Laura Elomaalle Kompan palkinto erinomaisesta kemian alan väitöskirjasta vuonna 2015

Elomaan väitöskirjan aihe liittyy polymeeritieteeseen.
Vastaväittäjä, professori Dubruell (University of Gent) (vas.), Laura Elomaa ja professori Seppälä. Taustalla Gustaf Kompan patsas.

Suomalaisten Kemistien Seura (SKS) on palkinnut Laura Elomaan erinomaisesta kemian alan väitöskirjastaan. Laura Elomaa teki jatko-opintonsa Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa professori Jukka Seppälän ohjauksessa vuosina 2010–2015. Hänen väitöskirjansa nimi on Synthesis of biodegradable photocrosslinkable polymers for 3D fabrication of tissue engineering scaffolds and hydrogels by stereolithography’.

”Lauran väitöskirjan aihe liittyy polymeeritieteeseen, tarkemmin sanottuna uusien biopolymeerien syntetisointiin lääketieteellisen kudosteknologian tarpeet huomioiden. Erityisesti on pyritty aikaansaamaan uusia bioaktiivisia polymeerejä, jotka olisivat soveltuvia stereolitografiaan perustuvaan 3D-tulostukseen”, Jukka Seppälä kertoo.

Laura Elomaa syntetisoi tutkimuksessaan uusia poly(esteri-co-depsipeptidejä) ja sai niistä aikaan valokovetteisia, sekä osoitti niiden olevan bioaktiivisia.

Jukka Seppälä kertoo, että oleellisen osan väitöskirjatyöstään Laura Elomaa teki Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa professori Peter Yangin tutkimusryhmässä, jolloin muodostui hyvä silta Aalto-yliopiston ja Stanfordin yliopiston välille. Yksi väitöskirjan julkaisuista perustuu Laura Elomaan Hollannissa Twenten yliopistossa professori Dirk Grijpman laboratoriossa tehtyyn diplomityöhön. Aalto-yliopisto ja Stanfordin yliopisto ovat yhdessä hakeneet patenttia tutkimuksessa kehitetylle polymeeriperheelle.

Tällä hetkellä Laura Elomaa työskentelee tutkijatohtorina Saksassa.

Kompan palkinnon saajat vuoden 2015 kemian alan väitöskirjoista julkistettiin SKS:n kokouksessa 23.11.2016.

Gustaf Komppa (28.7.1867–20. 1.1949) on yksi Suomen kaikkien aikojen arvostetuimmista kemisteistä. Professori Komppa teki lähes viisi vuosikymmentä kestäneen elämäntyön Teknillisen korkeakoulun kemian opettajana ja tutkijana. Hänen kuuluisin saavutuksensa on Kamferin synteesi.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.