Uutiset

Luovuus on tärkeää organisaatioiden uudistamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä

Tutkimuksen mukaan luovan toimitustyön olosuhteet ovat heikentyneet.

Luovuuden rooli ja asema media-alalla on muuttunut. Tämä kävi ilmi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice Nando Malmelinin vetämässä ”Creative leadership in media management” -tutkimushankkeessa, jossa analysoitiin media-ammattilaisten luovuutta koskevaa ajattelua ja sitä ohjaavia käsitteitä.

Tutkimuksen mukaan luovan toimitustyön olosuhteet ovat heikentyneet, sillä aikakauslehtityön ammattilaisten mielestä luovalle ajattelulle ja uusien asioiden ideoimiselle jää yhä vähemmän aikaa. Luovassa työskentelyssä korostuu pyrkimys kaupalliseen menestykseen.

Aikakauslehtiala on kehittynyt siten, että luovan toiminnan painopiste on siirtymässä yksilölähtöisestä journalististen sisältöjen luomisesta uusien konseptien, julkaisumuotojen ja -kanavien kehittämiseen.

Luovuutta pidetään tärkeänä myös mediaorganisaatioiden ja toimintatapojen uudistamisessa, mikä korostaa toimintojen välisen yhteistyön ja luovuuden johtamisen merkitystä.

Kyselytutkimuksessa tutkittiin suomalaisen aikakauslehtialan toimituksellisen henkilökunnan luovuuskäsityksiä. Tutkimukseen osallistui kolme Suomen suurinta aikakauslehtialan yritystä: Sanoma Magazines, Otava Media ja A-lehdet Oy.

Tutkimushankkeen rahoitti Helsingin Sanomain Säätiö, ja se toteutettiin Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen organisaatioviestinnän yksikössä.

Tutkimushankkeesta on julkaistu myös Malmelinin ja Mikko Villin toimittama kirja ”Mediajohtaminen – Näkökulmia uudistuvaan media-alaan” (Gaudeamus, 2015).

Tutkimuksen tulokset on julkaistu seuraavissa artikkeleissa:

  1. Malmelin, Nando & Nivari-Lindström, Lotta (2015): Rethinking creativity in journalism: Implicit theories of creativity in the Finnish magazine industry. Journalism, 2015, DOI: 10.1177/1464884915620272.
    http://jou.sagepub.com/content/early/2015/12/23/1464884915620272.abstract
  2. Malmelin, Nando (2015): Luova tuho? Luovuuden asema media-alan käytännöissä ja tutkimuksessa. Media & viestintä, 38(1), 2015.
    https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/62105

Yhteydenotot ja lisätietoja:
Nando Malmelin
Professor of Practice
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh. 040 524 8094
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

New Cotton Project
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Puuvillalle haastaja

Aalto-yliopisto mukana yhteistyöhankkeessa, jossa luodaan kestävää muotia huipputeknologian avulla.
Blue sea, golden grass and green woods in a view to Laajalahti nature reserve
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Rahoitusta strategiseen tutkimukseen

Suomen Akatemian rahoittamissa hankkeissa tutkitaan kaupunkiviheralueiden merkitystä hiilensidonnassa sekä sotedatan luotettavaa hyödyntämistä.
Aalto University alumnus Asad Awan.
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Alumni Asad Awan palkittiin parhaasta tekniikan alan väitöskirjasta

Sähkötekniikan korkeakoulusta valmistunut Awan kehitti väitöskirjassaan ohjausmenetelmiä tehokkaampiin sähkömoottoreihin, jotka voivat pienentää moottorikäyttöisten järjestelmien hiilijalanjälkeä.
Ioncell-kuituja kierrätysmateriaalista
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Rullapyyhkeistä ja hamppuneuleesta syntyi uutta lujempaa kierrätyskuitua

Ioncell-menetelmällä tehdyn kuidun vetolujuus oli jopa 2,5-kertainen puuvillaan verrattuna. Kierrätetystä hampusta tehty Ioncell-neulos kesti hankausta kaksi kertaa kauemmin kuin hamppukangas.