Uutiset

Luovuus on tärkeää organisaatioiden uudistamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä

Tutkimuksen mukaan luovan toimitustyön olosuhteet ovat heikentyneet.

Luovuuden rooli ja asema media-alalla on muuttunut. Tämä kävi ilmi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice Nando Malmelinin vetämässä ”Creative leadership in media management” -tutkimushankkeessa, jossa analysoitiin media-ammattilaisten luovuutta koskevaa ajattelua ja sitä ohjaavia käsitteitä.

Tutkimuksen mukaan luovan toimitustyön olosuhteet ovat heikentyneet, sillä aikakauslehtityön ammattilaisten mielestä luovalle ajattelulle ja uusien asioiden ideoimiselle jää yhä vähemmän aikaa. Luovassa työskentelyssä korostuu pyrkimys kaupalliseen menestykseen.

Aikakauslehtiala on kehittynyt siten, että luovan toiminnan painopiste on siirtymässä yksilölähtöisestä journalististen sisältöjen luomisesta uusien konseptien, julkaisumuotojen ja -kanavien kehittämiseen.

Luovuutta pidetään tärkeänä myös mediaorganisaatioiden ja toimintatapojen uudistamisessa, mikä korostaa toimintojen välisen yhteistyön ja luovuuden johtamisen merkitystä.

Kyselytutkimuksessa tutkittiin suomalaisen aikakauslehtialan toimituksellisen henkilökunnan luovuuskäsityksiä. Tutkimukseen osallistui kolme Suomen suurinta aikakauslehtialan yritystä: Sanoma Magazines, Otava Media ja A-lehdet Oy.

Tutkimushankkeen rahoitti Helsingin Sanomain Säätiö, ja se toteutettiin Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen organisaatioviestinnän yksikössä.

Tutkimushankkeesta on julkaistu myös Malmelinin ja Mikko Villin toimittama kirja ”Mediajohtaminen – Näkökulmia uudistuvaan media-alaan” (Gaudeamus, 2015).

Tutkimuksen tulokset on julkaistu seuraavissa artikkeleissa:

  1. Malmelin, Nando & Nivari-Lindström, Lotta (2015): Rethinking creativity in journalism: Implicit theories of creativity in the Finnish magazine industry. Journalism, 2015, DOI: 10.1177/1464884915620272.
    http://jou.sagepub.com/content/early/2015/12/23/1464884915620272.abstract
  2. Malmelin, Nando (2015): Luova tuho? Luovuuden asema media-alan käytännöissä ja tutkimuksessa. Media & viestintä, 38(1), 2015.
    https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/62105

Yhteydenotot ja lisätietoja:
Nando Malmelin
Professor of Practice
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh. 040 524 8094
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Konsta Laakso and Elsi Sloan act in the short film of Oasis of Radical Wellbeing
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallossa kuvattu lyhytelokuva kertoo opiskelijan vaikeasta valinnasta

Aalto-yliopiston Oasis of Radical Wellbeing -hankkeen rahoittama Myötätunto III -lyhytelokuvan kuvaukset alkoivat Otaniemessä 17.3. Valmiin elokuvan ensi-iltaa päästään katsomaan 30.5. Green Minds, Healthy Hearts – Social Sustainability Symposium -tapahtumassa Aalto-yliopiston Oppimiskeskuksessa.
Kuvituskuva pörssikursseista
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Viisi asiaa, jotka päättäjien pitäisi tietää omistajuudesta Suomessa

Miten pärjäämme omistajuudessa Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan verrattuna? Maailman ensimmäinen omistajuuden professori Samuli Knüpfer listaa haasteet – ja kertoo, miksi ne on tärkeä saada ratkaistua.
Kemiantekniikan opiskelijoita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Oletko uusi data-agenttimme?

Hae kemian tekniikan korkeakoulun data-agentiksi.
Illustration: Juuli Miettilä.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avattaria ja aitoja kohtaamisia

Aalto-yliopiston tutkijat ovat tutkimushankkeissaan mukana luomassa uudenlaista neuvolaa ja myönteistä synnytyskokemusta. Visioissa huomioidaan teknologian luomat mahdollisuudet, kuten synnytyksen simulointi kolmiulotteisessa videokonferenssissa avattaren eli virtuaalihahmon välityksellä. Toisaalta tutkijat mielellään säilyttäisivät parhaat käytänteet menneestä, kuten perinteisen neuvolakortin, aidot kohtaamiset sekä rotinat, vierailut katsomaan vastasyntynyttä ruokalahjojen kera.