Keskustelu ilmiöpohjaisen suunnittelun prosesseista jatkui ideatehtaassa

Ideatehtaassa käydyn keskustelun tulokset
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset

YHTÄJALKAA –hankkeen toisessa työpajassa käynnistynyt keskustelu ilmiöpohjaisen suunnittelun prosesseista jatkui Ideatehtaassa. Siellä 14 asiantuntijaa arvioi työpajan tulosten pohjalta muodostettuja väittämiä ilmiöpohjaisesta suunnittelusta.

Arvioiden mukaan, suunnittelussa tulisi keskittyä nykyistä enemmän alkuvaiheen ideointiin. Sen tulisi olla riittävän vuorovaikutteista ja ottaa huomioon suunnitelman sekä sen tavoitteiden vaikutukset suhteessa eri skenaarioihin.  Vastauksissa korostettiinkin, että alkuvaiheessa tulee käyttää aikaa sekä tulevaisuuskuvien analysointiin sekä visioiden muodostamiseen. Kun mukana on useita eri toimialoja, tarvitaan yhteinen tulevaisuuskuva ja ymmärrystä siihen johtavien askelten vaikutuksista, suuruusluokista ja siitä, miten yhden toimialan askeleet vaikuttavat muiden askeleisiin. Tämä kuitenkin nähtiin suureksi haasteeksi eri tavoitteiden ja toimijoiden moninaisuudesta johtuen.

Yhtä jalkaa kulkeminen kohti ristiriitaisia tavoitteita tuntuu hankalalta ajatukselta. Yhteinen tulevaisuuskuva on kuitenkin tarpeen

Ideatehtaan vastaaja

Keskipitkällä tai lyhyellä aikavälillä voi olla yksi tulevaisuuskuva, mutta pidemmällä (2050) on lukuisa mahollisia tulevaisuuskuvia

Ideatehtaan vastaaja

Toisaalta vastaajat haastoivat väitteet siitä, että juuri backcasting olisi sopiva menetelmä tavoitteellisempaan suunnitteluun. Kuitenkin nähtiin, että menetelmiä tarvitaan ilmiökohtaisten vaikutusten ymmärtämiseen ja vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia tulisi tuottaa. Nykyisin usein helposti saatava tieto ohjaa arviointikäytäntöjen muodostumista.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: