Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Board -jäsenen alumnitarina: Pasi Torppa

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Boardin jäsen Pasi Torppa opiskeli Kauppakorkeakoulussa laskentatoimea, ja on tehnyt pitkän uran liikkeenjohdon konsultoinnin parissa. Tällä hetkellä Torppa toimii sijoittajana useissa yrityksissä, ja on aktiivisesti mukana omistamiensa yhtiöiden kehittämisessä hallitusroolin kautta.
Pasi Torppa

Milloin ja mitä opiskelit Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa?

Aloitin opintoni 1991 ja valmistuin 1996 talvella. Pääaineeni oli laskentatoimi ja sivuaineet verotus ja kansantaloustiede.

Millaisissa tehtävissä olet toiminut työurasi aikana?

Olen koko työurani ollut liikkeenjohdon konsultti viime syksyyn asti. Ensimmäinen työpaikkani oli KPMG Consulting, jossa työskentelin erityisesti yritysten talousohjaukseen liittyvissä projekteissa. Kirjoitin aiheesta kirjankin parin kollegan kanssa. KPMG:ltä siirryin mutkan kautta perustamaan August Associates Oy:tä kollegani kanssa. Toimin Augustilla osakkaana reilut 18 vuotta. Sinä aikana konsultoin esimerkiksi Stora Ensoa, Outokumpua, useita johtavia ruokayhtiötä ja pääomasijoittajia. Konsultointi on erittäin opettavainen ammatti ja olen erittäin kiitollinen siitä osaamispohjasta, jonka konsultoinnista sain. Jatkan edelleen Augustilla tittelillä Executive Adviser. Varsinainen päätyöni on tällä hetkellä sijoittaminen, jota teen oman sijoitusyhtiöni kautta. Mielenkiintoisin sijoittamisen alue ovat listaamattomat scale-up yhtiöt. Olen aktiivisesti mukana omistamieni yhtiöiden kehittämisessä hallitusroolin kautta.

Jaa joku mieleenpainuva muisto opinnoistasi.

Kahvitauot luentojen välillä Raflassa kavereiden kanssa. Oli uskomattoman hienoa mennä luennon jälkeen Raflaan ja katsoa keitä kaikkia tuttuja on paikalla, hakea kahvit ja istua hauskaan seuraan juttelemaan.

Ajatuksia yritysmaailmasta tai ajankohtaisista asioista? Mitä omalla työpaikallasi tehdään juuri tällä hetkellä?

Vastuullisuudesta (corporate social responsibility) on vihdoin tullut standardi yritystoiminnassa. Tämä on sinänsä hassua, koska kyseessä on ihan perusasia, eli että toimitaan reilujen arvojen pohjalta kaikkia sidosryhmiä ja ympäristöä kohtaan. Omalta osaltani olen huomannut, että helpottaa työskentelyä, kun valtaosa ihmisistä ajattelee samalla tavalla tässä asiassa. Esimerkiksi juuri vastikään keskustelimme mustan muovin poistamisesta erään yhtiön pakkauksista heikon kierrätettävyyden takia. Kaikille tapaamisen osallistujille oli itsestään selvää, että poistaminen on välttämätöntä, vaikka se ei lyhyellä aikavälillä ole taloudellisesti paras vaihtoehto.

Kauppiksen missio Better Business - Better Society on äärimmäisen relevantti nyt. Meidän kaikkien on hienoa olla mukana toteuttamassa sitä.

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Boardin jäsen Pasi Torppa

Minkälainen osaaminen ja minkälaiset taidot korostuvat mielestäsi tulevaisuuden työelämää ajatellen?

Tulevaisuuden työelämässä korostuvat erityisesti ’metataidot’ eli kyvykkyydet, joita voi soveltaa toimialasta tai funktiosta riippumatta. Tällaisia ovat esimerkiksi laajojen tietomäärien haltuunotto, ongelmanratkaisu, viestintä ja johtaminen. Hyvin spesifi tieto vanhenee nopeasti eikä siten ole kovin relevanttia. Siksi panostaminen edellä kuvattuihin metataitoihin on hyvä investointi.

Olet tällä hetkellä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Boardin jäsen. Mitä alumnius sinulle merkitsee?

Alumnius merkitsee mahdollisuutta antaa omalle koululle takaisin hivenen siitä kaikesta hyvästä, mitä Kauppiksessa opiskelu omalle työuralle ja elämälle laajemminkin on antanut.

Onko jotain muuta, mitä haluaisit mainita?

Kauppiksen missio “Better Business - Better Society” on äärimmäisen relevantti juuri nyt. Meidän kaikkien on hienoa olla mukana toteuttamassa sitä.

School of Business Alumni Advisory Board 2022.

Kauppakorkeakoulun Alumni Advisory Board

Yksi Kauppakorkeakoulun alumniyhteistyön muodoista on alumniohjausryhmä - Alumni Advisory Board. Se käy keskustelua alumnitoiminnasta, koulun ulkoisista suhteista sekä varainhankinnasta.

Kauppakorkeakoulu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.