Kauppakorkeakoulu täyttää 110 vuotta vuonna 2021

Kauppakorkeakoululle myönnettiin vuonna 2007 arvostettu nk. Triple Crown -akkreditointi ensimmäisenä Pohjoismaissa.
School of Business. Photo: Mika Huisman / Aalto University
Kauppakorkeakoulu osoitteessa Ekonominaukio 1. Kuva: Mika Huisman / Aalto-yliopisto

Kauppakorkeakoulu (1911–1974), Helsingin kauppakorkeakoulu (1974–2009) ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu (2010–) – kolme nimeä, yksi instituutio ja sillä takanaan 110 vuoden historia. Reilun vuosisadan aikana liikemiesten perustamasta käytännön osaajia kouluttaneesta oppilaitoksesta kasvoi akateeminen tiedeyhteisö, joka ei missään vaiheessa ole unohtanut juuriaan. Näin kirjoittivat Elina Pöykkö ja Aaro Jalas Liikkeessä! Kauppakorkeakoulun vuosisata -kirjansa saatesanoissa kymmenen vuotta sitten, jolloin Kauppakorkeakoulu täytti 100 vuotta. Vain 10 vuotta lisättiin tässä tekstissä tuohon kappaleeseen, muut asiat eivät ole muuttuneet.

Kauppakorkeakoulun toiminta käynnistyi 16.1.1911 Helsingissä ja sen johtajaksi valittiin perustamishanketta vetänyt Kyösti Järvinen. Kauppakorkeakoulu aloitti toimintansa Suomen Liikemiesten Kauppaopiston käyttöön vuonna 1907 valmistuneessa jugendrakennuksessa Fabianinkadulla. Vuonna 1950 valmistui Kauppakorkeakoulun uusi päärakennus Runeberginkadulle.

Vuosikurssin -52 opiskelija Onerva Vartiainen kertoi vuodentakaisessa haastattelussa opiskeluajoistaan ja palasi yli 60 vuoden takaisiin muistoihinsa. ”Kurssin alussa meitä oli 280 opiskelijaa. Syksy alkoi juhlallisilla avajaisilla juhlasalissa. Sieltä meidät ohjattiin suureen luentosaliin (sittemmin NOKIA-sali), jossa 25-vuotias Fedi Vaivio (josta tuli sittemmin Kauppakorkeakoulun rehtori ja kansleri) kertoi meille Kauppakorkeakoulun historiasta ja perehdytti opintojen aiheisiin. Lopuksi hän sanoi: ”Kyllä te tästä Hildenin leipomosta hyvinä pullina pääsette ulos”. Kauppakorkeakoulusta käytettiin tuolloin yleisesti nimitystä Hildenin Leipomo, koska Helsingissä oli sen niminen merkittävä leipomo ja koulun rehtorina Kaarlo Hildén.”

Kauppakorkeakoulun ja valtiovallan käymien pitkien neuvottelujen tuloksena yksityinen Kauppakorkeakoulu muuttui elokuusta 1974 lähtien valtiolliseksi Helsingin kauppakorkeakouluksi. Valtio otti vastuulleen omistamansa korkeakoulun toimintakulujen kattamisen, opiskelijoilta perityistä lukukausimaksuista luovuttiin ja kauppakorkeakoulun professoreista tuli valtion virkamiehiä, kerrotaan Liikkeessä! Kauppakorkeakoulun vuosisata -kirjassa.

Edelleen edellä mainitussa kirjassa Helsingin kauppakorkeakoulun viimeinen rehtori Eero Kasanen muistelee, miten 2000-luvun ensimmäiset vuodet Kauppakorkeakoulu vahvisti asemaansa kansainvälisessä koulutuskilpailussa ja onnistui hankkimaan arvokkaita laatuleimoja ja verkostojäsenyyksiä. Kauppakorkeakoululle myönnettiin ensimmäisenä pohjoismaisena kauppakorkeakouluna alansa tärkeimmät kansainväliset laatuakkreditoinnit AACSB, AMBA ja EQUIS. AACSB-akkreditoinnin saamisen myötä Kauppakorkeakoululle myönnettiin vuonna 2007 arvostettu nk. Triple Crown-akkreditointi, jolla se osoittaa olevansa maailman parhaiden korkeakoulujen joukossa.

Helsingin kauppakorkeakoulu, Teknillinen korkeakoulu ja Taideteollinen korkeakoulu yhdistyivät Aalto-yliopistoksi 1.1.2010. Tänä päivänä Kauppakorkeakoulu on yksi kuudesta korkeakoulusta, jotka yhdessä muodostavat monialaisen Aalto-yliopiston.

”Niin akateeminen kuin palvelutehtävissä toimiva henkilöstömme on hyvin sitoutunutta työhönsä. Professoreiden ja tutkijoiden suoritustasoa heijastelevat myös viime aikojen erinomaiset ranking-sijoituksemme. Esimerkiksi maailmanlaajuisessa Shanghai-rankingissa liiketaloustieteen tutkimusalamme sijoitus oli 24:s vuonna 2020. Vertailun vuoksi todettakoon, että Stanford oli samalla listalla vain kolme sijaa ylempänä. Henkilöstön osaamisen ohella iloitsen muun muassa siitä, että saamme kouluumme joka vuosi lahjakkaita opiskelijoita sekä Suomesta että ulkomailta”, sanoo kiitollisena, mutta nöyränä Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki.

Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
palkalaskija

Nokian Renkaat lahjoittaa 200 000 euroa Kauppakorkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu käytettäväksi Nokian Renkaiden ja Jukka Moision stipendeinä ulkomaisiin vaihto-ohjelmiin lähteville maisteriopiskelijoille.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumnilla on tapana sanoa uusille asioille mieluummin kyllä kuin ei.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta