Kiinnostaako C-ohjelmointi – ilmoittaudu verkkokurssille

Jos kesäsuunnitelmasi ovat vielä avoinna, nyt on mahdollisuus opiskella koodaustaitoja kaikille avoimella C-ohjelmoinnin verkkokurssilla.
aalto_moocuutinen_aki-pekka_sinikoskiwww_fi.jpg

Kuva: Aki-Pekka Sinikoski

Aalto-yliopiston tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella suunniteltu C-ohjelmoinnin MOOC-verkkokurssi (Massive Open Online Course) on avattu yhteistyössä Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kanssa. Kesän aikana suoritettava verkkokurssi perehtyy C-ohjelmointikieleen sen alkeista lähtien.

– Kurssi sopii kenelle tahansa ohjelmoinnista kiinnostuneelle, eikä edellytä syvällisiä pohjatietoja. Kurssin suorittaa vuosittain noin 400 Aalto-yliopiston opiskelijaa ja Sähkötekniikan korkeakoulussa kurssi on koettu välttämättömäksi. Esimerkiksi lukionsa päättäville tämä on hyvä tilaisuus perehtyä yliopisto-opintoihin, yliopistonlehtori Pasi Sarolahti toteaa.

C-ohjelmointi poikkeaa monista muista ohjelmointikielistä siten, että se on lähemmin tekemisissä tietokonejärjestelmän kanssa. C-kielen avulla on toteutettu esimerkiksi Linux-käyttöjärjestelmä, useat tietoliikennetoteutukset sekä monet teollisen internetin myötä yleistyvät sulautetut järjestelmät. Lisäksi yhteiskunnan palveluiden digitalisoitumisen myötä ohjelmisto-osaaminen on työelämässä yhä tärkeämpää, kun suuri osa uusista työpaikoista syntyy ohjelmistokehityksen ympärille.

– Tietokoneohjelmistojen peruskäsitteiden ymmärtäminen on jo lähes kansalaistaito monella alalla, Sarolahti muistuttaa.

Kurssimateriaali ja tehtävät ovat sekä suomeksi että englanniksi. Kurssin ensimmäisessä vaiheessa käydään lyhyesti läpi ohjelmoinnin perusrakenteet, jossa opiskelijat tutustuvat C-ohjelmoinnin alkeisiin ja käsitteisiin. Kurssi on jo avoinna ja opiskelun voi aloittaa heti. Kurssin suoritusaikaa on 31. elokuuta saakka.

Lisätietoa kurssista sekä sen aloittamiseen tarvittavista toimenpiteistä löytyy kurssin sivuilta.

Aallon opiskelijoiden tulisi ensisijaisesti suorittaa C-ohjelmoinnin kesäkurssi (ELEC-A7100), joka löytyy sekä Oodista että MyCourses -palvelusta.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.