Lassi Haaranen on nimitetty tietotekniikan laitoksen monimuotoisuudesta vastaavaksi varajohtajaksi

”Nämä asiat ovat välttämätön osa opiskelijoidemme, henkilökuntamme ja koko työyhteisömme hyvinvointia”, sanoo Lassi Haaranen.
Lassi Haaranen in the office, leaning at desk
Haaranen on toiminut useissa tehtävissä tietotekniikan laitoksella vuoden 2010 maisteriopinnoistaan lähtien. Kuva: Matti Ahlgren/Aalto-yliopisto.

Yliopistonlehtori Lassi Haaranen on nimitetty Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen varajohtajaksi 1. syyskuuta 2023 alkaen. Hänen vastuualueenaan ovat laitoksen yhdenvertaisuus-, monimuotoisuus- ja inklusiivisuusasiat (EDI). Haaranen on ollut tietotekniikan laitoksella vuodesta 2010 lähtien maisteriopiskelijana, väitöstutkijana sekä yliopistonlehtorina.

”Olen näiden vuosien aikana nähnyt miten muutos tapahtuu – tai jää tapahtumatta”, Haaranen sanoo. ”Aion työskennellä tiiviisti laitoksemme EDI-komitean kanssa ja tukea heidän tärkeää työtään. Nämä asiat ovat välttämätön osa opiskelijoidemme, henkilökuntamme ja koko työyhteisömme hyvinvointia.”

Tietotekniikan laitos oli Aalto-yliopiston ensimmäinen laitos, jonka johtoryhmään nimitettiin monimuotoisuudesta vastaava varalaitosjohtaja syksyllä 2022.

”Halusin heti ensitöikseni perustaa laitokselle monimuotoisuusasioista vastaavan varajohtajan pestin”, sanoo tietotekniikan laitosjohtajana syksyllä 2022 aloittanut professori Janne Lindqvist. ”Meillä on noin 40 tenure-track professoria, ja vain kolme heistä on naisia.”

Samalla laitokselle perustettiin myös EDI-komitea, jonka tarkoituksena on tarjota keskustelulle paikka keskustelulle sekä tukea monimuotoisuuden huomiointia laitoksen päätöksenteossa sekä arjessa.

Haaranen jatkaa edeltäjiensä yliopistonlehtori Talayeh Aledavoodin sekä professori Maarit Korpi-Lagggin työtä.

’Monimuotoisuuden edistäminen vaatii paljon työtä, erityisesti näin isossa laitoksessa. Mielestäni työtaakan ei tulisi olla pelkästään niiden ihmisten harteilla, jotka kamppailevat näiden asioiden parissa arjessaan”, sanoo Korpi-Lagg. ”Lassi tunnetaan empaattisena kollegana, joka on aina valmis kuuntelemaan. Hän on juuri oikea henkilö jatkamaan työtämme.”

Haaranen kertoo ajatelleensa jo jonkin aikaa, miksei hän pyri aktiivisemmin puuttumaan tiedostamaansa eriarvoisuuteen.

”Olemme kaikki vastuussa toistemme hyvinvoinnista työyhteisössämme. Haluan näyttää esimerkkiä muille enemmistöjen edustajille, miten näissä asioissa voi olla proaktiivinen”, sanoo Haaranen. ”Minulla ei kuitenkaan ole kaikkia vastauksia – en usko, että kenelläkään yhdellä henkilöllä voi niitä olla. Sen vuoksi EDI-komiteallamme on niin keskeinen rooli monimuotoisuustyössämme.”

Tietotekniikan laitos on Aalto-yliopiston suurin ja yksi kansainvälisimmistä laitoksista 500 työntekijällään ja yli 60 kansalaisuudellaan. Siksi laitoksella on erityinen vastuu monimuotoisuustyössä. Vastaanottavan ja tasavertaisen työilmapiirin luominen on keskeinen menestystekijä myös jatkossa.

”Jos haluamme palkata ja pitää maailmanluokan osaajia, meidän tulee myös keskittyä henkilöstömme työhyvinvointiin”, sanoo Haaranen. ”Meidän tulee keskittyä vetovoiman lisäksi myös tarjoamaan loistava työympäristö.”

EDI-sessiot

EDI-keskustelutuokiot Aallon henkilökunnalle

EDI-keskustelutuokioissa (equity, diversity and inclusion) Aallon henkilökuntaa kokoontuu kuukausittain keskustelemaan, kuinka voimme työssämme edistää inkluusiota, monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta.

Oasis of Radical Wellbeing

Lassi Haaranen

Nimitykset Julkaistu:

Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen uusi johto

Professori Lauri Rautkari on nimitetty laitosjohtajaksi ja professorit Tiina Nypelö ja Mauri Kostiainen varalaitosjohtajiksi Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle ajalle 1.5.2024-31.12.2025.
Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.