Uutiset

Käyttäjien luovuus teki YouTubesta musiikkipalvelujen ykkösen

Vaihtoehtoisversiot suosikkiartistien videoista houkuttelevat miljoonayleisöjä, Aalto-yliopiston tuore tutkimus osoittaa.

Musiikki on suosituin YouTuben sisällöistä useiden mittareiden, kuten videoiden katselukertojen ja hakusanojen perusteella. Aalto-yliopistossa tehdyn, maailman ensimmäisen YouTube-musiikin kulutusta selvittäneen akateemisen tutkimuksen mukaan yksi syy sen menestykseen löytyy käyttäjien omista videoista. Käyttäjät kierrättävät suosittujen artistien alkuperäistä musiikkia luodakseen vaihtoehtoisia videoita, jotka nousevat suosittujen musiikkikappaleiden alkuperäisversioiden rinnalle ja voivat saavuttaa miljoonayleisön.

− Nämä versiot, joita me kutsumme käyttäjien muokkaamiksi videoiksi (user-appropriated videos) ovat YouTubessa helposti saatavilla ja näkyvästi esillä. Juuri tämä tekee YouTubesta mielenkiintoisen musiikkipalvelun, selittää tekniikan tohtori Lassi A. Liikkanen.

Tekstitetyt videot ja täytekuvavideot näkyvät korkealla YouTuben hakutuloksissa. Suosittu alkuperäinen video, vaikkapa Beyoncén uusin kappale, saattaa jakaa osan yleisöstään käyttäjien muokkaamien videoiden kanssa, sillä ne näkyvät hakutuloksissa ja sisältösuosituksissa rinnakkain. Tutkijat kutsuvat tätä haloefektiksi (halo effect).

Kolme keskeistä videotyyppiä

Tutkimuksessaan tutkijat laativat YouTuben musiikkivideoista typologian.

− Löysimme tarkastelussamme kolme keskeistä videotyyppiä: perinteiset, käyttäjien muokkaamat ja aiempaan teokseen pohjautuvat (derivative) musiikkivideot, tutkija Antti Salovaara kertoo.

Tutkijat tarkastelivat YouTube-sisältöä kvalitatiivisin ja kvantitatiivisin menetelmin tutkiakseen sekä musiikkivideoiden suosiota että niiden yleisöltä saamaa huomiota.

Tutkimuksen mukaan käyttäjät ovat halukkaita kuuntelemaan YouTubesta musiikkia myös ilman videosisältöä.  Käyttäjille kelpaavat myös tekstitetyt musiikkivideot, täytekuvalla varustetut pelkkää musiikkia sisältävät videot ja cover-versiot; jopa alkuperäisen musiikkisisällön parodiat.

− YouTube on mullistanut digitaalisen mediamaailman ja musiikin kuuntelukäytännöt. Nyt meillä on ensimmäistä kertaa akateemista tutkimustietoa tästä todella monipuolisesta kulttuurisesta ilmiöstä, Lassi A. Liikkanen kertoo.

− Aiemmissa tutkimuksissa ei ole huomioitu musiikin valtavaa vetovoimaa, vaikka sen on täytynyt olla itsestään selvä asia jokaiselle YouTuben käyttäjälle. Ainoa akateeminen vertailukohta on kuuden vuoden takaa. Tällä välin artistit ovat vaihtuneet, mutta musiikki on edelleen tilastojen kärjessä.

Julkaisun tiedot:

Liikkanen L. & Salovaara A. Music on YouTube: User engagement with Traditional, User-Appropriated and Derivative Videos.
Computers in Human Behavior. Elsevier. DOI: 10.1016/j.chb.2015.01.067

Julkaisu (sciencedirect.com)

Lisätietoja videotypologiasta, koe videotyypit (kryptoniitti.com)

Lisätietoja:

Lassi A. Liikkanen
Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT
[email protected]
p. 050 384 1508

Antti Salovaara
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Michael Ungeheuer, photo by Lasse Lecklin
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Enemmän medianäkyvyyttä saavat yritykset menestyvät todennäköisesti paremmin

Aalto-yliopiston ja Goethe-yliopiston uuden tutkimuksen mukaan mediassa paremmin näkyvät yritykset kasvattavat arvoaan ja osaketuottoaan.
Backed by 5G online event
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:
Art for all festival flyer
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Monitaidefestivaali Art For All järjestetään Malmin lentokentällä elokuussa

Festivaalissa on esillä teoksia esittävistä taiteista installaatioihin sekä audiovisuaalisiin teoksiin.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aalto-Primo-käyttäjäkyselytutkimus

Haluamme kuulla mielipiteesi. Kyselyyn voi vastata 3.9. saakka.