Kuluttajien ruokailutottumuksia ja terveyttä tutkitaan big datan avulla

RICHFIELDS-hankkeessa luodaan kuluttajatietoalusta, joka kerää ja yhdistää sekä vertaa ja jakaa tietoja eurooppalaisten ruokailutottumuksista.

Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos on mukana RICHFIELDS-hankkeessa, jonka tavoitteena on tutkia Euroopassa päivittäin tehtäviä päätöksiä erilaisista ruokailutottumuksista. Aiemmin hyödyntämättömän big datan analyysi voi auttaa löytämään ratkaisuja ruokaan liittyviin ongelmiin kuten ylipainoisuuteen ja sydän- ja verisuonitauteihin. Tietomassaa kerätään niin yksityishenkilöiltä, teollisuudesta kuin tutkimuksestakin.

– Meidän roolimme hankkeessa on kehittää alusta, joka kerää tietoa liikunnasta, unesta ja ravinnosta ja antaa tietojen pohjalta palautetta ja esittää vaihtoehtoisia, terveellisiä elämäntapavalintoja, tohtoritutkija Edward Mutafungwa tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselta kertoo.

Järjestelmä kerää kaiken mahdollisen terveyteen liittyvän tiedon käyttäjän mukana kulkevista laitteista, kuten puhelimeen asennetuista antureista, joita tutkitaan ja kehitetään Aalto-yliopistossa.

– RICHFIELDS-hankkeessa arvioidaan myös, mitä laitoksia, resursseja ja palveluja tarvitaan kun tutkitaan, mitä kuluttajat valitsevat syötäväksi ja miten ja miksi he tekevät kyseiset valinnat, toteaa Karin Zimmermann, RICHFIELDS-hankkeesta vastaava koordinaattori LEI Wageningen UR tutkimuslaitoksessa.

Toistaiseksi tarvittavat tiedot ovat hajallaan ja monia keskeisiä tietoja puuttuu, mikä vaikeuttaa ruokailutottumusten ymmärtämistä ja uusien menetelmien ja tuotteiden kehittämistä.

RICHFIELDS-hankkeessa tutkitaan myös mahdollisuutta rikastaa alustaa yhdistämällä olemassa olevia ja uusia tutkimusinfrastruktuureja, laboratorioita ja -laitoksia. Tulosten pohjalta laaditaan tekniset vaatimukset, joiden mukaan ruokailutottumuksistamme koskevaa tietoa kerätään, vertaillaan ja jaetaan.

– RICHFIELDS-hankkeessa sidosryhmiä pyydetään keskustelemaan tietojen omistusoikeuksista, yksityisyydestä, tekijänoikeuksista, etiikasta ja hallintorakenteesta sekä laatimaan säännöt kuluttajatietoalustalle, Zimmermann toteaa.

RICHFIELDS-hanketta koordinoi LEI Wageningen UR. Hankkeessa on mukana 16 kumppania 12 maasta, ja niillä on osaamista ravitsemuksen, sosiologian, tiedonhallinnan, tieto- ja viestintätekniikan, liike-elämän, kuluttajatutkimuksen ja elintarvikkeiden jalostuksen alalta. Tarkoituksena on tukea tulevia strategioita kansanterveyden edistämiseksi. EU:n Horisontti 2020 ohjelmassa korostetaan maailmanluokan tutkimusinfrastruktuurin tarvetta, ja siitä rahoitetaan RICHFIELDS-hanketta vuonna 2015.

Lisätietoa osoitteessa: www.richfields.eu

Yhteystiedot:
tutkijatohtori Jose Costa-Requena
Aalto-yliopisto
puh 050 577 0142

tutkijatohtori Edward Mutafungwa
Aalto-yliopisto
puh 050 4355 673

Hankkeen koordinaattori:
Karin Zimmermann, BSc, RM
LEI Wageningen UR

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja