Kaupan asiantuntijat tutustuivat MIT:n tutkimus- ja kehittämistoimintaan

Lisäksi opintomatkalaiset saivat tietoa kaupan uusimmista ja mielenkiintoisimmista konsepteista USA:ssa.
Yhtenä tutustumiskohteena oli Walgreensin uusin kauppakonsepti Bostonissa.

MIT (Massachusetts Institute of Technology) on yksi maailman menestyneimpiä yliopistoja, jonka piirissä tuotetaan merkittävää tieteellistä perus- ja soveltavaa tutkimusta. Yliopiston tutkijoille on myönnetty lukuisia tunnustuksia, mm. 19 Nobel-palkintoa vuoden 1956 jälkeen.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Lasse Mitronen ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dosentti Jarmo Suominen järjestivät yhdessä Kaupan liiton tutkimusvaliokunnan kanssa opintomatkan tähän innovatiiviseen ja laajaan yritysyhteistyöhön tukeutuvaan yliopistoon. MIT:n ohella tällä kaupan ylimmän johdon opintomatkalla 2.-10.4.2016 tutustuttiin useisiin uusiin ja mielenkiintoisiin kauppoihin Bostonissa ja New Yorkissa.

– Matka oli erittäin avartava ja tarjosi suomalaisille liikkeenjohtajille hyvin kiinnostavan näkymän maailmaan yhden merkittävimmän yliopiston innovaatioiden tuottamiseen ja tutkimusyhteistyöhön yritysten kanssa. Lisäksi saimme runsaasti uutta tietoa kaupan uusimmista ja mielenkiintoisimmista konsepteista USA:ssa, toteaa matkalle osallistunut toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta.

Matkan aikana kuultiin korkeatasoisia puheenvuoroja liiketoiminnan kehittämismalleista sekä yritys- ja yliopistoyhteistyön tuloksekkaista toimintatavoista ja mahdollisuuksista. Kauppavierailut avasivat puolestaan hyvin esimerkiksi teknologioiden hyödyntämistä ja markkinointiviestinnän korostuvaa roolia myymälöissä sekä välittömän asiakaskohtaamisen merkitystä asiakas- ja myyntityössä.

– MIT ja myös USA:n kaupat ovat hyviä esimerkkejä tutkimustoiminnan ja innovaatioiden hyödyntämisestä liiketoiminnassa sekä kauppakonseptien ennakkoluulottomasta uudistamisesta. Matkan aikana kävi selkeästi esille, kuinka vapaan kilpailun sallimisella ja liiallisen sääntelyn välttämisellä vikkelät yritykset voivat nopeastikin muuttaa kaupan toimintaa yhä asiakaskeskeisemmäksi, painottavat matkaa isännöineet professori Lasse Mitronen ja dosentti Jarmo Suominen.

Lisätietoja:
Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Adjunct professor Jarmo Suominen
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Toimitusjohtaja Juhani Pekkala
Kaupan liitto

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.