Kielletty rakkaustarina Nairobista

Christopher Wesselsin kuvaama elokuva Rafiki nähdään Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla. Wessels valmistui pari vuotta sitten Aalto-yliopistosta.
Still-kuva Rafiki-elokuvasta. Ohjaus: Wanuri Kahiu. Kuvaus: Christopher Wessels. Näyttelijät: Samantha Mugatsia, Sheila Munyiva. Tuotanto: Steven Markovitz / Big World Cinema, Afrobubblegum.

Pappi saarnaa homoliittoja vastaan. Yleisössä istuu kenialainen nainen, jolla on vyötärölle asti ulottuvat vaaleanpunaiset rastat. Hänen vieressään istuu nainen, jolla on lyhyt lettikampaus. Rastatukkainen nainen yrittää ottaa toista kädestä kiinni, mutta tämä vetää kätensä pois. Nairobiin sijoittuvassa elokuvassa Rafiki (suom. Ystävä) kahden nuoren naisen on peiteltävä suhdettaan, koska kummankin isät tavoittelevat samaa poliittista virkaa.

Keniassa homoseksuaalisuutta ei ole kielletty laissa, mutta elokuvatarkastamo kielsi Rafikin esittämisen maassa, koska elokuvalla nähtiin olevan ”selkeä tarkoitus edistää lesboutta”. Pian kiellon jälkeen elokuva sai maailmanensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla.

Kuvaaja Christopher Wessels kuitenkin kertoo, että Rafikin esittämiskielto on hetki sitten kumottu, koska tapaus vietiin oikeuteen ja tuomari on väliaikaisesti poistanut kiellon. Elokuva on nyt päässyt ainakin lyhytaikaisesti teatterilevitykseen Keniassa.

”Rafiki on myös menossa filmifestivaaleille ympäri maailmaa.”

Istumme Lasipalatsin kahvilassa Helsingissä, kivenheiton päässä Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin infopisteestä Bio Rexissä. Rafiki on saanut Pohjoismaiden ensi-iltansa festivaalilla.

Wessels on tehnyt ennenkin yhteistyötä elokuvan eteläafrikkalaisen tuottajan Steven Markovitzinkanssa.

”Steven soitti minulle ja kysyi, haluaisinko kuvaajaksi tähän elokuvaan. Vastasin heti: kyllä.”

Christoopher_Wessels_by_Elisa_Helenius

Uusi koti Suomesta

Eteläafrikkalainen Christopher Wessels (s. 1976) muutti kymmenen vuotta sitten Kapkaupungista Turkuun. Syynä oli rakkaus. Pari tutustui jo 20 vuotta sitten Etelä-Afrikassa.

Wessels opiskeli elokuvausta AFDA-koulussa Etelä-Afrikassa. Suomessa hän pääsi opiskelemaan Aalto-yliopistoon Visual Cultures, Curating and Contemporary Art -maisteriohjelmaan, josta hän valmistui vuonna 2016.

”Olen ollut molemmissa opiskelupaikoissa vuosikurssini vanhin! Kummassakin yliopistossa on silti ollut tärkeää löytää oma porukkansa. Ihmiset, joiden kanssa voi tulevaisuudessa tehdä yhdessä töitä.”

Wessels oli perustamassa Helsinkiin Third Space -galleriaa. Hän kuitenkin jätti Third Space -kollektiivin pari vuotta sitten ja lähti toisen kollektiivin kanssa perustamaan Museum of Impossible Forms -taidekeskusta Kontulaan.

Wessels on ollut kuvaajana muun muassa eteläafrikkalaisesta vapaustaistelijasta Ashley Krielistäkertovassa elokuvassa Action Comandante (Etelä-Afrikka 2016) ja elokuvassa Madame B (Alankomaat 2016). Hän on ollut myös mukana Lasten kirjasto -hankkeessa Åbo Akademissa.

Pitkiä kuvauspäiviä

Rafikin kenialainen ohjaaja Wanuri Kahiu on tehnyt myös elokuvan käsikirjoituksen, joka pohjautuu Nairobissa asuvan ugandalaisen Monica Arac de Nyekon novelliin Jambula tree.

”Novelli on tosi kaunis”, Wessels sanoo.

Rafiki kuvattiin kuukauden aikana Nairobissa. Wesselsin mukaan kuvauspäivät kestivät aamuvarhaisesta yömyöhään. Sunnuntait olivat vapaapäiviä. Wessels kertoo kuitenkin tottuneensa kovaan stressiin elokuvien teossa. Hänen mukaansa Rafikin kuvaamisessa Keniassa ei ollut ongelmia, vaikka aihe oli tulenarka.

”Nairobi on makea paikka. Kuvasimme elokuvan kokonaan samassa kaupunginosassa, niin että kaupunginosasta tuli tavallaan yksi elokuvan henkilöistä.”

HIFF – Rakkautta & Anarkiaa järjestetään Helsingissä 20.–30. syyskuuta 2018.

Teksti ja henkilökuva Christopher Wesselsistä: Elisa Helenius.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: