Kriittisten katalyyttimateriaalien tutkimukselle rahoitusta Horisontti 2020 -ohjelmasta

Tutkimuksessa etsitään vaihtoehtoja tietyissä kemiallisissa reaktioissa ja energianmuuntotekniikoissa käytettäville kriittisille metalleille.

Kriittisillä metalleilla tarkoitetaan erityisesti harvinaisia platinaryhmän metalleja (Platinum Group Metals, PGM). Aalto-yliopistossa tehtävää tutkimusta johtavat professorit Adam Foster Perustieteiden korkeakoulusta ja Kari Laasonen Kemian tekniikan korkeakoulusta.

Hankkeessa tutkitaan erittäin pieniä siirtymämetallien nanohiukkasia, jotta katalyysitehoa harvinaisten maametallien kanssa voidaan parantaa. Tutkimuksessa keskitytään teollisuuden kannalta merkittäviin kemiallisiin reaktioihin ja nouseviin energianmuuntotekniikoihin, joissa PGM-metalleilla on ratkaiseva asema, erityisesti vety- ja synteesikaasupolttoaineiden osalta.

– Lähes kaikki kemian teollisuuden prosessit EU:ssa ovat erittäin riippuvaisia tärkeimpien metallien luotettavasta saatavuudesta, jotta tehokas tuotanto voidaan taata, mutta monet näistä metalleista katsotaan nykyään kriittisiksi. Tämä johtuu siitä, että EU:ssa ei ole niiden perustuotantoa ja monet tärkeimmät lähteet ovat geopoliittisesti erittäin epävarmoilla alueilla, Adam Foster kertoo

– Lisäksi nykyisen ymmärryksemme mukaiset todennäköisimmät korvaavat aineet ovat usein muita kriittisiä metalleja. CritCat-hankkeessa pyritään löytämään uusia materiaaleja, jotka ovat yhtä tehokkaita kuin nykyiset metallit mutta joiden osalta saatavuusongelmia ei ole.

Aalto-yliopistolla on hankkeessa kaksiosainen tehtävä: professori Kari Laasonen tutkimusryhmineen keskittyy uusien materiaalien kemiallisten reaktioiden ymmärtämiseen, kun taas Adam Foster ryhmineen tarkastelee materiaalien rakenteen ja toiminnan parantamista kvanttilähestymistavan ja koneoppimisen yhdistelmää hyödyntämällä.

Monikansallisessa hankkeessa tehdään yhteistyötä teollisuuden kumppanien sekä yhdysvaltalaisten ja japanilaisten tutkimusryhmien kanssa. Tampereen teknillinen yliopisto toimii koordinaattorina.

Tutkimukselle myönnetty puolen miljoonan euron rahoitus tulee Horisontti 2020 -ohjelmasta, joka on Euroopan komission tutkimuksen ja innovoinnin EU:n puiteohjelma.

Head of Post-Award Services Jukka Hyvönen and Head of Pre-Award Services Sanna-Maija Kiviranta
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudet palvelupäälliköt Tutkimuspalveluissa

Sanna-Maija Kiviranta on nimitetty tutkimusrahoituspalveluiden palvelupäälliköksi ja Jukka Hyvönen on nimitetty hankepalvelujen palvelupäälliköksi. Molemmat tiimit tukevat Aallon tutkijoita tutkimusrahoituksessa.
A false colour electron microscope image of the bolometer, the scale bar shows a single bacteria, indicating how small the device is

Maailman vähäkohinaisin säteilyilmaisin voi auttaa kvanttitietokoneiden kehityksessä

Nanosäteilyilmaisin on myös edeltäjiään sata kertaa nopeampi, ja se pystyy toimimaan ilman taukoja.
The details avaiable on the page in a picture with a colourful cartoon of an antropomorphic qubit
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kvanttipeleistä superpakastimiin – kvanttiteknologian vallankumous saapuu Otaniemeen

Kvanttiteknologian saloja avaava näyttely avautuu 16. lokakuuta. 17.–18. lokakuuta pidettävä huippukokous kokoaa kvanttiasiantuntijat keskustelemaan alan tulevaisuudesta.
Shakin up Tech, biomimeettinen silkki. Kuva: Mikko Raskinen.

Shaking up Tech toi sadat tytöt ja tekniikan yhteen – hämähäkkisilkin venytystä ja avaruusmatkoja VR-laseilla

Linda Liukas avasi Shaking up Tech -tapahtuman kertomalla, että teknologia kuluu kaikille. Espoon tapahtumassa lukiolaiset tekivät Aurinkokunnan läpilennon VR-lasien avulla, venyttivät hämähäkkisilkkiä ja kokosivat omin käsin satelliitin.