Lisää tuottavuutta kuntien teknisen toimen palveluiden tuotteistamisella

Kuntien tuotteistustyötä taustoittava tutkimusraportti sekä kaupunkien pilotointi raportiit nyt ladattavissa.

Suomi on tänä päivänä suurten haasteiden edessä. Tuottavuutta ja kilpailukykyä on parannettava niin yksityisellä kuin julkisella sektorillakin. Julkisella sektorilla on käynnissä jo suuria rakenneuudistuksia, esimerkkinä vuosia käynnissä olleet kuntarakenneuudistus sekä sote-uudistus. Kiristyvän talouden tasapainottaminen edellyttää kuitenkin jatkuvaa ja kokonaisvaltaista toiminnan kriittistä tarkastelua sekä rohkeaa kehittämistä.

Tekniset palvelut ovat yksi osa-alue, jossa tuottavuutta voidaan nostaa kunta-alalla. Jotta toimintaa voidaan kehittää, tulee palveluprosessien rakenteet ja kustannukset tuntea paremmin. Siksi palveluiden tuotteistaminen on tärkeä askel kohti tuottavuuden parantamista. Kuntaliiton alaisuudessa toimivan KEHTO-foorumin aloitteesta käynnistettiin vuonna 2010 valmistelut teknisen toimen palveluiden tuotteistamishankkeen aloittamiseksi. Työ johti lopulta kaksivuotisen Tekesin rahoittamaan OPUS -hankekokonaisuuden käynnistymiseen maaliskuussa 2013. Hankekokonaisuuteen kuului Aalto-yliopiston Tuotantotalouden laitoksen johtama tutkimusprojekti, Turun ja Porin kaupunkien pilotointi projektit sekä Kuntamaisema Oy:n tuotekehitysprojekti.

Hankekokonaisuuden tavoitteena on ollut tuoda tekniselle sektorille yleinen ja laaja kokonaisuus palveluiden järjestämisen optimointiin sekä mahdollistaa palveluiden nostaminen uudelle tasolle koko kunta-alalla. Uusia toimintatapoja etsittiin etenkin kuntalaisten osallistamisesta, palveluekosysteemin kehittämisestä sekä eri osa-alueiden palveluiden liittämisestä paremmin laajempaan kaupunkisuunnittelun strategiaan. Turun pilotointi projektissa kehitettiin uusi tuoterakenne kaupunki-infran ylläpidon palveluihin ja Porin pilotointi projektissa tontin muodostuksen palveluihin. Nämä hankekokonaisuudessa kehitetyt tuotteistamisen tavat sekä kokemukset luovat kuitenkin hyvän pohjan laajamittaiselle tuotteistuksen käyttöönotolle koko Suomen kuntakentässä.

OPUS hankekokonaisuus päättyi syyskuun lopussa ja tuloksista on nyt julkaistu kolme raporttia: tuotteistustyötä taustoittava tutkimusraportti sekä kaupunkien pilotointi raportit. Raportit on ladattavissa Kuntaliiton sivuilta seuraavista osoitteista:

Lisätietoja:

Tutkimusjohtaja Pekka Malinen, Aalto-yliopisto, ([email protected])

Projektipäällikkö Teemu Surakka, Aalto-yliopisto, ([email protected])

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.