Kati Hagrosista Aalto-yliopiston Chief Digital Officer

DI, VTM Kati Hagros on nimitetty Aalto-yliopiston Chief Digital Officeriksi. Hän vastaa yliopiston laajan digitalisaatiostrategian suunnittelusta ja muutosprosessin koordinoinnista sekä johtaa IT-palvelukokonaisuutta. Kati Hagros aloittaa tehtävässään 18.8.2016 ja raportoi yliopiston rehtorille.

Kati Hagros on toiminut Kone Oyj:n kehitys- ja tietohallintojohtajana 2010–2015 ja sittemmin Koneen digitalisointistrategiasta vastaavana johtajana. Vuosina 1997–2010 hän toimi Nokia Oyj:ssä muun muassa laatujohtajana, Nokia Mobile Phonesin Aasian strategia-johtajana sekä eri rooleissa logistiikassa, sähköisessä liiketoiminnassa ja IT:ssä. Kati Hagros on Tokmanni Oyj:n, Siili Solutions Oyj:n ja Nixu Oyj:n hallitusten jäsen. Hän on toiminut myös Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiön hallituksen puheenjohtajana. Hän on asunut ja työskennellyt Suomen lisäksi, Ruotsissa, Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Singaporessa.

Kati Hagros on palkittu vuoden CIO-palkinnolla Suomessa ja Pohjoismaissa vuonna 2014. Vastikään hänet valittiin 50 inspiroivimman naisen joukkoon tekniikan alalla Pohjoismaissa.

Aalto-yliopisto on digitalisaation suunnannäyttäjä

– Digitalisaatio koskee kaikkia toimialoja ja avaa valtavia mahdollisuuksia esimerkiksi tiedonvälityksessä, opetuksessa, teollisuudessa, terveydenhuollossa ja palveluissa. Aalto-yliopistossa ICT ja digitalisaatio muodostavat yli sadan professorin osaamiskeskittymän, ja tällä alalla meillä on todellista yhteiskunnallista muutosvoimaa, toteaa rehtori Tuula Teeri. – Oma vahva osaaminen antaa pohjan toimia suunnannäyttäjänä myös yliopiston toiminnan kokonaisvaltaisessa digitalisaatiossa, joka on lähivuosien keskeisimpiä tavoitteitamme. Olen todella iloinen, että saamme kansainvälisesti erittäin kokeneen, arvostetun ja näkemyksellisen Kati Hagrosin toteuttamaan tätä tehtävää, Teeri jatkaa.

– Digitalisaation hyödyntäminen vaatii paljon: toimivaa ICT:tä, kannattavaa palveluliiketoimintaa ja käyttäjiä houkuttelevaa muotoilua.  Aalto-yliopisto on ainutlaatuisessa asemassa maailmanlaajuisesti yhdistämään nämä osaamisalueet. Olen seurannut innostuneena oman yliopistoni poikkitieteellistä kehitystarinaa ja haluan nyt käyttää osaamistani digi-innovaatioiden luomiseen ja seuraavan sukupolven osaajien kehittämiseen. Uskon, että Aallon tutkijat ja opiskelijat voivat olla globaalisti eturintamassa ajamassa digitaalista murrosta, kommentoi Kati Hagros.

Lisätietoja:

Tuula Teeri, rehtori, Aalto-yliopisto
p. 050 452 4690 (assistentti Hely Kilpeläinen)

Kati Hagros
p. 040 582 8785, [email protected]

Kuva: Wilma Hurskainen

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.