Uutiset

Kahden pelaajan Super Stomp -trampoliinipeli voi motivoida ihmisiä liikkumaan - pelaaja voi kokea olevansa supersankari

Voimaannuttava pelikokemus perustuu kehittyneeseen tietokonenäköön, liikkeiden liioitteluun sekä monipuolisiin pelisuunnittelutekniikoihin.

Pelikehittäjä Valo Motionin ja Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan  Super Stomp -trampoliinipeli tarjoaa pelaajille voimaannuttavan kokemuksen kehittyneellä tietokonenäöllä, liikkeiden liioittelulla sekä monipuolisilla pelisuunnittelutekniikoilla.

Super Stomp liioittelee virtuaalisia hyppyjä säilyttäen samalla tarkan pelihahmojen hallinnan. Pelaaja voi tuntea olevansa supersankari.

Peli sai myös erittäin korkeat pisteet psykologisissa mittauksissa, jotka koskivat motivoitumista fyysiseen aktiivisuuteen sekä siitä saatavaa nautinnon tunnetta. Super Stompin kaltaiset pelit voivat olla erinomaisia fyysisen harjoittelun motivaattoreita.

Super Stomp on trampoliinipelialusta ValoJumpille tehty peli ja sen on julkaissut suomalainen innovatiivinen pelikehittäjä Valo Motion. Valo Motionin tuotteissa yhdistyvät lisätty todellisuus, liikunta ja tietokonepelien pelaaminen.

Valo Motionin Super Stomp -trampoliinipeli esitellään kansainvälisessä CHI PLAY -tutkimuskonferenssissa. Konferenssi järjestetään 22.– 25.10.2019 Barcelonassa.

Valo Motionin tuotteista on julkaistu useita akateemisia artikkeleita, jotka perustuvat Valo Motionin toimitusjohtajan, tohtori Raine Kajastilan ja Aallon apulaisprofessori Perttu Hämäläisen tutkimuksiin. Tutkimusaiheisiin on kuulunut muun muassa se, kuinka tekniikkaa voidaan käyttää motivoimaan ihmisiä, liikkumaan tai oppimaan urheilutaitoja. Vuorovaikutuksen tai turvallisuuden toteutettavuutta on tutkittu tuotteissa, jotka yhdistävät lisättyä todellisuutta, liikuntaa ja tietokonepelien pelaamista.

Lauri Lehtonen suunnitteli ja toteutti pelin diplomityönään.

Valo Motion jatkaa yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa pelien tutkimisen saralla, vaikka ValoClimb ja ValoJump ovat nyt molemmat kaupallisia tuotteita. Näitä akateemisia tutkimuksia käytetään tuotteiden käytettävyyden, turvallisuuden ja hauskuuden vahvistamiseen.

Valo Motion julkaisi Super Stomp -liikuntapelin trampoliineille aiemmin tänä vuonna. Ensimmäistä kertaa kaksi trampoliinihyppelijää voivat pelata ja olla vuorovaikutuksessa turvallisesti yhdessä. Molemmat näyttäytyvät samassa pelin virtuaalimaailmassa, vaikka hyppivät omilla trampoliineillaan. Super Stomp -peliä pelataan ympäri maailman noin 1330 kertaa päivässä.

Tutkimusartikkeli: Movement Empowerment in a Multiplayer Mixed-Reality Trampoline Game

Lue myös Perttu Hämäläisen blogipostaus: Designing superhero experiences to motivate physical activity (Medium)

Alkuperäinen tiedote Valo Motionin sivuilla

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

ARTS open science roadshow, pic of the session
Tutkimus ja taide Julkaistu:

European Open Science Cloud (EOSC) Finnish Forumin webinaari 25.1.2021

Yksi puhujista on Karel Luyben, European Open Science Cloudin (EOSC) ensimmäinen puheenjohtaja ja Aalto-yliopiston hallituksen jäsen.
Installation Talk 2020, Jarkko Niiranen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Jarkko Niiranen: Rakenteiden suunnittelun perustana ovat matemaattiset mallit

Laskennallisen rakennetekniikan vakituiseen associate professor -tehtävään nimitetty Jarkko Niiranen käsittelee esityksessään laskennallista mekaniikkaa.
Dronen ottama kuva Otakaari 1:sestä, kuva: Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mistä tietää ilman GPS-signaalia, missä lennokki lentää?

Jouko Kinnarin väitöstutkimuksessa dronen sijainti selviää karttatietojen sekä antureiden avulla.
Apulaisprofessori Jukka Luoma. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ideologinen onttous auttaa kapitalismin voittoihin

Apulaisprofessori Jukka Luoma ja kollegansa löysivät yllättävän yhteyden organisaatio-oppimisen ja poliittisten taustaideologioiden väliltä.