Liiketoimintaosaamista verkon kautta – Aalto mukana yhteistyössä

Liiketoimintaosaamisen verkko-opinnot tarjoavat muille kuin kauppatieteiden opiskelijoille bisnesosaamista ajasta ja paikasta riippumatta.

Aalto-yliopisto on mukana kymmenen suomalaisen yliopiston yhteisessä liiketoimintaosaamisen verkko-opintokokonaisuudessa (LITO). Kokonaisuus tarjoaa opiskelijoille kokonaiskuvan yritystoiminnasta, tukee yrittäjyyttä ja kehittää työelämävalmiuksia. Opetuksen kohderyhmänä ovat muut kuin kauppatieteiden opiskelijat. Opinnot toteutetaan yliopistojen välisenä yhteistyönä täysin verkossa https://www.lito.fi-ympäristössä.

Opintokokonaisuus käynnistyy 2.10.2017, kun ensimmäinen opintojakso johtamisen ja organisaatioiden perusteet alkaa. Tästä lähtien kursseja alkaa lähes joka kuun alussa ja ilmoittautumisia otetaan vastaan parhaillaan. Pilottilukuvuonna 2017‒2018 yksittäiselle kurssille voi ilmoittautua enimmillään 30 opiskelijaa yhdestä yliopistosta. Jatkossa opintojaksoille voidaan ottaa moninkertainen opiskelijamäärä.

Mukana 20 opettajan innostunut ja osaava joukko

Kokonaisuus tarjoaa osallistuvien yliopistojen opiskelijoille kahdeksan 5 opintopisteen laajuista opintojaksoa kauppatieteiden eri osa-alueilta. Opiskelijat saavat itse muodostaa opintojaksoista omaa osaamistarvettaan vastaavan kokonaisuuden.

Jaksoista suurimmalla osalla opetusvastuu on jaettu usean eri yliopiston kesken. LITO-kursseja on mukana tekemässä kahdenkymmenen opettajan joukko.

”Suomalaisessa yliopisto-opetuksessa tämän mittaluokan yhteistyömalleja ei vielä ole. Kaikki kauppatieteellisen alan yliopistot ovat lyöneet voimansa yhteen, ja jaamme vastuun kokonaisuuden eri osista. Yhdessä tekemällä pystymme entistä paremmin tarjoamaan opintojaksoja isommille opiskelijamäärille kuin aiemmin verkostomaisissa kokonaisuuksissa”, sanoo Taina Eriksson, joka on LITO-hankkeen koulutuspäällikkö Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Turun yliopiston koordinoimalle verkko-opintokokonaisuudelle noin miljoonan euron rahoituksen vuosille 2017–2019 osana valtioneuvoston osaamisen ja koulutuksen kärkihanketta 3. Digitaalisen opintokokonaisuuden suunnittelu alkoi Suomen kauppakorkeakoulut ABS ry:n aloitteesta vuoden 2016 alussa KAUTE-säätiön tuella. Myös Suomen Ekonomit on ollut mukana tukemassa hanketta alusta alkaen.

Lisätietoja:
ABS ry:n puheenjohtaja, dekaani Markus Granlund, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, [email protected], p. 050 411 8588
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, [email protected], p. 040 728 6196

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla