutkimukseen

Varat kohdistetaan vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmän viiteen tutkimushankkeeseen.
vesitekniikka_700x400_fi_fi.jpg

Maa- ja vesitekniikan tuki ry on myöntänyt vuoden 2017 apurahoina yhteensä 872 000 euroa Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmälle. Varat kohdistetaan seuraaviin tutkimushankkeisiin:

• Ravinteiden kulkeutumisen hallinta luonnonmukaisten kaksitasouomien avulla / Controlling transport of nutrients by means of environmental two-stage channels
  • Hulevesien hallinta - määrän ja laadun mallintaminen / Urban runoff management - modelling of stormwater quantity and quality
  • Globaali ruokaturva muuttuvassa maailmassa: kuinka voimme syödä vähemmän vettä? / Global food security in a changing world: how can we eat less water?
  • Jätevedenpuhdistusprosessien muutos ravinteiden poistosta ravinteiden talteenottoon / Transition of wastewater treatment processes from nutrient removal to recovery
  • Työelämään kytkeytynyt Professor of Practice yhdyskuntajätevesien puhdistuksen kehittämiseksi / Professor of Practice in the development of urban wastewater treatment

Maa- ja vesitekniikan tuki ry on vuonna 1949 perustettu aatteellinen yhdistys, joka tukee vesitekniikkaa ja siihen liittyvää ympäristötekniikkaa ja maaperän suojelua myöntämällä apurahoja. Viime vuosina tukea on saanut runsaat 200 hanketta vuosittain.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.