Uutiset

Käyttäjien luovuus teki YouTubesta musiikkipalvelujen ykkösen

Vaihtoehtoisversiot suosikkiartistien videoista houkuttelevat miljoonayleisöjä, Aalto-yliopiston tuore tutkimus osoittaa.

Musiikki on suosituin YouTuben sisällöistä useiden mittareiden, kuten videoiden katselukertojen ja hakusanojen perusteella. Aalto-yliopistossa tehdyn, maailman ensimmäisen YouTube-musiikin kulutusta selvittäneen akateemisen tutkimuksen mukaan yksi syy sen menestykseen löytyy käyttäjien omista videoista. Käyttäjät kierrättävät suosittujen artistien alkuperäistä musiikkia luodakseen vaihtoehtoisia videoita, jotka nousevat suosittujen musiikkikappaleiden alkuperäisversioiden rinnalle ja voivat saavuttaa miljoonayleisön.

− Nämä versiot, joita me kutsumme käyttäjien muokkaamiksi videoiksi (user-appropriated videos) ovat YouTubessa helposti saatavilla ja näkyvästi esillä. Juuri tämä tekee YouTubesta mielenkiintoisen musiikkipalvelun, selittää tekniikan tohtori Lassi A. Liikkanen.

Tekstitetyt videot ja täytekuvavideot näkyvät korkealla YouTuben hakutuloksissa. Suosittu alkuperäinen video, vaikkapa Beyoncén uusin kappale, saattaa jakaa osan yleisöstään käyttäjien muokkaamien videoiden kanssa, sillä ne näkyvät hakutuloksissa ja sisältösuosituksissa rinnakkain. Tutkijat kutsuvat tätä haloefektiksi (halo effect).

Kolme keskeistä videotyyppiä

Tutkimuksessaan tutkijat laativat YouTuben musiikkivideoista typologian.

− Löysimme tarkastelussamme kolme keskeistä videotyyppiä: perinteiset, käyttäjien muokkaamat ja aiempaan teokseen pohjautuvat (derivative) musiikkivideot, tutkija Antti Salovaara kertoo.

Tutkijat tarkastelivat YouTube-sisältöä kvalitatiivisin ja kvantitatiivisin menetelmin tutkiakseen sekä musiikkivideoiden suosiota että niiden yleisöltä saamaa huomiota.

Tutkimuksen mukaan käyttäjät ovat halukkaita kuuntelemaan YouTubesta musiikkia myös ilman videosisältöä.  Käyttäjille kelpaavat myös tekstitetyt musiikkivideot, täytekuvalla varustetut pelkkää musiikkia sisältävät videot ja cover-versiot; jopa alkuperäisen musiikkisisällön parodiat.

− YouTube on mullistanut digitaalisen mediamaailman ja musiikin kuuntelukäytännöt. Nyt meillä on ensimmäistä kertaa akateemista tutkimustietoa tästä todella monipuolisesta kulttuurisesta ilmiöstä, Lassi A. Liikkanen kertoo.

− Aiemmissa tutkimuksissa ei ole huomioitu musiikin valtavaa vetovoimaa, vaikka sen on täytynyt olla itsestään selvä asia jokaiselle YouTuben käyttäjälle. Ainoa akateeminen vertailukohta on kuuden vuoden takaa. Tällä välin artistit ovat vaihtuneet, mutta musiikki on edelleen tilastojen kärjessä.

Julkaisun tiedot:

Liikkanen L. & Salovaara A. Music on YouTube: User engagement with Traditional, User-Appropriated and Derivative Videos.
Computers in Human Behavior. Elsevier. DOI: 10.1016/j.chb.2015.01.067

Julkaisu (sciencedirect.com)

Lisätietoja videotypologiasta, koe videotyypit (kryptoniitti.com)

Lisätietoja:

Lassi A. Liikkanen
Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT
[email protected]
p. 050 384 1508

Antti Salovaara
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Device
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Koe yksielektronilähteillä osoittaa tien kohti uutta tehostandardia

Aalto-yliopiston tutkijat loivat menetelmän, jolla teho voidaan määritellä suhteessa taajuuteen.
Apulaisprofessori Juha Siitonen laboratoriossa, yllään laboratoriotakki, suojalasit ja -hanskat.
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Apulaisprofessori Juha Siitonen tiesi jo lapsena aikovansa kemistiksi

Filosofian tohtori Juha Siitonen aloitti vuoden 2022 alussa viiden vuoden määräaikaisessa apulaisprofessorin tehtävässä Kemian ja materiaalitieteen laitoksella. Professuurin ala on orgaaninen kemia.
Päivi Törmä ja Sebastiaan van Dijken
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tietokoneet haaskaavat valtavasti energiaa – nyt tutkijat kehittävät laskentaa, joka tuottaa huomattavasti vähemmän hukkalämpöä

Nykyiset tietokoneet ovat suuria energiasyöppöjä. Aalto-yliopiston tutkijat ovat juuri saaneet merkittävän Tulevaisuuden tekijät -rahoituksen ongelman ratkaisemiseksi.
The picture shows the School of Business in winter time and during sunset. The photo was taken by Mikko Raskinen from Aalto University.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kaksinkertainen syy ottaa ilmastonmuutos vakavasti

Yritysten pitää ottaa ilmastovaikutuksensa tosissaan sekä kestävyyden että liiketoiminnan takia, sanoo vanhempi yliopistonlehtori Leena Lankoski.