Kaksi Jussi-palkintoehdokkuutta elokuvataiteen henkilökunnalle

Jussi-ehdokkaat vuoden 2015 kotimaisista elokuvista on valittu.
Ompelijatar
Kuva Ville Suhonen, Copyright Illume Oy

Jussi-ehdokkuudet ovat jakautuneet tänä vuonna hyvin erityyppisille elokuville. Filmiaura ry:n jäsenistö valitsee lopulliset voittajat suljetulla lippuäänestyksellä ja voittajat julkistetaan Jussi-juhlassa lauantaina 19. maaliskuuta. Vuonna 1944 perustettu Jussi-palkinto on tiettävästi Euroopan vanhin elokuvapalkinto.

Vuoden 2015 elokuvista eniten ehdokkuuksia sai Häiriötekijä, joka sai ehdokkuuden yhdeksässä kategoriassa. Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitokselta ehdolla ovat professori Pietari Koskinen, äänisuunnitelusta elokuvaan Ompelijatar sekä lehtori Rauno Ronkainen kuvauksesta elokuvaan Kätilö. Ompelijatar on myös ehdolla parhaaksi dokumenttielokuvaksi.

Lisätietoja:

Filmiaura ry:n tiedotteesta.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.