Labratöitä, laskuharjoituksia ja rantasaunailtoja - tällaista on opiskella Kemian tekniikan korkeakoulussa

Aallossa ei ole kahta samanlaista päivää, sanoo bio- ja kemiantekniikan opiskelija Rudolf Nikander: "Kannattaa herätellä itsessään vähän seikkailumieltä, kokeilla uusia juttuja ja samalla tutustua tähän värikkääseen yhteisöön ja ympäristöön."
An image of Rudolf speaking into a microphone

Mikä sai sinut hakemaan Aaltoon?

Jo lukion alussa minulle oli selvää, että halusin opiskella luonnontieteitä. Kykyni matemaattisissa aineissa ja kiinnostus teekkaritoimintaa kohtaan ohjasivat minut valitsemaan Aalto-yliopiston. Myös vierailu Otaniemessä Prodeko-killan abipäivillä vaikutti valintaani. Mielenkiinto kemian tekniikkaa kohtaan sekä pääsykokeiden realistiset vaatimukset saivat minut hakemaan juuri Kemian tekniikan korkeakouluun.

Mikä on ollut mielenkiintoisin kurssi tai projekti?

Ylivoimaisesti mielenkiintoisin kurssi oli silloisena pakollisena fysiikan kurssina ollut Aineen rakenne, koska sen aihealueet, kuten suhteellisuusteoria ja kvanttifysiikka, olivat mielestäni erittäin mielenkiintoisia. Kurssi oli myös haastava, joten se vaati paljon sitoutumista. Silti kurssityöskentely antoi hienoja onnistumisen kokemuksia, ja kurssin jälkeen pystyi olemaan itsestään ylpeä.

Minkälainen on tavallinen päivä Kemian tekniikan opiskelijana?

Aallossa opiskeleminen on ollut siinä mielessä ainutlaatuista, että kahta samanlaista päivää ei ole ollut. Ensimmäisenä vuonna kului huomattavasti enemmän aikaa eri kurssien laskuharjoitusten ja labrojen parissa, ja iltaisin vietin usein aikaa jossain tapahtumassa ystävieni kanssa. Nyt kolmannen vuoden opiskelijana päiväni täyttyvät sivuaineopintojen, reflektioesseiden ja muiden pienempien koulutöiden tekemisestä, sekä vapaaehtoistehtäviini kuuluvista suunnitteluun, järjestelyyn ja kokoustamiseen liittyvistä hommista. Iltaisin urheilen tai olen järjestämässä jotakin tapahtumaa.

Oletko mukana opiskelutoiminnassa?

Kyllä, opiskelija-aktiivihommat ovat kiinnostaneet minua opiskeluideni ensimmäisestä päivästä lähtien. Olen toiminut vuoden korkeakouluyhdistyksemme Prosessiteekkareiden hallituksessa fuksipäällikkönä. Vastuullani on tälläkin hetkellä työparini kanssa uusien opiskelijoiden teekkarikasvatus ja integroiminen Aalto-yhteisöön. Lisäksi toimin Otaniemen teekkarifuksikapteeneita kokoavan fuksitoimikunnan puheenjohtajana, lukkarikisällinä sekä yhdistyksemme olohuone pHuoneen prosessinhoitajana.

Mitä vinkkejä sinulla on opintojensa aloittavalle?

Ota ensimmäisestä vuodestasi kaikki irti! Uusi ympäristösi on ainutlaatuisen monimuotoinen, joten kannattaa herätellä itsessään vähän seikkailumieltä, kokeilla uusia juttuja ja samalla tutustua tähän värikkääseen yhteisöön ja ympäristöön. Sen lisäksi hyvä vinkki on, että yliopisto-opiskeluun kannattaa ensin totutella ennen kuin asettaa itselleen liikaa tavoitteita siihen liittyen. Ja itsestään ja jaksamisestaan pitää muistaa aina pitää huolta.

Onko sinulla suosikkipaikkaa kampuksella?

Otaniemen kampus on täynnä mukavia paikkoja ajanvietolle. Tällä hetkellä minulle mukavimmat paikat viettää aikaa ovat AYY:n Keskustoimiston olohuone sekä rakas pHuone. Molemmissa paikoissa on mahdollista saada juoksevia asioita tehtyä, tai vain istua sohvalle juomaan kahvia ja vaihtamaan kuulumisia kavereiden kanssa. Lempipaikkani ulkona on ehdottomasti Rantasaunan ulkolaituri, etenkin hyvällä ilmalla Laajalahti näyttäytyy todella kauniina.

Lisätietoa hakemisesta kemian tekniikan koulutusohjelmaan:

Students studying in groups in the laboratory

Kemian tekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri

Haluaisitko päästä konkreettisesti luomaan jotakin uutta ja hyödyllistä: biohajoavia muoveja, vettähylkiviä pintoja tai yhä parempia lääkeaineita? Kemian tekniikka on jännittävä ala, jossa kemiasta tuttuja ilmiöitä sovelletaan monialaisesti tieteessä ja teollisuudessa. Haasteet, joihin kemistien ratkaisukykyä tarvitaan, liittyvät luonnonvarojen kestävään käyttöön, kiertotalouteen ja puhtaan veden, ilman ja ravinnon riittävyyteen. Kemian tekniikan diplomi-insinöörit ovat kestävän kehityksen ja vastuullisen kuluttamisen edistäjiä, joiden osaaminen on sekä Suomessa että maailmalla erittäin ajankohtaista ja arvostettua.

Koulutustarjonta
An image of Rudolf with blue student overalls holding a green liquid

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla