Kauppakorkeakoulun Dean’s Circle toi yhteiskunnalliset vaikuttajat Aaltoon pohtimaan tulevaisuuden johtajuutta

Tapahtumaan osallistui ennätysmäärä liike-elämän ja yhteiskunnan tärkeitä vaikuttajia.
KONEen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun järjestämään Dean’s Circle -tapahtumaan kokoontui yli 100 liike-elämän ja yhteiskunnan vaikuttajaa kuulemaan ja keskustelemaan teemasta Future Leadership.

Tilaisuuden pääpuhujina olivat professori Julian Birkinshaw London Business Schoolista, KONEen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth ja Slushin toimitusjohtaja Marianne Vikkula. Kauppakorkeakoulun puolelta puheenvuoroja kommentoivat ja keskustelua johtivat varadekaani Kristiina Mäkelä, Executive in Residence Juha Äkräs ja professori Olli-Pekka Kauppila.

Professori Julian Birkinshaw London Business Schoolista

Birkinshaw korosti, että digitaalinen disruptio asettaa johtajuuden uudelleentarkasteluun. Hänen mukaansa yritysten tulisi kannustaa kulttuuriin, joka tukee sekä määrätietoista toimintaa että emotionaalista sitoutumista. Johtajuus on suunnan asettamista ja työntekijöiden proaktiivinen osallistuminen on tärkeää. Birkinshawn huomautti myös, että tulevaisuuden johtajuus vaatii ambidekstriaa eli molempikätisyyttä.

Myös Ehrnrooth korosti, että johtajuus on ennen kaikkea selkeän kontekstin tarjoamista, ei niinkään valmiiden sisältöjen määrittelyä. Konteksti näyttää suunnan vision, mission, arvojen ja strategian kautta. Hän käytti myös termiä  ambidekstria, viitaten tällä siihen, että tämän päivän johtajan täytyy osata olla nöyrä, sopeutuva sekä utelias, ja valmis tarvittaessa muuttamaan mielipiteitään, mutta samanaikaisesti pitää jopa uppiniskaisesti kiinni asettamastaan suunnasta.

Vikkula puolestaan tarkasteli johtajuutta palvelun näkökulmasta ja korosti johtajana olevansa ennen muuta vastuussa organisaatiokulttuurin suojelemisesta. Slushin johtajuudessa toimii täysi vastuu ja vapaus. Hän myös painotti yhteistä tekemistä ja omistajuutta – ”Ego is the enemy”.

Tapahtuman isäntä, dekaani Ingmar Björkman kertoi alustuksessaan, että tosielämän haasteet ovat keskeinen osa Kauppakorkeakoulun opetusta, ja korosti yritysten ja muiden organisaatioiden kanssa tehtävän yhteistyön roolia tässä. Hän myös kiitti koulun kumppaneita ja tukijoita heidän panoksestaan koulun merkittävässä kehityksessä osana Aalto-yliopistoa. Lopuksi Björkman kertoi Kauppakorkeakoulun muutosta Otaniemeen kesällä 2019, painottaen sitä, että myös tulevaisuuden Kauppis rakentuu yhteistyössä tärkeiden sidosryhmien kanssa.

Dekaani Ingmar Björkman

Tapahtuman päätteeksi Kauppakorkeakoulun opiskelijat esittelivät Aallon opiskelijavetoisia startup-toimintoja ja kertoivat vieraille opinnoistaan.

Kauppakorkeakoulun Dean’s Circle järjestettiin 3. lokakuuta. Dean’s Circle on dekaanien yhteistyöverkosto Aalto-yliopiston tärkeimmille sidosryhmille ja lahjoittajille. Tapahtuma tarjoaa poikkitieteellisen yhteisön ja ainutlaatuisen kohtaamispaikan yliopiston ja yhteiskunnan vaikuttajien välille.

Kuvat: Anni Hanén

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!