Kemian tekniikan korkeakouluun kaksi uutta tutkijaa

Wenwen Fang on nimitetty 1. lokakuuta 2022 alkaen Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen tutkijaksi. Samana päivänä aloittaa myös Milla Suominen Kemian tekniikan korkeakoulun kemian ja materiaalitieteen laitoksella tutkijana.
Aalto logo on roof. Photo: Mikko Raskinen

Wenwen Fang on nimitetty 1. lokakuuta 2022 alkaen Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen tutkijaksi. Hän on biopolymeerimateriaalien tutkija, jolla on monen vuoden tutkimuskokemus funktionaalisten ja kestävien materiaalien suunnittelusta sekä biomateriaalien rakenteellisesta ja koostumuksellisesta karakterisoinnista.

Hän väitteli tohtoriksi materiaalitieteiden alalta Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulusta vuonna 2018.

”Yksi Aallon vahvuuksista on tuoda tutkijoita yhteen suurten kokonaisuuksien kuten huippuosaamiskeskusten tai lippulaivojen avulla. Ne tarjoavat foorumin, jossa voimme jakaa tiloja, tietoa ja tietämystä eri koulujen ja jopa eri tutkimuslaitosten välillä,” Wenwen sanoo. "Olen yllättynyt tarjotun teknisen asiantuntemuksen tasosta, jonka ansiosta eri tieteenalojen tutkijat voivat saada tarvitsemaansa tukea ja keskittyä ydintehtäviinsä, itse tutkimukseen. Tavoitteeni on myös vahvistaa suhteita teollisuuskumppaneihin ja luoda tutkimusyhteistyötä yritysten kanssa.”

Milla Suominen on nimitetty 1.10.2022 alkaen tutkijaksi Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun kemian ja materiaalitieteen laitokselle. Hän on materiaalikemisti, jonka fokus on sähkökemiassa ja in situ -spektroelektrokemiassa. Milla Suominen väitteli filosofian tohtoriksi Turun yliopistossa vuonna 2019.

”Uudessa työssäni odotan innolla yhteistyötä uusien ihmisten kanssa sekä uusien menetelmien kehittämistä ja käyttöönottoa,” Milla sanoo. ”Parasta täällä Aalto-yliopistossa on rohkaiseva ilmapiiri kokeilevan tutkimisen ja uran kehittämisen suhteen.”

Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.