Kauppakorkeakoulun opiskelijoilta hyvä arvosana koululleen: ”Kauppiksessa luodaan parempaa maailmaa”

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu on kivunnut toiseksi ylimmälle tasolle kansainvälisessä Positive Impact Rating (PIR) -arvioinnissa, jossa opiskelijat arvioivat oman koulunsa toimintaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osalta.
Kuvassa näkyvät kaksi opiskelijaa opiskelemassa ja PIR-arvioinnin logo.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun yhteiskunnallinen vaikuttamistyö ja työ kestävän kehityksen edistämiseksi saivat koulun opiskelijoilta hyvän arvosanan kansainvälisessä Positive Impact Rating (PIR) -arvioinnissa. Kauppakorkeakoulu sijoittui PIR-arvioinnissa viisiportaisen asteikon toiseksi ylimmälle eli neljännelle tasolle ja on siten transforming eli muotoaan muuttava kauppakorkeakoulu. PIR-arviointiin osallistui yhteensä 47 kauppakorkeakoulua 21 maasta.

”On tärkeää kartoittaa meidän opiskelijoiden näkemyksiä yhteiskunnallisista asioista ja etenkin kestävästä kehityksestä. Opiskelijat haluavat saada äänensä kuuluviin, vaikuttaa myönteisiin muutoksiin koulussamme ja olla sitä kautta luomassa parempaa maailmaa”, sanoo kauppatieteiden opiskelija Helmi Nuortimo, joka vastaa KY:n hallituksessa kestävään kehitykseen liittyvästä työstä.

Haluamme edelleen parantaa tekemistämme

PIR-arvioinnin hyvä tulos ilahdutti Kauppakorkeakoulun johtoa, mutta myös opiskelijoiden antamia kehitysehdotuksia kuunnellaan tarkalla korvalla.

”Poikkitieteellinen kestävää kehitystä tukeva työ sekä opetuksessa että tutkimuksessa on koulumme strategian keskiössä. On hienoa, että se näkyy opiskelijoillemme, joiden arvioiden pohjalle Positive Impact Rating rakentuu. Maailman kauppakorkeakoulut vaikuttavat merkittävästi yhteiskuntaan valmistuvien opiskelijoidensa kautta. Meille Aallossa Positive Impact Rating on tärkeä mittari sille, miten hyvin onnistumme noudattamaan Better Business - Better Society -mottoamme”, sanoo dekaani Timo Korkeamäki.

”Pärjäsimme PIR-arvioinnissa hienosti, mutta haluamme edelleen parantaa tekemistämme. Käymme tulokset ja opiskelijoiden arvioinnissa antamat kehitysehdotukset huolellisesti läpi ja otamme ne huomioon tulevaa toimintaamme suunnitellessamme.”

PIR-arvioinnin keskeisenä tavoitteena on toimia työkaluna, jonka avulla kauppakorkeakoulut ympäri maailmaa oppivat ymmärtämään, mitä kestävä kehitys ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen tarkoittavat niiden opiskelijoiden näkökulmasta. Perinteisiä yliopistorankingeja täydentävän arvioinnin tavoitteena on myös saada kauppakorkeakoulut kehittämään ja parantamaan toimintaansa.

”PIR tuo myös johtaville kauppakorkeakouluille näkyväksi sen, miten ne voivat edelleen parantaa toimintaansa”, sanoo Positive Impact Rating -järjestön johtaja Katrin Muff.

Vuodenvaihteessa 2020-2021 toteutetussa PIR-arvioinnissa opiskelijat arvioivat muun muassa sitä, miten Kauppakorkeakoulu vastaa kestävän kehityksen haasteisiin ja miten se valmistaa opiskelijoitaan toimimaan työelämässä vastuullisina asiantuntijoina ja johtajina. Aineiston keruusta vastasivat Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat KY ja Aalto Sustainability Club. Yhteensä 189 kandidaatti- ja maisteritason opiskelijaa vastasi kyselyyn.

PIR-arvioinnin ovat perustaneet kaupallisen korkeakoulutuksen asiantuntijat yhdessä maailmanlaajuisten kansalaisjärjestöjen, kuten ympäristöjärjestö WWF:n, Oxfamin ja YK:n Global Compactin kanssa. Myös kansainväliset opiskelijajärjestöt oikos, AIESEC ja Net Impact ovat mukana PIR-arvioinnissa.

Lisätietoa:

www.positiveimpactrating.org

Students outside and Positive Impact Rating logo

Kauppakorkeakoulu on mukana Positive Impact Rating -arvioinnissa

Positive Impact Rating (PIR) on kansainvälinen arviointi, jossa kauppakorkeakoulujen opiskelijat arvioivat oman koulunsa valmiutta vastata yhteiskunnallisiin haasteisiin.

URL kopioitu

Course work for Smart Wearables
Opinnot Julkaistu:

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!