Uutiset

Kaupan asiantuntijat tutustuivat MIT:n tutkimus- ja kehittämistoimintaan

Lisäksi opintomatkalaiset saivat tietoa kaupan uusimmista ja mielenkiintoisimmista konsepteista USA:ssa.
Yhtenä tutustumiskohteena oli Walgreensin uusin kauppakonsepti Bostonissa.

MIT (Massachusetts Institute of Technology) on yksi maailman menestyneimpiä yliopistoja, jonka piirissä tuotetaan merkittävää tieteellistä perus- ja soveltavaa tutkimusta. Yliopiston tutkijoille on myönnetty lukuisia tunnustuksia, mm. 19 Nobel-palkintoa vuoden 1956 jälkeen.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Lasse Mitronen ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dosentti Jarmo Suominen järjestivät yhdessä Kaupan liiton tutkimusvaliokunnan kanssa opintomatkan tähän innovatiiviseen ja laajaan yritysyhteistyöhön tukeutuvaan yliopistoon. MIT:n ohella tällä kaupan ylimmän johdon opintomatkalla 2.-10.4.2016 tutustuttiin useisiin uusiin ja mielenkiintoisiin kauppoihin Bostonissa ja New Yorkissa.

– Matka oli erittäin avartava ja tarjosi suomalaisille liikkeenjohtajille hyvin kiinnostavan näkymän maailmaan yhden merkittävimmän yliopiston innovaatioiden tuottamiseen ja tutkimusyhteistyöhön yritysten kanssa. Lisäksi saimme runsaasti uutta tietoa kaupan uusimmista ja mielenkiintoisimmista konsepteista USA:ssa, toteaa matkalle osallistunut toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta.

Matkan aikana kuultiin korkeatasoisia puheenvuoroja liiketoiminnan kehittämismalleista sekä yritys- ja yliopistoyhteistyön tuloksekkaista toimintatavoista ja mahdollisuuksista. Kauppavierailut avasivat puolestaan hyvin esimerkiksi teknologioiden hyödyntämistä ja markkinointiviestinnän korostuvaa roolia myymälöissä sekä välittömän asiakaskohtaamisen merkitystä asiakas- ja myyntityössä.

– MIT ja myös USA:n kaupat ovat hyviä esimerkkejä tutkimustoiminnan ja innovaatioiden hyödyntämisestä liiketoiminnassa sekä kauppakonseptien ennakkoluulottomasta uudistamisesta. Matkan aikana kävi selkeästi esille, kuinka vapaan kilpailun sallimisella ja liiallisen sääntelyn välttämisellä vikkelät yritykset voivat nopeastikin muuttaa kaupan toimintaa yhä asiakaskeskeisemmäksi, painottavat matkaa isännöineet professori Lasse Mitronen ja dosentti Jarmo Suominen.

Lisätietoja:
Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Adjunct professor Jarmo Suominen
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
[email protected]

Toimitusjohtaja Juhani Pekkala
Kaupan liitto
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Tummaan paitaan pukeutunut vaalea lyhyttukkainen nainen seisoo kädet ristissä rinnan edessä, taustalla korkeakoulun tiloja
Nimitykset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Professori Arja Karhumaa: ”Meidän on ymmärrettävä paremmin, kuinka tekstejä katsotaan”

Vakinaistetut professorit esittäytyvät: visuaalisen viestinnän muotoilun professori Arja Karhumaa tutkii kielen ja tekstin visuaalisen muodon välistä suhdetta eli miltä teksti kulloinkin näyttää, ja miten se vaikuttaa meihin ihmisinä.
Konsta Laakso and Elsi Sloan act in the short film of Oasis of Radical Wellbeing
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallossa kuvattu lyhytelokuva kertoo opiskelijan vaikeasta valinnasta

Aalto-yliopiston Oasis of Radical Wellbeing -hankkeen rahoittama Myötätunto III -lyhytelokuvan kuvaukset alkoivat Otaniemessä 17.3. Valmiin elokuvan ensi-iltaa päästään katsomaan 30.5. Green Minds, Healthy Hearts – Social Sustainability Symposium -tapahtumassa Aalto-yliopiston Oppimiskeskuksessa.
Katri Kaupin CAPSTONE-kurssin loppuesitykset
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Toimitusketjujen hallinnan CAPSTONE-kurssilla työstettiin tulevaisuuden haasteita

Opiskelijat saivat ratkoa tosielämän haasteita saaden tukea tehtävään opettajalta ja yritysedustajilta.
Kuvituskuva pörssikursseista
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Viisi asiaa, jotka päättäjien pitäisi tietää omistajuudesta Suomessa

Miten pärjäämme omistajuudessa Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan verrattuna? Maailman ensimmäinen omistajuuden professori Samuli Knüpfer listaa haasteet – ja kertoo, miksi ne on tärkeä saada ratkaistua.