Kiinan kasvun odotetaan jatkuvan – pohjoismaisen konferenssin satoa

Kansainvälisten markkinoiden tutkimuskeskus CEMAT järjesti 27.–30.11.2012 Nordic NIAS Council -konferenssin.

Konferenssi “China's Economy and Society: Regional and global implications of a growing Chinese influence” järjestettiin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa yhteistyössä Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitoksen sekä Pohjoismaisen Aasia-tutkimuksen instituutin NIASin kanssa.

Konferenssissa käsiteltiin mm. Kiinan talouden haasteita ja tulevaisuuden näkymiä, eurokriisin ja vallanvaihdon vaikutuksia Kiinan talouskasvuun sekä Kiinan nousun vaikutuksia globaaliin talouteen ja politiikkaan. Ohjelmaan sisältyi paneelikeskustelu pohjoismaisten yritysten liiketoimintamahdollisuuksista Kiinassa, kansainvälisten huippuluennoitsijoiden esitelmiä sekä pohjoismainen tutkijakurssi.

Konferenssin avasivat Kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Björkman sekä NIASn johtaja Geir Helgesen. CEMAT:n johtaja, prof. Riitta Kosonen alusti paneelikeskustelun pohjoismaisten yritysten näkymistä Kiinassa(paneelikeskustelua koskeva uutinen on luettavissa tästä linkistä). Konferenssin kansainvälisiä pääpuhujia olivat:

• Ilan Alon, Professor, China Center, Rollins College & Fellow, Harvard University
  • Kjeld Erik Brødsgaard, Professor, Asia Research Institute, Copenhagen Business School
  • Bruce Dickson, Professor, Political Science and International Affairs, George Washington University
  • Linda Jakobson, Director, East Asia Program, Lowy Institute for International Policy
  • Pang Zhongying, Professor, School of International Studies, Renmin University

Konferenssin ohjelma: Final Program

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.