Uutiset

Keskustelu ilmiöpohjaisen suunnittelun prosesseista jatkui ideatehtaassa

Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset

YHTÄJALKAA –hankkeen toisessa työpajassa käynnistynyt keskustelu ilmiöpohjaisen suunnittelun prosesseista jatkui Ideatehtaassa. Siellä 14 asiantuntijaa arvioi työpajan tulosten pohjalta muodostettuja väittämiä ilmiöpohjaisesta suunnittelusta.

Arvioiden mukaan, suunnittelussa tulisi keskittyä nykyistä enemmän alkuvaiheen ideointiin. Sen tulisi olla riittävän vuorovaikutteista ja ottaa huomioon suunnitelman sekä sen tavoitteiden vaikutukset suhteessa eri skenaarioihin.  Vastauksissa korostettiinkin, että alkuvaiheessa tulee käyttää aikaa sekä tulevaisuuskuvien analysointiin sekä visioiden muodostamiseen. Kun mukana on useita eri toimialoja, tarvitaan yhteinen tulevaisuuskuva ja ymmärrystä siihen johtavien askelten vaikutuksista, suuruusluokista ja siitä, miten yhden toimialan askeleet vaikuttavat muiden askeleisiin. Tämä kuitenkin nähtiin suureksi haasteeksi eri tavoitteiden ja toimijoiden moninaisuudesta johtuen.

 

Yhtä jalkaa kulkeminen kohti ristiriitaisia tavoitteita tuntuu hankalalta ajatukselta. Yhteinen tulevaisuuskuva on kuitenkin tarpeen

Ideatehtaan vastaaja

Keskipitkällä tai lyhyellä aikavälillä voi olla yksi tulevaisuuskuva, mutta pidemmällä (2050) on lukuisa mahollisia tulevaisuuskuvia

Ideatehtaan vastaaja

Toisaalta vastaajat haastoivat väitteet siitä, että juuri backcasting olisi sopiva menetelmä tavoitteellisempaan suunnitteluun. Kuitenkin nähtiin, että menetelmiä tarvitaan ilmiökohtaisten vaikutusten ymmärtämiseen ja vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia tulisi tuottaa. Nykyisin usein helposti saatava tieto ohjaa arviointikäytäntöjen muodostumista.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

maankäyttö
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmiskunnan ruokkiminen planeettaa tuhoamatta vaatii U-käännöksen

Lähes puolet nykyisestä ruoantuotannosta on haitallista planeetallemme, koska se aiheuttaa luonnon monimuotoisuuden vähenemistä, ekosysteemin rappeutumista ja vesistressiä.
Large arena filled with a crowd watching a game of DOTA2 projected on big screens
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Elektronisen urheilun maailmanlaajuinen yleisö satoja miljoonia

Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkein syy osallistua elektronisen urheilun tapahtumiin. E-urheilun suoria verkkolähetyksiä seuraavat fanit taas arvostavat muun muassa draamaa, uutuudenviehätystä, pelaajien taitoa ja estetiikkaa.
Julia Lohmann's Department of Seaweed at WEF. Photo: Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Julia Lohmann: "Tiedämme liikaa ja teemme liian vähän"

Lohmannin näyttävä merileväpaviljonki on esillä Maailman talousfoorumissa Davosissa ja se kannustaa tekemään vaikeita päätöksiä ja käynnistämään ’tekemishautomoita’.
Students in the Aalto University Learning Centre / photo by Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkain 2020-2022 -hanke avaa kotimaisia lehtiaineistoja tutkimuskäyttöön

Kansalliskirjaston digitoimat kotimaiset sanoma- ja aikakauslehtiaineistot vuosilta 1930-2018 ovat nyt tutkijoiden käytettävissä.