Kiitos ARENA 1992–2018!

14.11.2018 jää Kauppakorkeakoulun historiaan erityisenä päivänä, sillä silloin järjestettiin viimeistä kertaa ARENA-messut Töölön kampuksella.
Kuvassa on opiskelijoita ARENA-rekrytointimessuilla.

Tämänvuotinen ARENA oli järjestyksessään jo 27. ja samalla viimeinen Kauppakorkeakoulun päärakennuksen muuttaessa Otaniemeen helmikuussa 2019. Kauppakorkeakoulu täyttyi messupäivänä tuttuun tapaan työnantajien esittelypisteistä ja opiskelijoista. Aalto-yliopiston provosti Kristiina Mäkelä kiitti avajaispuheessaan työnantajia aktiivisesta osallistumisesta messuille kaikkina näinä vuosina ja korosti, kuinka tärkeää on, että opiskelijat pääsevät myös tulevaisuudessa Otaniemen kampuksella kohtaamaan potentiaalisia työnantajiaan.

Messuja jo kymmenen vuoden ajan luotsannut Annemari Rautio Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluista paljasti paikalla olleille, että vaikka ARENA-messut loppuvatkin tähän, on jotain uutta jo suunnitteilla ensi vuodelle.

”Järjestämme ensimmäistä kertaa vastaavan tapahtuman koko Aalto-yliopiston opiskelijoille.”

Pitkä perinne sai arvoisensa päätöksen

ARENA-messuilla on pitkät perinteet Suomen suurimpana kauppatieteellisen alan rekrytointitapahtumana. Ensimmäiset messut järjestettiin vuonna 1992 ja samana vuonna aloitti toimintansa myös Helsingin kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut – ensimmäisenä laatuaan Suomen yliopistoissa. Vuosien 1992 ja 2018 välisenä aikana messuilla on esittäytynyt 231 eri työnantajaa. Luku olisi vieläkin suurempi, jollei osa yrityksistä olisi yhdistynyt vuosien varrella.

Tänä vuonna messuständejä oli 42, joiden joukossa oli myös aivan uusia, kansainvälisiä yrityksiä.

”Halusimme tulla Norjasta saakka messuille, sillä olemme kuulleet Aalto-yliopiston opiskelijoiden huikeasta potentiaalista ja korkeatasoisesta osaamisesta”, kertoi energiayhtiö Equinor ASAn rekrytoijana toimiva Layla Husmann.

Jotain uutta myös tänä vuonna

Vaikka messut olivat viimeiset, oli opiskelijoille järjestettävän työnhakua tukevan oheisohjelman mukana myös uusi tapahtuma: pikamentorointi. Siinä koulumme alumnit sparrasivat opiskelijoita uraan ja työnhakuun liittyvissä asioissa.

”Pikamentorointi järjestettiin nyt ensimmäisen kerran. Sekä opiskelijat että alumnit vaikuttivat tyytyväisiltä, joten aiomme hyvin todennäköisesti jatkossakin toteuttaa messuilla tämän tyyppistä toimintaa”, kertoi Emilia Nevalainen Kauppakorkeakoulun alumnisuhteista.

”Myös työnantajat sekä opiskelijat olivat tyytyväisiä messuihin”, totesi Kauppakorkeakoulun strategisia tapahtumia koordinoiva Milja Koski. ”Monet paikalla olleista yritysten edustajista sanoivat, että ARENAssa on aina rento, hyvä tunnelma. Opiskelijat taas pitivät siitä, että yritykset olivat tänäkin vuonna helposti lähestyttävissä.”

Mitä seuraavaksi?

Päivän lopussa Kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Björkman julisti ARENA-messut päättyneiksi ja viimeisen ARENA-karonkan alkaneeksi. Hän kehotti nyt suuntaamaan katseet  kohti Otaniemeä ja uutta Kauppakorkeakoulua ja toivotti työnantajat tervetulleiksi tutustumaan Kauppakorkeakoulun uuteen rakennukseen, jonka viralliseksi osoitteeksi oli juuri vahvistunut Ekonominaukio 1.

Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden päällikkö Jonna Söderholm paljasti myös hieman lisää koko Aalto-yliopiston uusista yhteisistä rekrytointimessuista.

”Ensi vuosi on jälleen historiallinen, sillä silloin työnantajat tavoittavat Aallon kaikkien eri alojen opiskelijat saman katon alta. Tervetuloa uusille messuille Otahalliin ensi vuoden lokakuussa!”

Opiskelijoita yritysten ständeillä ARENA-messuilla Kauppakorkeakoulun päärakennuksessa

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.