Koulu palveluna sai Human City Design Award -palkinnon
Aalto-yliopiston ja Espoon kaupungin yhdessä kehittämä Koulu palveluna -projekti palkittiin Seoul Design Foundationin ja Soulin metropolihallinnon myöntämällä Human City Design Award 2019 -palkinnolla Seoulissa 26.9.2019. Palkinnolla tunnustettiin erityisesti konseptin työryhmä Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella, johon kuuluvat Aalto-yliopiston kampuksen kehittämisestä vastaava vararehtori ja professori Antti Ahlava, post-doc -tutkija Fernando Nieto, adjunct-professori Jarmo Suominen ja väitöskirjatutkija Natalia Vladykina.
Koulu palveluna -konseptissa kampus toimii monipuolisena oppimista tukevana palveluna ja resurssien verkostona. Tavoitteena on luoda erilaisia oppimisen ympäristöjä, kehittää uutta oppimisen pedagogiikkaa ja uudistaa koulun toimintakulttuuria. Uudenlainen kouluratkaisu sai alkunsa opetuksen palveluarkkitehtuuriin liittyvästä kurssiyhteistyöstä Aallon ja Lontoon Royal College of Artsin kesken. Projektissa on käytetty EU:n komission Luova Eurooppa -tukea osana Human Cities –hanketta ja siihen osallistuu tällä hetkellä 1800 koululaista Otaniemessä.
Harmoninen ja kestävä suhde
Palkinto myönnettiin Koulu palveluna -hankkeelle sen ansiokkaasta työstä harmonisen ja kestävän ympäristön ja toimintakulttuurin rakentamiseksi Aalto-yliopiston kampuksella.
Human City Design Award -palkinnon tavoitteena on harmoninen suhde yhteisöissäja ympäristössä sekä niiden välillä. Palkinto kannustaa kestävien kaupunkiekosysteemien luomiseen hyvän muotoilun avulla. Palkinto rohkaisee osallistamaan muotoilijat ihmiskunnan kehitykseen, tuomaan esille muotoilua ratkaisuna kaupunkien monimutkaisiin sosiaalisiin ongelmiin ja esittelemään muotoilun parantavia vaikutuksia ympäri maailmaa.
Valinnan teki designin huippuasiantuntjioista koostuva tuomaristo, jonka puheenjohtaja oli Charles Landry. Muut tuomariston jäsenet olivat Ezio Manzini, Lou Yongqi, Mariana Amatullo ja HyunJoon Yoo.
Koulu palveluna
Kokeilun tarkoituksena on myös testata joustavia ja kustannustehokkaita toimintamalleja, jotka myöhemmin voidaan laajentaa ja skaalata koskemaan muitakin oppilaitoksia ja sivistystoimen palveluita.
- Julkaistu:
- Päivitetty: