Korkealaatuisia selluloosamuuntokuituja vanhoista sanomalehdistä

Lisääntyvä kulutus edellyttää uusia jätteenkierrätystapoja. Aalto-yliopistossa vanhoista sanomalehdistä on tehty tekstiiliä.

Professori Herbert Sixtan tutkimusryhmän kehittämä Ioncell-F -menetemä on lupaava ympäristöystävällinen teknologia, jossa alhaisen jalostusasteen jäteselluloosamateriaaleja, kuten sanomalehtijätettä, voidaan muuntaa laadukkaiksi selluloosamuuntokuiduiksi. Tämä esitetään tutkimuksessa, joka on julkaistu Green Chemistry -lehden kansikuva-artikkelina numerossa 1, 2018.

Maailman väestön ja sen vaurauden kasvu sekä kaupungistuminen ovat lisänneet tasaisesti kulutusta ja jätteiden määrää, mikä aiheuttaa ristiriitoja talouskehityksen ja ympäristön kestävyyden välille. Tarvitaan kestävän kehityksen mukaisia teknologioita ja tuotantojärjestelmiä, jotta jätettä voidaan vähentää ja kierrättää sekä siirtyä kiertotalouteen. Kiinteästä yhdyskuntajätteestä merkittävä osa on jätepaperia. Sitä kierrätetään ensisijaisesti kierrätyskuituna sanomalehtipaperin valmistukseen. Samaan aikaan tekstiilien kulutus on lisääntynyt jyrkästi, ja tekstiilituotteiden kasvavaan kysyntään vastaamiseksi tarvitaan lisäpanoksia.

Sanomalehdestä iPadiin

Professori Sixtan tutkimusryhmän tutkimuksessa kuivasuihkumärkäkehruuprosessilla onnistuttiin ensimmäistä kertaa maailmassa tekemään selluloosamuuntokuituja kierrätetystä sanomalehtipaperista. Vanhoista sanomalehdistä poistettiin muste, ja emäksisen glyseroliesikäsittelyn avulla sanomalehtimassa saatiin hyvin liuotettua ioniseen nesteeseen ja kehrättyä. Kehrätyillä kuiduilla oli erinomainen vetolujuus verrattuna kaupallisiin Lyocell-kuituihin, joita valmistetaan liuotetusta selluloosasta. Kuidut kehrättiin langaksi, värjättiin ja kudottiin iPadin suojakoteloksi.

Ioncell-F -teknologia luo uusia mahdollisuuksia erittäin laadukkaiden regeneroitujen selluloosakuitujen tuotannolle vihreän kemian periaatteiden mukaisesti.

Lisätietoja:

Professori Herbert Sixta
Aalto-yliopisto

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: