Kristiina Mäkelä nimitetty Aalto-yliopiston provostiksi

Provostin tehtävänä on johtaa tutkimusta, opetusta, innovaatiotoimintaa ja vaikuttavuutta.

Aalto-yliopiston hallitus on nimittänyt Kauppakorkeakoulun varadekaanin Kristiina Mäkelän yliopiston provostiksi 1.12.2017 alkaen viisivuotiskaudeksi. Hän seuraa tehtävässä Ilkka Niemelää, jonka viisivuotinen rehtorinkausi alkoi 1.7.2017.

Kristiina Mäkelä. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen.

Kauppatieteiden tohtori Kristiina Mäkelä on toiminut Aalto-yliopistossa kansainvälisen liiketoiminnan professorina vuodesta 2013 alkaen. Professori Mäkelä nimitettiin Kauppakorkeakoulun opetuksesta ja oppimisesta vastaavaksi varadekaaniksi vuonna 2016, ja hän on toiminut myös Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen varajohtajana ja kansainvälisen liiketoiminnan yksikön vetäjänä. Hänen tutkimuksensa keskittyy työn muutokseen, henkilöstöjohtamiseen ja kansainvälisten yritysten johtamiseen.

Mäkelä on työskennellyt aikaisemmin Hanken Svenska handelshögskolanissa, ja vierailijana, luennoitsijana ja tutkijana useissa ulkomaisissa yliopistoissa. Hänellä on myös yli kymmenen vuoden kokemus yritysmaailmasta.

Yliopiston ylimmän johdon tehtävien jakaminen rehtorin ja provostin kesken on kansainvälisen käytännön mukainen. Provostin tehtävänä on johtaa opetukseen, tutkimukseen, innovaatiotoimintaan ja vaikuttavuuteen liittyvää työtä sekä ohjata yliopiston korkeakoulujen toimintaa.

”Saimme huolellisen hakuprosessin tuloksena erinomaisen uuden provostin johtamaan akateemista toimintaamme yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Kristiina Mäkelällä on vankkaa tutkimuksellista ja käytännön johtamisosaamista, monipuolinen kokemus akateemisesta työstä, vahva sitoutuminen Aallon monialaiseen ja opiskelijakeskeiseen toimintamalliin sekä kykyä innostaa Aalto-yhteisöä yhteisiin tavoitteisiin”, sanoo rehtori Ilkka Niemelä.

”Aalto-yliopistolla on upea monialainen taiteen, tekniikan ja talouden yhdistävä missio ja tavoitteet korkealla. On kunnia olla toteuttamassa niitä osana tätä hienoa yhteisöä”, sanoo Kristiina Mäkelä.

Lisätietoja:

Ilkka Niemelä, rehtori, Aalto-yliopisto
p. 050 452 4690 (assistentti Hely Kilpeläinen)

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.