Uutiset

Kaikki minusta -kilpailun finalistit valittu

Kilpailun tavoitteena oli kehittää uudenlaisia luovia ja visuaalisia tapoja esittää kansalaisiin liittyviä hallinnon rekisteritietoja.

Valtiovarainministeriö, Väestörekisterikeskus ja Aalto-yliopiston Media Factory haastoivat huhtikuussa opiskelijat suunnittelemaan digitaalista Suomea. Tavoitteena oli kehittää uudenlaisia luovia ja visuaalisia tapoja esittää kansalaisiin liittyviä hallinnon rekisteritietoja.

Kilpailu herätti paljon kiinnostusta: kaikkiminusta.suomi.fi-sivustolla vieraili kaikkiaan 8500 kävijää. Ehdotuksia tuli määräaikaan mennessä lopulta 22.

Kilpailun jury valitsi finalistikierrokselle kolme työtä:

  • ”Roberto Danilo Aarnio”, tekijöinä Roberto Aarnio ja Jesse Tielinen, Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • ”Muita herätteitä”, tekijänä Joonas Pesonen, Itä-Suomen yliopisto
  • ”All Around Me”, tekijänä (Joanne) Nian Hwei Wong, Tampereen ammattikorkeakoulu

Ehdotuksia arvioivat N2:n toimitusjohtaja Alex Nieminen, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Anna Valtonen, ICT2015-työryhmän puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, Yleisradion datajournalisti Teemo Tebest, muotoilija ja Nordkapp Oy:n luova johtaja Sami Niemelä sekä digitaalisen designin tutkija, Open Knowledge Finland ry:n aktiivijäsen Sanna Marttila.

”Valitsimme finaaliin toisistaan selkeästi erottuvat työt. Finalisteissa jury arvosti raikkaita, keveitä ideoita, joissa oli potentiaalia jatkokehitykseen ammattilaisten kanssa”, valottaa juryn puheenjohtaja Anna Valtonen valintaa.

Kukin finalisteista palkitaan 7000 eurolla. Rahallisen palkinnon lisäksi opiskelijat saavat käyttöönsä alan ammattilaiset, jotka auttavat opiskelijoita kehittämään alkuperäisiä ideoita toimiviksi prototyypeiksi loka-joulukuun 2015 aikana. Tammikuussa finalistit tulevat julkisesti arvioitavaksi, ja äänestyksen perusteella valittu koko kilpailun voittaja julkistetaan 11.2.2016. Voittajatyö saa 8000 euron palkinnon.

Kaikki minusta -kilpailu liittyy Kansalliseen palveluarkkitehtuuriohjelmaan, jossa rakennetaan palvelujen digitaalinen yhteentoimiva infrastruktuuri ja yksi sähköisen asioinnin luukku kansalaisten, yritysten ja viranomaisten käyttöön.

Kilpailun osallistujat saivat aineistoksi kuvitteellisen henkilön rekisteritietoja, kuten tietoja asuinpaikasta, kiinteistöistä, ajoneuvoista ja perheestä.  Tarkoituksena oli suunnitella näiden rekisteritietojen visualisointi: miten esittää lukuja, nimikkeitä ja nimiä mahdollisimman selkeästi ja visuaalisesti näyttävällä tavalla. Suunnittelun lopputuloksen oli tarkoitus olla innovatiivinen verkkopalvelu tai verkkosivu.

Lisätietoja:

Jani Ruuskanen, hankepäällikkö, Palvelunäkymät, Väestörekisterikeskus, [email protected], p. +358 46 920 6231

Marjukka Ala-Harja, kehittämispäällikkö, Palvelunäkymät, valtiovarainministeriö, [email protected], p. +3582955 30489
 

http://esuomi.fi

@vm_kapa

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Tie lumisessa talvimaisemassa iltahämärässä.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkija selvitti: Pakkasen pauke syntyy pääasiassa taivaalla

Yleisen luulon vastaisesti pakkasen pauke ei olekaan peräisin esimerkiksi puista tai rakennuksista.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.
tekoälyohjelma käynnistyy
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.