Laura Elomaalle Kompan palkinto erinomaisesta kemian alan väitöskirjasta vuonna 2015

Elomaan väitöskirjan aihe liittyy polymeeritieteeseen.
Vastaväittäjä, professori Dubruell (University of Gent) (vas.), Laura Elomaa ja professori Seppälä. Taustalla Gustaf Kompan patsas.

Suomalaisten Kemistien Seura (SKS) on palkinnut Laura Elomaan erinomaisesta kemian alan väitöskirjastaan. Laura Elomaa teki jatko-opintonsa Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa professori Jukka Seppälän ohjauksessa vuosina 2010–2015. Hänen väitöskirjansa nimi on Synthesis of biodegradable photocrosslinkable polymers for 3D fabrication of tissue engineering scaffolds and hydrogels by stereolithography’.

”Lauran väitöskirjan aihe liittyy polymeeritieteeseen, tarkemmin sanottuna uusien biopolymeerien syntetisointiin lääketieteellisen kudosteknologian tarpeet huomioiden. Erityisesti on pyritty aikaansaamaan uusia bioaktiivisia polymeerejä, jotka olisivat soveltuvia stereolitografiaan perustuvaan 3D-tulostukseen”, Jukka Seppälä kertoo.

Laura Elomaa syntetisoi tutkimuksessaan uusia poly(esteri-co-depsipeptidejä) ja sai niistä aikaan valokovetteisia, sekä osoitti niiden olevan bioaktiivisia.

Jukka Seppälä kertoo, että oleellisen osan väitöskirjatyöstään Laura Elomaa teki Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa professori Peter Yangin tutkimusryhmässä, jolloin muodostui hyvä silta Aalto-yliopiston ja Stanfordin yliopiston välille. Yksi väitöskirjan julkaisuista perustuu Laura Elomaan Hollannissa Twenten yliopistossa professori Dirk Grijpman laboratoriossa tehtyyn diplomityöhön. Aalto-yliopisto ja Stanfordin yliopisto ovat yhdessä hakeneet patenttia tutkimuksessa kehitetylle polymeeriperheelle.

Tällä hetkellä Laura Elomaa työskentelee tutkijatohtorina Saksassa.

Kompan palkinnon saajat vuoden 2015 kemian alan väitöskirjoista julkistettiin SKS:n kokouksessa 23.11.2016.

Gustaf Komppa (28.7.1867–20. 1.1949) on yksi Suomen kaikkien aikojen arvostetuimmista kemisteistä. Professori Komppa teki lähes viisi vuosikymmentä kestäneen elämäntyön Teknillisen korkeakoulun kemian opettajana ja tutkijana. Hänen kuuluisin saavutuksensa on Kamferin synteesi.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.