Lähes 60 työnantajalla oli tarjota Aallon opiskelijoille kesätöitä Aalto Summer Job Dayssä

Kesätyömessuille oli kutsuttu kaikki Aalto-yliopiston kandidaatti- ja maisteriopiskelijat.
Aalto Summer Job Day 17.1.2019 Kandidaattikeskuksessa

Aalto-yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut järjestää vuosittain useita ura- ja rekrytointitapahtumia. Suurimmat näistä ovat olleet Aalto Summer Job Day, ICT-alan TalentIT-messut ja kauppatieteen opiskelijoiden ARENA-messut marraskuussa sekä joulukuinen CHEM Urafoorumi, joka on kohdennettu kemian tekniikan alan opiskelijoille. Jatkossa ARENAa eikä TalentIT:tä järjestetä, vaan lokakuussa 2019 kaikki Aalto-yliopiston opiskelijat pääsevät verkostoitumaan uusilla rekrytointimessuilla.

Tämänvuotiseen Aalto Summer Job Dayhin osallistui noin 60 työnantajaa ja useita satoja opiskelijoita. Näytteilleasettajat pääsivät sekä rakentamaan edustamansa organisaation työnantajamielikuvaa että tapaamaan kasvokkain Aallon osaajia ja tarjoamaan heille työpaikkoja. Tapahtuma järjestettiin torstaina 17.1. Aalto-yliopiston Kandidaattikeskuksessa Otaniemessä.

Kesätöitä on tarjolla ja nyt on oikea aika hakea niitä

Kiivain hakuaika kesätöihin on paraikaa meneillään ja päättyy monessa organisaatiossa helmikuun loppuun mennessä. Muutamat satunnaisotannalla valitut messuille osallistujat kertoivat ajatuksistaan seuraavasti.

Ohjelmistotalo Visman kehitysjohtajan Petri Poikolaisen mukaan Vismassa on tarjolla yli 20 kesätyöpaikkaa ohjelmistonkehittäjille. Koska Visman asiakkaat ovat pääosin suomalaisia julkisen sektorin virastoja, tulee työntekijöiden osata suomen kieltä. Kesätöiden lisäksi Vismassa voi hakea myös Management Trainee -ohjelmaan, jossa harjoittelija vastaa heti ensimmäisestä päivästä lähtien oikeiden projektien johtamisesta usealla yrityksen strategisella toimialalla.

Academic Work -rekrytointiyrityksen brand ambassador Julia Heinämaa kertoi, että heillä on tarjota töitä alallaan nuorille ammattilaisille eli heille, joilla on 1-5 vuotta kokemusta kyseisen alan töistä. Heinämaa suositteli asettamaan Duunivahdin päälle, jolloin saa suoraan omaan sähköpostiin tiedon työpaikoista, jotka vastaavat itse asettamia kriteereitä.

”Lidl tarjoaa kesätöitä yrityksen lähes joka toiminnosta. Usein ihmisillä saattaa olla käsitys, että Lidlin työt ovat kaupoissa, mutta näiden lisäksi meillä on myös paljon työtehtäviä pääkonttorillamme Espoon Niittykummussa”, kertoi Lidlin HR-asiantuntija Tinna Kalajo. ”Tullakseen palkatuksi Lidliin kesätöihin voi hyvin olla vaikka vasta ensimmäisen vuoden opiskelija. Aiempi kokemus kaupan alan töistä on eduksi.”

Kauppakorkeakoulun Management and International Business -maisteriohjelman opiskelija Eemil Rantanen toivoo saavansa kesätöikseen HR-tehtäviä. Sillä, millä alalla yritys toimii, ei ole niinkään merkitystä. Rantasen tunnelmat messuista muutaman yritysedustajan kanssa juttelun jälkeen olivat, että tulevaksi kesäksi taitaisi olla varsin hyvin töitä tarjolla.

Kesätyömahdollisuuksista keskustelemisen lisäksi Aalto Summer Job Day tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden otattaa itsestään laadukas kuva CV:tä varten.

”Kiitän lämpimästi kaikkia Aalto Summer Job Dayhin osallistuneita työnantajia ja opiskelijoita. Nähdään seuraavan kerran vähintäänkin näin suurella porukalla 31.10., jolloin järjestetään ensimmäistä kertaa koko Aallon yhteiset ura- ja rekrytointimessut Otahallissa”, sanoo Kauppakorkeakoulun työnantajapalveluiden asiantuntija Annemari Rautio.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.