Uutiset

Kahden pelaajan Super Stomp -trampoliinipeli voi motivoida ihmisiä liikkumaan - pelaaja voi kokea olevansa supersankari

Voimaannuttava pelikokemus perustuu kehittyneeseen tietokonenäköön, liikkeiden liioitteluun sekä monipuolisiin pelisuunnittelutekniikoihin.

Pelikehittäjä Valo Motionin ja Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan  Super Stomp -trampoliinipeli tarjoaa pelaajille voimaannuttavan kokemuksen kehittyneellä tietokonenäöllä, liikkeiden liioittelulla sekä monipuolisilla pelisuunnittelutekniikoilla.

Super Stomp liioittelee virtuaalisia hyppyjä säilyttäen samalla tarkan pelihahmojen hallinnan. Pelaaja voi tuntea olevansa supersankari.

Peli sai myös erittäin korkeat pisteet psykologisissa mittauksissa, jotka koskivat motivoitumista fyysiseen aktiivisuuteen sekä siitä saatavaa nautinnon tunnetta. Super Stompin kaltaiset pelit voivat olla erinomaisia fyysisen harjoittelun motivaattoreita.

Super Stomp on trampoliinipelialusta ValoJumpille tehty peli ja sen on julkaissut suomalainen innovatiivinen pelikehittäjä Valo Motion. Valo Motionin tuotteissa yhdistyvät lisätty todellisuus, liikunta ja tietokonepelien pelaaminen.

Valo Motionin Super Stomp -trampoliinipeli esitellään kansainvälisessä CHI PLAY -tutkimuskonferenssissa. Konferenssi järjestetään 22.– 25.10.2019 Barcelonassa.

Valo Motionin tuotteista on julkaistu useita akateemisia artikkeleita, jotka perustuvat Valo Motionin toimitusjohtajan, tohtori Raine Kajastilan ja Aallon apulaisprofessori Perttu Hämäläisen tutkimuksiin. Tutkimusaiheisiin on kuulunut muun muassa se, kuinka tekniikkaa voidaan käyttää motivoimaan ihmisiä, liikkumaan tai oppimaan urheilutaitoja. Vuorovaikutuksen tai turvallisuuden toteutettavuutta on tutkittu tuotteissa, jotka yhdistävät lisättyä todellisuutta, liikuntaa ja tietokonepelien pelaamista.

Lauri Lehtonen suunnitteli ja toteutti pelin diplomityönään.

Valo Motion jatkaa yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa pelien tutkimisen saralla, vaikka ValoClimb ja ValoJump ovat nyt molemmat kaupallisia tuotteita. Näitä akateemisia tutkimuksia käytetään tuotteiden käytettävyyden, turvallisuuden ja hauskuuden vahvistamiseen.

Valo Motion julkaisi Super Stomp -liikuntapelin trampoliineille aiemmin tänä vuonna. Ensimmäistä kertaa kaksi trampoliinihyppelijää voivat pelata ja olla vuorovaikutuksessa turvallisesti yhdessä. Molemmat näyttäytyvät samassa pelin virtuaalimaailmassa, vaikka hyppivät omilla trampoliineillaan. Super Stomp -peliä pelataan ympäri maailman noin 1330 kertaa päivässä.

Tutkimusartikkeli: Movement Empowerment in a Multiplayer Mixed-Reality Trampoline Game

Lue myös Perttu Hämäläisen blogipostaus: Designing superhero experiences to motivate physical activity (Medium)

Alkuperäinen tiedote Valo Motionin sivuilla

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Aalto-yliopiston liput liehuvat salossa. Kuva: Aino Huovio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

BIZ Success funding -rahoitusta kolmelle erinomaiselle hankkeelle

Apulaisprofessorit Ciprian Domnisoru, Iiris Saittakari ja Moritz Scherleitner ovat rahoitusta saaneiden tutkimushankkeiden omistajat.
Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi marraskuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi orientaatiopäiville!
Kaivuri työmaalla kahden rakennuksen välissä, maassa putkia ja muuta metallia.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät ensimmäisen hiilinegatiivisen sideaineen – merkittävä vaikutus infrarakentamisen päästöihin

Biopohjaisella sideaineella voidaan korvata runsaspäästöisen sementin käyttöä infrarakentamisessa.