Kauko-ohjattava kopteri auttaa nopeamman verkon suunnittelussa

Ilmakuvia ja fotogrammetriaa yhdistämällä syntyy tarkka 3D-malli, joka parantaa radioaaltojen etenemistä millimetriaaltotaajuuksilla.
pressrelease_semkinwww_fi.jpg

Tutkijat yhdistivät kauko-ohjattavan kopterin ottamat ilmakuvat ja fotogrammetrian tekniikan ja saivat luotua erittäin yksityiskohtaisia 3D-malleja kaupunkiympäristöstä. Kuva: Vasilii Semkin / Aalto-yliopisto

Mobiililaitteiden kehitys on asettanut entistä suuremmat vaatimukset langattomille verkkoyhteyksille. Aalto-yliopiston tutkijatohtori Vasilii Semkin kokeili yhteistyössä Aallon ja Tampereen teknillisen korkeakoulun tutkimusryhmien kanssa, miten kauko-ohjattavalla kopterilla otetut ilmakuvat hyödyttäisivät radioantennien ja -linkkien suunnittelussa.

Tutkijat yhdistivät kauko-ohjattavan kopterin ottamat ilmakuvat ja fotogrammetrian tekniikan ja saivat luotua erittäin yksityiskohtaisia 3D-malleja kaupunkiympäristöstä. Fotogrammetria on tekniikka, jossa 3D-objekteja voidaan muodostaa kahdesta tai useammasta valokuvasta. 3D-malleja voidaan käyttää suunniteltaessa radioantenneja ja -linkkejä kaupunkiympäristöihin.

”Kaupunkiympäristössä suoritetut mittaustulokset ja simulaatiot osoittavat, että yksityiskohtaisista 3D-malleista on hyötyä verkon suunnittelussa millimetriaaltotaajuuksilla”, Semkin toteaa.

Kustannustehokkaampaa suunnittelua

Tutkijat kokeilivat nykyisin yleisesti käytössä olevan yksinkertaisen mallinnuksen eroja fotogrammetrialla tehtyyn mallinnukseen.

”Käyttämällämme tekniikalla ympäristön 3D-mallinnus on huomattavasti aikaisempaa yksityiskohtaisempi ja mahdollistaa kustannustehokkaamman suunnittelun. Radiolinkkejä on mahdollista suunnitella kartoitettavassa ympäristössä tasaisemmin kaikkialle, ja suunnittelijoiden on helpompi päättää, miten tukiasemat tulisi sijoittaa optimaalisesti ympäristössä”, Semkin sanoo.

Tekniikkaa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi 5G-radioyhteyksien suunnittelussa.

Artikkeli on julkaistu verkossa IEEE Xplore Document ja on luettavissa tästä linkistä.
DOI: 10.1109/TVT.2016.2617919

Lisätietoa:
Tutkijatohtori Vasilii Semkin
Aalto-yliopisto
puh 045 8044 402

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.