Lihavuus näkyy aivojen välittäjäaineissa

Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston tutkijat selvittivät, että lihavuuden taustalla voi olla muutoksia aivojen välittäjäaineiden toiminnassa.

Suomalaistutkijoiden uusimmat tulokset osoittavat, kuinka lihavuus on yhteydessä aivojen mielihyvää säätelevän opioidijärjestelmän kemiallisiin muutoksiin. Tutkijat havaitsivat, että liikalihavilla henkilöillä aivojen mielihyvän kokemuksia tuottavan opioidijärjestelmän neuroreseptorien määrä oli vähentynyt merkittävästi. Sen sijaan miellyttävien asioiden haluamiseen liittyvän dopamiinijärjestelmän toiminnassa ei havaittu muutoksia.

Liikalihavilla henkilöillä aivojen opioidireseptorien määrä on madaltunut (ylärivi) mutta dopamiinireseptorien määrä on normaali.

Lihavuus on merkittävä terveysriski, joka altistaa esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksille sekä tyypin 2 diabetekselle. Vaikka yleisesti on tiedossa että lihominen johtuu useimmiten ainoastaan liiallisesta syömisestä, ihmisillä on usein vaikeuksia hillitä ruuanhimoaan.

– Tuloksemme osoittavat, että lihavuus on yhteydessä aivojen kemiallisiin muutoksiin. On mahdollista, että madaltuneen opioidijärjestelmän reseptoritason vuoksi liikalihavat henkilöt eivät koe normaalisti nautintoa syödessään. He saattavatkin korvata puuttuvaa mielihyvää syömällä entistä enemmän, kertovat professori Lauri Nummenmaa ja tutkija Henry Karlsson.

– Tuloksilla on laajaa merkitystä lihavuuden syntymekanismien ymmärtämiselle. Toisaalta tulokset auttavat ymmärtämään ylensyömisen taustalla olevia syitä ja tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia lihavuuden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Emme kuitenkaan vielä tiedä, onko aivojen opioidijärjestelmän muutos lihavuuden syy vai seuraus.

Tutkimukseen osallistuvien normaalipainoisten ja liikalihavien henkilöiden aivojen myyopioidireseptorien ja tyypin 2 dopamiinireseptorien määrää mitattiin positroniemissiotomografian avulla Turun PET-keskuksessa.

Tutkimusta rahoittivat Suomen Akatemia, Sigrid Juseliuksen säätiö ja Suomen Diabetestutkimussäätiö.

Tutkimustulokset julkaistiin 3.3.2015 The Journal of Neuroscience –lehdessä. Linkki tutkimusartikkeliin:  http://www.jneurosci.org/

Lisätietoja:
Professori Lauri Nummenmaa
Aalto-yliopisto ja Turun PET-keskus

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.