Johtajat luovat yrityskaupan alkuintegraatiossa hallinnan vaikutelman

Yrityskaupan jälkeinen integraatiovaihe edellyttää epävarmuuden sietämistä sekä yritysjohdolta että henkilöstöltä.

Yritysjohtajat ovat ristiriitaisessa asemassa, sillä heidän odotetaan hallitsevan alkuintegraation päätökset ja tilanteet vakuuttavasti. Johtajien haastattelupuheessa rakentuvat erilaiset versiot alkuintegraatiosta kuitenkin paljastavat muutosvaiheen haasteet ja epävarmuudet, väittää KTM Laura Erkkilä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 11.12. tarkastettavassa väitöskirjassaan.

”Perinteisesti ostajayrityksen odotetaan muun muassa ottavan ostetun yrityksen haltuun niin, että luodaan integraatiotason mukainen kontrollijärjestelmä ostetun yrityksen hallintaa varten”, Erkkilä kertoo.

Aiemmat tutkimukset ovat usein pohjautuneet integraation ymmärtämiseen ostajaosapuolen näkökulmasta ja korostaneet rationaalista, suunniteltua ja hallittavaa integraatioprosessia.

Erkkilän väitöstutkimus luo uutta tietoa siitä, miten yritysjohtajat sekä ostajayrityksessä että ostetussa yrityksessä kokevat alkuintegraation ja selviytyvät sen paineista. Vaikka kaikki johtajat luovat hallinnan vaikutelman puheessaan, puheessa havaitaan sekä kontrollin vaikutelmaa tukevia että vastakkaisia, hajottavia elementtejä.

”Rakentamalla hallinnan vaikutelman johtajat pohjimmiltaan täyttävät kulttuurisidonnaisen sosiaalisen kontrollivelvoitteen. Tämä perustuu vahvaan johtajakulttuuriin, joka korostaa johtajan velvollisuutta olla uskottava, ratkoa ongelmat ja olla tilanteen herra”, Erkkilä sanoo.

Myös ostetun yrityksen johtajat osallistuvat kontrollin vaikutelman luomiseen. He tekevät sen korostamalla omia henkilökohtaisia sekä koko entisen organisaation vahvuuksia ja kokemusta.

Hallintapuhe voi etäännyttää

Tutkimus avaa uusia näkökulmia integraation kehittämiseen niin, että ostetun yrityksen johtajat osallistuvat alkuintegraation kontrolloimiseen.

”Onnistumista voidaan edistää tekemällä integraatiosta ja sen kontrolloimisesta yhteinen tavoite ja vastuu. Myös yhteinen ymmärrys uuden organisaation prioriteeteista alkuintegraation aikana on tarpeen. Nykyinen käsitys hyvästä integraatiosta ei perustu enää vain vahvalle kontrollille vaan molemminpuoliselle sitoutumiselle ja osallistumiselle”, Erkkilä sanoo.

Erkkilä huomauttaa, että yritysjohdon ylikorostunut puhe alkuintegraation hallittavuudesta voi olla ristiriidassa ostetun yrityksen tai jopa koko henkilöstön kokemusten kanssa. Siksi hän peräänkuuluttaa avointa kommunikaatiota alkuintegraation haasteista, etteivät näkemyserot pääse eskaloitumaan vastarinnaksi.

Lisätietoja:

Laura Erkkilä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: