Kiinalainen uusi vuosi otettiin vastaan Aalto Tongji Loungessa

Kiinalainen uusi vuosi, Lampaan vuosi 2015, otettiin Aallossa vastaan Tongji Loungessa Otaniemessä. Paikalla oli yhteensä noin 60 henkilöä.

Iltapäivää viettivät yhdessä niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin edustajat nauttien teetä ja pelaten pelejä, kuten esimerkiksi mah-jongia ja Three Empires Kill. Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä osallistui myös juhlan viettoon.

– Yhdessä oleminen perheen kanssa korostuu Kiinassa juhlapyhien, kuten uudenvuoden, aikaan Dongjin Song kertoo Leena Plym-Rissaselle (Manager, International Relations). Song on tongjilainen tohtoriopiskelija.

– Nautimme tänä uutena vuotena juhlaillallisen opiskelutoverin luona nyyttikestiperiaatteella. Yhdessäolon ja hyvän ruoan lisäksi Kiinassa on tapana katsoa upea gaalajuhla Pekingistä The Spring Festival Gala, jonka nytkin katsoimme.

Tässä pöydässä pelasivat "mah-jong-ammattilaiset", sillä vain kiinankieltä osaavat pystyivät tulkitsemaan tai lukemaan pelinappuloita, jotka ovat kiinaksi. Kuvassa vasemmalta oikealle ovat Jia Liang Cai, Yun, Ilkka Niemelä, Zhong, ja Henrik Heino.

Meri Vainio Design Factorystä (kuvassa vasemmalla) emännöi mah-jong-peliä toisessa pöydässä.

Mah-jong on Kiinasta peräisin oleva neljän hengen peli, jonka tavoitteena on muodostaa 17 nappulasta erilaisista yhdistelmistä koostuva voittokäsi. Pelin voittamiseksi tarvitaan tietoa pelimekaniikasta, todennäköisyyksien arvioimista ja hyvää onnea. (Lähde: Wikipedia)

Fang Pingping (kuvassa vasemmalla), San Guo Sha ja Ilkka Niemelä pelasivat leikkimielisen vakavasti kiinalaista korttipeliä.

Kiinalaisen uudenvuoden juhlat järjesti Aalto-yliopiston Design Factory Tongji Loungessa. Tongji Lounge on Tongji-yliopiston näyteikkuna Suomessa ja portti Kiinaan Aalto-yliopistolle ja sen kumppaneille. Aalto-yliopisto on ollut aktiivisesti läsnä Tongji-yliopiston kampuksella ja Shanghaissa yli viiden vuoden ajan.

Design Factory Suomessa
Sino-Finnish Centre

Teksti: Leena Plym-Rissanen, Heli Laukko
Kuvat: Mikko Raskinen

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.