Kahden pelaajan Super Stomp -trampoliinipeli voi motivoida ihmisiä liikkumaan - pelaaja voi kokea olevansa supersankari

Voimaannuttava pelikokemus perustuu kehittyneeseen tietokonenäköön, liikkeiden liioitteluun sekä monipuolisiin pelisuunnittelutekniikoihin.

Pelikehittäjä Valo Motionin ja Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan  Super Stomp -trampoliinipeli tarjoaa pelaajille voimaannuttavan kokemuksen kehittyneellä tietokonenäöllä, liikkeiden liioittelulla sekä monipuolisilla pelisuunnittelutekniikoilla.

Super Stomp liioittelee virtuaalisia hyppyjä säilyttäen samalla tarkan pelihahmojen hallinnan. Pelaaja voi tuntea olevansa supersankari.

Peli sai myös erittäin korkeat pisteet psykologisissa mittauksissa, jotka koskivat motivoitumista fyysiseen aktiivisuuteen sekä siitä saatavaa nautinnon tunnetta. Super Stompin kaltaiset pelit voivat olla erinomaisia fyysisen harjoittelun motivaattoreita.

Super Stomp on trampoliinipelialusta ValoJumpille tehty peli ja sen on julkaissut suomalainen innovatiivinen pelikehittäjä Valo Motion. Valo Motionin tuotteissa yhdistyvät lisätty todellisuus, liikunta ja tietokonepelien pelaaminen.

Valo Motionin Super Stomp -trampoliinipeli esitellään kansainvälisessä CHI PLAY -tutkimuskonferenssissa. Konferenssi järjestetään 22.– 25.10.2019 Barcelonassa.

Valo Motionin tuotteista on julkaistu useita akateemisia artikkeleita, jotka perustuvat Valo Motionin toimitusjohtajan, tohtori Raine Kajastilan ja Aallon apulaisprofessori Perttu Hämäläisen tutkimuksiin. Tutkimusaiheisiin on kuulunut muun muassa se, kuinka tekniikkaa voidaan käyttää motivoimaan ihmisiä, liikkumaan tai oppimaan urheilutaitoja. Vuorovaikutuksen tai turvallisuuden toteutettavuutta on tutkittu tuotteissa, jotka yhdistävät lisättyä todellisuutta, liikuntaa ja tietokonepelien pelaamista.

Lauri Lehtonen suunnitteli ja toteutti pelin diplomityönään.

Valo Motion jatkaa yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa pelien tutkimisen saralla, vaikka ValoClimb ja ValoJump ovat nyt molemmat kaupallisia tuotteita. Näitä akateemisia tutkimuksia käytetään tuotteiden käytettävyyden, turvallisuuden ja hauskuuden vahvistamiseen.

Valo Motion julkaisi Super Stomp -liikuntapelin trampoliineille aiemmin tänä vuonna. Ensimmäistä kertaa kaksi trampoliinihyppelijää voivat pelata ja olla vuorovaikutuksessa turvallisesti yhdessä. Molemmat näyttäytyvät samassa pelin virtuaalimaailmassa, vaikka hyppivät omilla trampoliineillaan. Super Stomp -peliä pelataan ympäri maailman noin 1330 kertaa päivässä.

Tutkimusartikkeli: Movement Empowerment in a Multiplayer Mixed-Reality Trampoline Game

Lue myös Perttu Hämäläisen blogipostaus: Designing superhero experiences to motivate physical activity (Medium)

Alkuperäinen tiedote Valo Motionin sivuilla

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa