Lappset Groupin pitkäjänteinen tuki Aalto-yliopistolle vie maisema-arkkitehtuuria maailmankartalle

Maisema-arkkitehtien luomat puitteet ovat keskiössä, kun leikki- ja liikuntapaikkavälineet tuovat iloa ja elämyksiä ihmisten elämään. Lappset Group Oy on Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin pitkäaikainen tukija.
Lapsia leikkimässä valaistulla kiipeilytelineellä illalla.
HALO 230010 Activity Tower. Kuva: Lappset Groupin arkisto

Rovaniemellä kotipaikkaa ja pääkonttoria pitävä Lappset on yksi maailman johtavista leikki- ja liikuntapaikkavälineiden sekä kaupunkikalusteiden valmistajista. Vuonna 1970 perustetun perheyrityksen tuotteet ja ratkaisut tukevat maailmalaajuisesti kaikenikäisten ihmisten hyvinvointia leikin ja liikunnan alueella.

Erkki Ikäheimo, Design & Innovations -johtaja, Lappset Group

Lappset on jo 20 vuoden ajan tukenut Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin tutkimusta. Lappset-stipendi myönnetään vuosittain Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtuurin koulutusohjelman parhaan diplomityön tekijälle.

”Lappset on koko 50-vuotisen toimintansa ajan pyrkinyt luomaan viihtyisämpiä elinympäristöjä, joissa tuotteet ovat sopusoinnussa ympäröivän maiseman kanssa. Tärkeä lähtökohta kaikelle suunnittelulle on ymmärrys siitä, millaisissa ympäristöissä tuotteita tullaan käyttämään ja mihin suuntaan maisema-arkkitehtuuri kulloinkin kehittyy”, sanoo Lappsetin Design & Innovations -johtaja Erkki Ikäheimo.

”Stipendin myötä kannustamme kaikkia maisema-arkkitehtiopiskelijoita entistä ennakkoluulottomamman ja laadukkaamman tutkimuksen tekemiseen myös jatkossa.”

Onnittelut vireälle 150-vuotiaalle

Ikäheimo muistuttaa, että maisema-arkkitehdit tekevät yhteiskunnastamme paremman paikan elää. Inspiraation lähteistä maiseman tekijöiden työ ei Suomessa jää kiinni, sen takaavat monimuotoinen luonto ja neljä vuodenaikaa. ”Suomessa on kansainvälisessäkin mittakaavassa merkittävät arkkitehtuurin perinteet. Toistaiseksi maisema-arkkitehdit ovat meillä vielä suhteellisen pieni ammattikunta, mutta panostamalla maisema-arkkitehtien koulutukseen voimme näyttää suuntaa maailmalle tälläkin saralla.”

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu viettää tänä vuonna 150:ttä juhlavuottaan. ”Taide ja korkealaatuinen suunnittelu ovat kansakuntamme syvintä ydintä. Koulu on kunniakkaan historiansa aikana omalta osaltaan mahdollistanut yhteiskuntamme kasvamisen nykyiseen menestykseensä. Toivotamme kesäisestä, mutta vähälumisesta Lapista menestystä seuraavalle 150-vuotistaipaleelle”, Ikäheimo toteaa.

Teksti: Marjukka Puolakka

Aalto logo at the Otaniemi campus

Lahjoita Aalto-yliopistolle

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.