Kari Tammi: Tiedon saatavuus auttaa mekatroniikan suunnittelua

Digitaalisen kaksosen avulla on mahdollista kehittää ympäristöystävällisempiä laitteita, kertoo professori Kari Tammi puheenvuorossaan

Kari Tammi

Kari Tammi nimitettiin vakinaiseen associate professor -tehtävään Aalto-yliopiston konetekniikan laitokselle 1.2.2020. Professuurin ala on mekatronisten koneiden suunnittelu.

Tammen tutkimusalaan kuuluvat mekatroniikka, hybridienergiajärjestelmät sekä autonomiset järjestelmät. Hänen tutkimusryhmänsä tähtää koneiden korkeampaan energiatehokkuuteen ja matalampiin elinkaarikustannuksiin digitalisaation, teollisen internetin ja muiden modernien työkalujen avulla. Tammen näkemyksen mukaan monien koneiden energia- ja ympäristötehokkuutta voidaan parantaa niiden ohjaus- ja voimansiirtojärjestelmiä kehittämällä.

Kari Tammi valmistui tekniikan tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2007. Hänen väitöskirjansa käsitteli automaatio- ja systeemitekniikkaa. Vuosina 2010–2015 hän työskenteli tutkimusprofessorina VTT:llä. Vuonna 2015 hänet nimitettiin määräaikaiseen associate professor -tehtävään konetekniikan laitokselle.

Aalto-yliopistossa Tammi on opettanut kursseja mekatroniikan suunnittelun ja mekanismien aihealueilla. Uudessa, laaja-alaisessa konetekniikan maisteriohjelmassa (Master's Programme in Mechanical Engineering) hän vastaa Mechatronic Machine Design ja Vehicle Mechatronics -kursseista. Hän on julkaissut yli 90 tieteellistä artikkelia ja valvonut kymmenen väitöstutkimusta sekä yli 60 diplomityötä.

Uudet vakinaistetut professorit esittäytyvät

Lyhyillä yleistajuisilla videoilla vakinaistetut professorit esittelevät omaa alaansa ja tutkimustaan.

Installation Talk, photo: Minna Pajari

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.