Kauppakorkeakoulun kandiopetus muuttaa syksyllä Otaniemeen

Aallon perustamiseen liittynyt ydinajatus toteutuu entistä vahvemmin, kun eri alojen kandiopiskelijat opiskelevat samassa talossa.
Kauppatieteilijöiden opinnoille on remontoitu Alvar Aallon suunnitteleman rakennuksen U-siipeen uutuuttaan hohtavat tilat.

Otaniemen sydämeen, osoitteeseen Otakaari 1, muodostuu syksystä 2015 alkaen Aalto-yliopiston kandiopintojen keskus. Kauppakorkeakoulun kandidaattiopinnot siirtyvät Otaniemeen Töölön kampukselta.

– Tässä toteutuu Aalto-yliopiston perustamiseen liittynyt ydinajatus, kun Aallon eri koulutusalojen opiskelijat pääsevät luontevasti kohtaamaan toisensa ja oppimaan yhdessä, kertoo dekaani Ingmar Björkman muuton taustoista.

Samalla Töölöstä tulee suomalaisessa yliopistoympäristössä ainutlaatuinen graduate school, sillä Töölön kampukselle jäävät Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat. Sen lisäksi Töölön kampuksen päärakennukseen muuttaa Aalto University Executive Educationin yritysjohdon koulutus.

Otakaari 1:n eli Teknillisen korkeakoulun entisen päärakennuksen viereen on lähivuosina tulossa Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tilat, metroasema ja kauppakeskus. Lähituntumassa on myös Aallon neljän tekniikan alan korkeakoulun rakennuksia.

Otaniemi on kauppislaisille täyden palvelun kandikeskus

– Otaniemi on kauppislaisille täyden palvelun kandikeskus, vaikka opettajien toimistot jäävätkin Töölöön. Kolmen kandivuoden aikana kaikki opintoihin hoituvat asiat hoituvat Otaniemessä, kertoo varadekaani Seppo Ikäheimo opintojen käytännön järjestelyistä.

Kauppatieteilijöiden opinnoille on remontoitu Alvar Aallon suunnitteleman rakennuksen U-siipeen uutuuttaan hohtavat tilat, joissa on huomioitu laadukas oppiminen ja muunneltavuus. Siivessä on paljon ryhmätyötiloja, 24/7-tiloja, hiljaisia tiloja ja ryhmätyötiloja sekä opiskelijoiden ja opettajien kohtaamistiloja. Luentosaleissa on mahdollisuus myös pitää etäluentoja ja sähköisiä tenttejä.

Noin 1400 Kauppakorkeakoulun kandiopiskelijaan on varauduttu myös lisäämällä Otaniemen kampuksen ravintolakapasiteettia lisäpaikoilla ja uusilla ravintolapisteillä.

Myös KY valmistelee osaltaan muuttoa Otaniemeen

Muutto Otaniemeen on myös Helsingin kauppatieteiden ylioppilaat ry:n eli ylioppilaskunta KY:n vuoden tärkein projekti. KY:n yhdistykset järjestävät tapahtumia ja muuta toimintaa jatkossa molemmilla kampuksilla, mutta toimiston pääpaino siirtyy Otaniemeen, josta yhdistys on hankkinut käyttöönsä mm. Saha-tilan.

– KY rantautuu Otaniemeen näyttävästi lukuvuoden avajaispäivänä 1.9., kertovat KY:n hallituksen puheenjohtaja Antti Korpelainen sekä varapuheenjohtaja ja kampusvastaava Siiri Salli.

Uraan ja työhön liittyvät tilaisuudet painottuvat Töölön kampukselle lähelle maisteriopiskelijoita. KY-talo pysyy jatkossakin Pohjoisella Rautatiekadulla Töölössä.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.