Kauppakorkeakouluun perustetaan taloustieteen englanninkielinen kandidaattiohjelma

Koulutusohjelman ensimmäiset 40 opiskelijaa valitaan kevään 2019 opiskelijavalinnassa ja opetus alkaa saman vuoden syksynä.

Aalto-yliopistoon perustetaan taloustieteen englanninkielinen kandidaattiohjelma. ”Suomessa on huutava tarve taloustieteen osaajille. Tarvitsemme asiantuntijoita, jotka pystyvät ymmärtämään monimutkaisiakin ihmisten tekemiä päätöksiä vahvalla analyyttisen taloustieteen osaamisella ja tiedon käsittelyn taidoilla. Kysyntä korkeatasoisista taloustieteen osaajista kasvaa niin kansainvälisesti kuin Suomessa”, kertoo ohjelmajohtajana englanninkielisen kandidaattiohjelman valmisteluvaiheessa toiminut taloustieteen professori Juuso Välimäki.

Päätös perustaa Helsinki Gradate School of Economics (GSE) vastaa taloustieteen osaajien tarpeeseen jatko-opiskelijoiden osalta. Uusi taloustieteen kandidaattiohjelma, johon valitaan 40 opiskelijaa, varmistaa hyvien opiskelijoiden virran myös maisteri- ja tohtoriohjelmiin. Se myös tarjoaa mielenkiintoisen pääaineen opiskelijoille, joilla on kiinnostusta kehittää kvantitatiivisia taitojaan sosiaalisten ilmiöiden mallintamisessa ja analysoimisessa. Ohjelman tarkemmat osaamistavoitteet, rakenne ja kurssit päätetään lukuvuoden 2018–2019 aikana.

Tällä hetkellä Suomessa ei ole englanninkielistä taloustieteen kandidaattiohjelmaa. Opiskelijat, jotka on hyväksytty yleiseen suomenkieliseen kauppatieteiden kandidaattiohjelmaan, ovat voineet valita pääaineekseen taloustieteen.

Taloustieteen aivovuotoa Suomesta ulkomaille

Kasvava määrä suomalaisia lukiolaisia lähtee ylioppilaskirjoitusten jälkeen ulkomaille opiskelemaan. Viimeisen vuosikymmenen aikana suomalaisten opiskelijoiden määrä ulkomailla on enemmän kuin kaksinkertaistunut. 2 586 suomalaista opiskelijaa aloitti opinnot ulkomailla lukuvuonna 2015–16 ja heistä yli neljännes opiskelee taloustiedettä tai kauppatieteitä.

Opetushallituksen hiljattain tekemästä selvityksestä ilmenee, että vain 24 % ulkomaille lähteneistä suomalaisista opiskelijoista oli aikeissa palata valmistumisensa jälkeen Suomeen. Tämä aivovuoto on erityisen vakavaa IB-lukioista valmistuneiden kohdalla – IB-lukiolaiset ovat opiskelleet englanniksi ja heistä moni on opiskellut juuri taloustiedettä.

Lisätietoja:
Professori Juuso Välimäki
p. 040 353 8182

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.