Uutiset

Kahden pelaajan Super Stomp -trampoliinipeli voi motivoida ihmisiä liikkumaan - pelaaja voi kokea olevansa supersankari

Voimaannuttava pelikokemus perustuu kehittyneeseen tietokonenäköön, liikkeiden liioitteluun sekä monipuolisiin pelisuunnittelutekniikoihin.

Pelikehittäjä Valo Motionin ja Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan  Super Stomp -trampoliinipeli tarjoaa pelaajille voimaannuttavan kokemuksen kehittyneellä tietokonenäöllä, liikkeiden liioittelulla sekä monipuolisilla pelisuunnittelutekniikoilla.

Super Stomp liioittelee virtuaalisia hyppyjä säilyttäen samalla tarkan pelihahmojen hallinnan. Pelaaja voi tuntea olevansa supersankari.

Peli sai myös erittäin korkeat pisteet psykologisissa mittauksissa, jotka koskivat motivoitumista fyysiseen aktiivisuuteen sekä siitä saatavaa nautinnon tunnetta. Super Stompin kaltaiset pelit voivat olla erinomaisia fyysisen harjoittelun motivaattoreita.

Super Stomp on trampoliinipelialusta ValoJumpille tehty peli ja sen on julkaissut suomalainen innovatiivinen pelikehittäjä Valo Motion. Valo Motionin tuotteissa yhdistyvät lisätty todellisuus, liikunta ja tietokonepelien pelaaminen.

Valo Motionin Super Stomp -trampoliinipeli esitellään kansainvälisessä CHI PLAY -tutkimuskonferenssissa. Konferenssi järjestetään 22.– 25.10.2019 Barcelonassa.

Valo Motionin tuotteista on julkaistu useita akateemisia artikkeleita, jotka perustuvat Valo Motionin toimitusjohtajan, tohtori Raine Kajastilan ja Aallon apulaisprofessori Perttu Hämäläisen tutkimuksiin. Tutkimusaiheisiin on kuulunut muun muassa se, kuinka tekniikkaa voidaan käyttää motivoimaan ihmisiä, liikkumaan tai oppimaan urheilutaitoja. Vuorovaikutuksen tai turvallisuuden toteutettavuutta on tutkittu tuotteissa, jotka yhdistävät lisättyä todellisuutta, liikuntaa ja tietokonepelien pelaamista.

Lauri Lehtonen suunnitteli ja toteutti pelin diplomityönään.

Valo Motion jatkaa yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa pelien tutkimisen saralla, vaikka ValoClimb ja ValoJump ovat nyt molemmat kaupallisia tuotteita. Näitä akateemisia tutkimuksia käytetään tuotteiden käytettävyyden, turvallisuuden ja hauskuuden vahvistamiseen.

Valo Motion julkaisi Super Stomp -liikuntapelin trampoliineille aiemmin tänä vuonna. Ensimmäistä kertaa kaksi trampoliinihyppelijää voivat pelata ja olla vuorovaikutuksessa turvallisesti yhdessä. Molemmat näyttäytyvät samassa pelin virtuaalimaailmassa, vaikka hyppivät omilla trampoliineillaan. Super Stomp -peliä pelataan ympäri maailman noin 1330 kertaa päivässä.

Tutkimusartikkeli: Movement Empowerment in a Multiplayer Mixed-Reality Trampoline Game

Lue myös Perttu Hämäläisen blogipostaus: Designing superhero experiences to motivate physical activity (Medium)

Alkuperäinen tiedote Valo Motionin sivuilla

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Professor Marko Hinkkanen/ Aalto University/ photo: Anni Hanén
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Marko Hinkkaselle IEEE Fellow -arvo

Professori Hinkkanen saa tunnustusta sähkömoottorikäyttöjen ja verkkosuuntaajien ohjausmenetelmien kehitystyöstä.
Hanna-Kaisa Korolaisen väitöskirjan The Making of Inspiration sisäaukeama.
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto ARTS Booksille kultaa kansainvälisessä ICMA-kilpailussa sekä tieteellisten että oppikirjojen sarjassa

Neljä Aalto ARTS Booksin kirjaa palkittiin ICMA (International Creative Media Award) -kilpailun kirjojen osiossa.
Professor Jens Schmidt opening the first Aalto Alumni Strategy Circle. Audience in the front.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Alumni Strategy Circle -tapahtumassa jaettiin fuusioiden ja yrityskauppojen parhaita käytäntöjä

Aalto Alumni Strategy Circle kokoaa yhteen strategia-alan ammattilaisia ja yritysjohtajia oppimaan ja vaihtamaan ajatuksia strategian ajankohtaisista aiheista.
Alustatalouden faktat ja myytit studiossa Heli Koski, Jussi Mäkinen, Timo Seppälä ja William von der Pahlen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Alustasääntelyn kiemuroissa – Alustatalouden F&M ruotii digitaalisten markkinoiden sääntelyä

Digitaalisia markkinoita pyritään sääntelemään EU-tasolla, mutta nyt sääntelyä uhkaa olla jo niin paljon, että kuluttajien ja yritysten on vaikea saada niistä selkoa.