Käyttäjien luovuus teki YouTubesta musiikkipalvelujen ykkösen

Vaihtoehtoisversiot suosikkiartistien videoista houkuttelevat miljoonayleisöjä, Aalto-yliopiston tuore tutkimus osoittaa.

Musiikki on suosituin YouTuben sisällöistä useiden mittareiden, kuten videoiden katselukertojen ja hakusanojen perusteella. Aalto-yliopistossa tehdyn, maailman ensimmäisen YouTube-musiikin kulutusta selvittäneen akateemisen tutkimuksen mukaan yksi syy sen menestykseen löytyy käyttäjien omista videoista. Käyttäjät kierrättävät suosittujen artistien alkuperäistä musiikkia luodakseen vaihtoehtoisia videoita, jotka nousevat suosittujen musiikkikappaleiden alkuperäisversioiden rinnalle ja voivat saavuttaa miljoonayleisön.

− Nämä versiot, joita me kutsumme käyttäjien muokkaamiksi videoiksi (user-appropriated videos) ovat YouTubessa helposti saatavilla ja näkyvästi esillä. Juuri tämä tekee YouTubesta mielenkiintoisen musiikkipalvelun, selittää tekniikan tohtori Lassi A. Liikkanen.

Tekstitetyt videot ja täytekuvavideot näkyvät korkealla YouTuben hakutuloksissa. Suosittu alkuperäinen video, vaikkapa Beyoncén uusin kappale, saattaa jakaa osan yleisöstään käyttäjien muokkaamien videoiden kanssa, sillä ne näkyvät hakutuloksissa ja sisältösuosituksissa rinnakkain. Tutkijat kutsuvat tätä haloefektiksi (halo effect).

Kolme keskeistä videotyyppiä

Tutkimuksessaan tutkijat laativat YouTuben musiikkivideoista typologian.

− Löysimme tarkastelussamme kolme keskeistä videotyyppiä: perinteiset, käyttäjien muokkaamat ja aiempaan teokseen pohjautuvat (derivative) musiikkivideot, tutkija Antti Salovaara kertoo.

Tutkijat tarkastelivat YouTube-sisältöä kvalitatiivisin ja kvantitatiivisin menetelmin tutkiakseen sekä musiikkivideoiden suosiota että niiden yleisöltä saamaa huomiota.

Tutkimuksen mukaan käyttäjät ovat halukkaita kuuntelemaan YouTubesta musiikkia myös ilman videosisältöä.  Käyttäjille kelpaavat myös tekstitetyt musiikkivideot, täytekuvalla varustetut pelkkää musiikkia sisältävät videot ja cover-versiot; jopa alkuperäisen musiikkisisällön parodiat.

− YouTube on mullistanut digitaalisen mediamaailman ja musiikin kuuntelukäytännöt. Nyt meillä on ensimmäistä kertaa akateemista tutkimustietoa tästä todella monipuolisesta kulttuurisesta ilmiöstä, Lassi A. Liikkanen kertoo.

− Aiemmissa tutkimuksissa ei ole huomioitu musiikin valtavaa vetovoimaa, vaikka sen on täytynyt olla itsestään selvä asia jokaiselle YouTuben käyttäjälle. Ainoa akateeminen vertailukohta on kuuden vuoden takaa. Tällä välin artistit ovat vaihtuneet, mutta musiikki on edelleen tilastojen kärjessä.

Julkaisun tiedot:

Liikkanen L. & Salovaara A. Music on YouTube: User engagement with Traditional, User-Appropriated and Derivative Videos.
Computers in Human Behavior. Elsevier. DOI: 10.1016/j.chb.2015.01.067

Julkaisu (sciencedirect.com)

Lisätietoja videotypologiasta, koe videotyypit (kryptoniitti.com)

Lisätietoja:

Lassi A. Liikkanen
Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT
[email protected]
p. 050 384 1508

Antti Salovaara
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Lisää tästä aiheesta

Wood.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Metsä ja innovaatiot toivat Aalto-yliopistoon yli 30 suurlähettilästä

Kestävyys, vastuullisuus ja ilmastonmuutoksen torjunta ovat tärkeä osa Suomen kuvaa maailmalla.
Kuva: Tuomas Uusheimo.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto isännöi EURO2022-konferenssin noin 2500 operaatiotutkijalle

Kesän 2022 konferenssin järjestää Suomen operaatiotutkimusseura yhteistyössä Aalto-yliopiston operaatiotutkimuskeskuksen (ACOR) sekä Aalto-yliopiston matematiikan ja systeemianalyysin ja tieto- ja palvelujohtamisen laitosten kanssa.
Falling Walls
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Voita matka Berliinin Falling Walls –pitchauskilpailuun

Suomen kilpailu järjestetään Design Factorylla Otaniemessä 19. syyskuuta. Ilmoittaudu mukaan 5. syyskuuta mennessä.
Nanocellulose bicycle Photo: Eeva Suorlahti
Yhteistyö, Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tulevaisuuden kestäviä elämäntapoja esillä Otaniemessä

Yksi Helsinki Design Weekin päätapahtumista, Designs for a Cooler Planet, esittelee Aalto-yliopiston monialaisia tulevaisuuden ratkaisuja, kuten nanoselluloosapolkupyörän, mikrobikuulokkeet ja Ioncell-vaatteita.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu