Liiketoimintaosaamista verkon kautta – Aalto mukana yhteistyössä

Liiketoimintaosaamisen verkko-opinnot tarjoavat muille kuin kauppatieteiden opiskelijoille bisnesosaamista ajasta ja paikasta riippumatta.

Aalto-yliopisto on mukana kymmenen suomalaisen yliopiston yhteisessä liiketoimintaosaamisen verkko-opintokokonaisuudessa (LITO). Kokonaisuus tarjoaa opiskelijoille kokonaiskuvan yritystoiminnasta, tukee yrittäjyyttä ja kehittää työelämävalmiuksia. Opetuksen kohderyhmänä ovat muut kuin kauppatieteiden opiskelijat. Opinnot toteutetaan yliopistojen välisenä yhteistyönä täysin verkossa https://www.lito.fi-ympäristössä.

Opintokokonaisuus käynnistyy 2.10.2017, kun ensimmäinen opintojakso johtamisen ja organisaatioiden perusteet alkaa. Tästä lähtien kursseja alkaa lähes joka kuun alussa ja ilmoittautumisia otetaan vastaan parhaillaan. Pilottilukuvuonna 2017‒2018 yksittäiselle kurssille voi ilmoittautua enimmillään 30 opiskelijaa yhdestä yliopistosta. Jatkossa opintojaksoille voidaan ottaa moninkertainen opiskelijamäärä.

Mukana 20 opettajan innostunut ja osaava joukko

Kokonaisuus tarjoaa osallistuvien yliopistojen opiskelijoille kahdeksan 5 opintopisteen laajuista opintojaksoa kauppatieteiden eri osa-alueilta. Opiskelijat saavat itse muodostaa opintojaksoista omaa osaamistarvettaan vastaavan kokonaisuuden.

Jaksoista suurimmalla osalla opetusvastuu on jaettu usean eri yliopiston kesken. LITO-kursseja on mukana tekemässä kahdenkymmenen opettajan joukko.

”Suomalaisessa yliopisto-opetuksessa tämän mittaluokan yhteistyömalleja ei vielä ole. Kaikki kauppatieteellisen alan yliopistot ovat lyöneet voimansa yhteen, ja jaamme vastuun kokonaisuuden eri osista. Yhdessä tekemällä pystymme entistä paremmin tarjoamaan opintojaksoja isommille opiskelijamäärille kuin aiemmin verkostomaisissa kokonaisuuksissa”, sanoo Taina Eriksson, joka on LITO-hankkeen koulutuspäällikkö Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Turun yliopiston koordinoimalle verkko-opintokokonaisuudelle noin miljoonan euron rahoituksen vuosille 2017–2019 osana valtioneuvoston osaamisen ja koulutuksen kärkihanketta 3. Digitaalisen opintokokonaisuuden suunnittelu alkoi Suomen kauppakorkeakoulut ABS ry:n aloitteesta vuoden 2016 alussa KAUTE-säätiön tuella. Myös Suomen Ekonomit on ollut mukana tukemassa hanketta alusta alkaen.

Lisätietoja:
ABS ry:n puheenjohtaja, dekaani Markus Granlund, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, [email protected], p. 050 411 8588
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, [email protected], p. 040 728 6196

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.