Uutiset

Luovuus on tärkeää organisaatioiden uudistamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä

Tutkimuksen mukaan luovan toimitustyön olosuhteet ovat heikentyneet.

Luovuuden rooli ja asema media-alalla on muuttunut. Tämä kävi ilmi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice Nando Malmelinin vetämässä ”Creative leadership in media management” -tutkimushankkeessa, jossa analysoitiin media-ammattilaisten luovuutta koskevaa ajattelua ja sitä ohjaavia käsitteitä.

Tutkimuksen mukaan luovan toimitustyön olosuhteet ovat heikentyneet, sillä aikakauslehtityön ammattilaisten mielestä luovalle ajattelulle ja uusien asioiden ideoimiselle jää yhä vähemmän aikaa. Luovassa työskentelyssä korostuu pyrkimys kaupalliseen menestykseen.

Aikakauslehtiala on kehittynyt siten, että luovan toiminnan painopiste on siirtymässä yksilölähtöisestä journalististen sisältöjen luomisesta uusien konseptien, julkaisumuotojen ja -kanavien kehittämiseen.

Luovuutta pidetään tärkeänä myös mediaorganisaatioiden ja toimintatapojen uudistamisessa, mikä korostaa toimintojen välisen yhteistyön ja luovuuden johtamisen merkitystä.

Kyselytutkimuksessa tutkittiin suomalaisen aikakauslehtialan toimituksellisen henkilökunnan luovuuskäsityksiä. Tutkimukseen osallistui kolme Suomen suurinta aikakauslehtialan yritystä: Sanoma Magazines, Otava Media ja A-lehdet Oy.

Tutkimushankkeen rahoitti Helsingin Sanomain Säätiö, ja se toteutettiin Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen organisaatioviestinnän yksikössä.

Tutkimushankkeesta on julkaistu myös Malmelinin ja Mikko Villin toimittama kirja ”Mediajohtaminen – Näkökulmia uudistuvaan media-alaan” (Gaudeamus, 2015).

Tutkimuksen tulokset on julkaistu seuraavissa artikkeleissa:

  1. Malmelin, Nando & Nivari-Lindström, Lotta (2015): Rethinking creativity in journalism: Implicit theories of creativity in the Finnish magazine industry. Journalism, 2015, DOI: 10.1177/1464884915620272.
    http://jou.sagepub.com/content/early/2015/12/23/1464884915620272.abstract
  2. Malmelin, Nando (2015): Luova tuho? Luovuuden asema media-alan käytännöissä ja tutkimuksessa. Media & viestintä, 38(1), 2015.
    https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/62105

Yhteydenotot ja lisätietoja:
Nando Malmelin
Professor of Practice
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh. 040 524 8094
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Kimchi and Chips
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taiteilijapuheenvuoro: Kimchi and Chips

Tervetuloa seuraamaan soulilaisen Kimchi and Chips -taidestudion taiteilijapuheenvuoroa!
CYBER_Aki-Pekka_Sinikoski010.jpg
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun tutkijoita mukana nyt yhteensä viidessä tutkimuksen huippuyksikössä

Suomen Akatemia on valinnut yhteensä 11 uutta huippuyksikköä. Perustieteiden korkeakoulun tutkijat ovat mukana ottamassa selvää keinotekoisesti älykkäistä materiaaleista, matematiikan viimeisimpien edistysaskeleiden sovelluksista sekä ilmakehän molekyyliprosesseísta.
A detail of spider silk material developed in Aalto University, image Fotoni Film & Communications
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Kaksi uutta huippuyksikköä Aalto-yliopistoon – yliopisto myös mukana kahdessa konsortiossa

Aalto-yliopiston johtamiksi huippuyksiköiksi valittiin Suurnopeuksiset sähkömekaaniset energianmuunnosjärjestelmät sekä Elävien toimintojen innoittamat hybridimateriaalit.
Aivoaakkoset kansi
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Aivotutkimusta kaikille

Aivoaakkoset-teos tarjoaa tutkittua tietoa ihmisaivoista ja niiden toiminnasta.