Kyberturvallisuuden kehitys alkaa tietoisuudesta

”Fyysinen ja digitaalinen turvallisuus ovat jo erottamaton osa toisiaan”, professori Jarno Limnéll yleisöluennolla.

Aalto-yliopiston professori Jarno Limnéll pohtii kolmannella ”Kyberturvallisuus koskettaa meitä jokaista” -yleisöluennolla tulevaisuutta ja teknologian kehitystä.

– Arviot 1900-luvun alussa siitä, mitä teknologia on sadan vuoden kuluttua, eivät ole pysyneet kehityksen mukana. Meidän on pystyttävä ajattelemaan lähes mahdottomia ajatuksia, sillä ne saattavat olla nopeammin todellisuutta, mitä uskommekaan.

Digiturvallisuus kehittyy tietoisuuden kautta. Professorin mukaan kybermaailman suurimmat taistelut käydään ihmisten mielissä ja siksi peräänkuuluttaa alan opetuksen eli kansalaistaidon ja tutkimuksen kehittämistä.

– Kun puhutaan kyberturvallisuudesta, strategiset ja poliittiset päätökset ovat ratkaisevassa asemassa. Siksi Aalto-yliopisto selvitti, mitä kansanedustajat ajattelevat Suomen kyberturvallisuudesta.

Fyysisen ja digitaalisen maailman yhdentymisen myötä turvallisuus on jo yksi suuri vuorovaikutteinen verkosto.

– Luottamus on erottamaton osa näitä rakennuspalikoita ja se on aina voitettava. Tulevaisuudessa johdetaan luottamusta, professori ennustaa.

Luottamuksesta luennoi myös VTT:n erikoistutkija Antti Pelkonen. Hän avasi Kyberosaaminen Suomessa -hankkeen tuloksia Suomen kyberosaamisen vajeista ja mahdollisuuksista ja, mitä meidän pitää vielä kehittää luottamuksen saamiseksi. Hanketta rahoitti valtioneuvoston kanslia osana valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoimintaa.

Katso tallenne luennosta comnet.aalto.fi/video.

Lisätietoa:

Kyberosaaminen Suomessa: Nykytila ja tiekartta mahdollisuuksien tulevaisuuteen -tutkimushanke

Professori Jarno Limnéll
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu
Twitter: @JarnoLim

Aalto-yliopisto järjestää Kyberturvallisuus koskettaa meitä jokaista -luentosarjan, joka on kaikille avoin, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Luentosarjassa paneudutaan kyberturvallisuuden teemoihin eri näkökulmista viidellä luennolla. Seuraava luento “ Cybersecurity is a team sport” järjestetään tiistaina 12. huhtikuuta klo 17–19.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.