Lähes nollaenergiatalojen tutkimukseen 350 000 euron EU-rahoitus

Tutkijoiden tavoitteena on kehittää puurakenteisten, lähes nollaenergiatalojen tuotantoa energia- ja kustannustehokuuden parantamiseksi.
Nollaenergiatalo Luukku

Aalto-yliopiston rakennusalan tutkijat ovat saaneet yli 350 000 euron EU-rahoituksen osana  NERO-hanketta (Cost reduction of new Nearly Zero-Energy Wooden buildings in the Northern Climatic Conditions).

”Etsimme ratkaisuja lähes nollaenergiatalojen tuotannon kustannusten alentamiseen tehostamalla suunnittelu- ja valmistusprosesseja”, toteaa hankkeen vastuuprofessori Jarek Kurnitski. Hankkeessa ovat mukana myös Aalto-yliopiston sisäympäristötekniikan professori Heidi Salonen ja rakentamisen tuotantotalouden professori Antti Peltokorpi.

”Rakennamme taloja kylmissä ilmasto-olosuhteissa eri maissa ja pyrimme tehostamaan  rakennusten energia- ja kustannustehokkuutta . Tarkastelemme myös rakennusten elinkaaren aikaista hiilijalanjälkeä”, Kurnitski kertoo. ”Tavoitteena on osoittaa, minkälaisilla teknisillä ratkaisuilla ja hankintamenetelmillä voidaan rakentaa kustannustehokkaita puurakenteisia lähes nollaenergiarakennuksia.”

Aalto-yliopiston lisäksi NERO-konsortiossa ovat mukana Kouvola Innovation Oy, Tallinnan teknillinen yliopisto TTU, Chalmersin teknillinen korkeakoulu ja norjalainen tutkimusinstituutti SINTEF. Yhteishankkeen saama kokonaisrahoitus on hieman yli 1,8 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Jarek Kurnitski
puh. 050 374 4379

Horizon 2020 on EU:n tutkimuksen ja innovaatioiden puiteohjelma vuosille 2014–2020, ja siitä rahoitetaan eurooppalaisia tutkimus- ja innovointihankkeita yhteensä lähes 80 miljardilla eurolla. Horizon 2020 -rahoitusmuoto on erittäin kilpailtu ja keskimäärin kymmenen prosenttia hakemuksista saa rahoituksen. Ohjelman avulla tavoitellaan Eurooppaan kasvua ja uusia työpaikkoja sekä halutaan parantaa eurooppalaisten yritysten asemaa globaalissa kilpailussa.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.