Kansainvälisen opiskelijatiimin vedenalainen tutkimusalus esillä Dubai Design Weekillä

Opiskelijat suunnittelivat Find-X-nimistä vedenalaista mönkijää kahdella mantereella. Lopputulos on esillä maailman johtavien teknologia- ja designyliopistojen opiskelijatöiden näyttelyssä marraskuussa.
Team Findia from Aalto University and the Indian School of Design & Innovation

Tuhannet polvenkorkuiset mönkijät etenevät pitkin merenpohjaa ja lähettävät livekuvaa verkon kautta seuraajille ympäri maailmaa. Kuka vain voi ilmoittautua miehistöksi etäohjaamaan tutkimusalusta – ja ehkä olla jopa mukana löytämässä tuntemattomia hylkyjä tai aarteita.

Yrittäjä Oskari Heikkilän visio otti harppauksen kohti todellisuutta, kun Aalto-yliopiston ja Indian School of Design & Innovationin opiskelijoiden tiimi loi ensimmäisen vedenalaisen mönkijän prototyypin. Aalto Explorer Find-X:ksi nimetty tutkimusalus on esillä 13.–17. marraskuuta Dubain Design Weekillä pidettävässä kansainvälisessä teknologia- ja designyliopistojen opiskelijatöiden näyttelyssä Global Grad Show’ssa.

Find-X syntyi Aalto Design Factoryn vetämällä Product Design Project (PdP) -kurssilla, jossa monitieteiset opiskelijatiimit ratkovat sponsoriyritysten antamia tuotekehityshaasteita. Mukana on Aalto-yliopiston lisäksi kumppaniyliopistojen opiskelijoita eri puolilta maailmaa.

”Tiimimme suunnitteli laitteen muotoilun ja tekniset ominaisuudet sekä käyttöliittymän laitteen ohjaamiseen. Loimme myös liiketoimintamallin ja teimme markkinatutkimusta potentiaalisille käyttäjille”, kertoo projektipäällikkö Manuel Rosales, joka opiskelee muotoilua Aalto-yliopiston Collaborative Industrial Design -maisteriohjelmassa.

aalto university Design factory, Find-X rover, Manuel Rosales and Oskari Heikkilä
Find-X kulkee teloilla merenpohjassa ja saa virtansa meren pinnalla kaapelin päässä kulkevasta aurinkopaneelista. Kuva: Annamari Tolonen

Muotoilun, konetekniikan, kauppatieteiden ja ohjelmistokehityksen opiskelijoiden muodostama tiimi työskenteli lukuvuoden ympäri kahdella mantereella. Urakka päästiin viemään maaliin yhdessä, kun intialaiset opiskelijat viettivät keväällä kolme viikkoa Aalto-yliopistolla.

”Eri aikavyöhykkeillä työskentely oli välillä haastavaa, mutta saimme yhteistyön toimimaan. Oli hienoa, että tiimin jäsenet toivat erilaista osaamista ja näkemystä projektiin. Kaikki tiimin jäsenet oppivat paljon myös muista aloista”, Rosales sanoo.

Oskari Heikkilä on tyytyväinen yrityksensä Aalto Industries Oy:n tilaamaan projektin lopputulokseen. Ajatus yhteisöllisestä merten tutkimushankkeesta oli Heikkilän pitkäaikainen haave. Kehitystyötä on ajatuksena jatkaa Dubain näyttelyn jällkeen.

”Prototyyppi tuo vision kohti todellisuutta. Opiskelijat toteuttivat idean nerokkaasti ja heidän kanssaan oli helppoa työskennellä. Uskon, että tällaisesta yhteistyöstä voisi olla hyötyä monelle yritykselle”, Heikkilä sanoo.

Kuvassa Findia-tiimin opiskelijat Manuel Rosales, Vivek Kishore, Anderson Sales, Megha Bhaskar, Rucha Khot, Riku Ala-Laurinaho, Henri Joona, Loi Tran, Arpita Kabra ja Adriana Gomez sekä sponsori Oskari Heikkilä Aalto Industries Oy:stä.

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.