Johan Gullichsen in memoriam

Gullichsen teki merkittävän uran selluloosatekniikan professorina ja edisti keksinnöillään selluteollisuuden kestäviä tuotantotapoja.
Forest

Aalto-yliopiston selluloosatekniikan emeritusprofessori Johan Gullichsen (s. 1936) on kuollut 86 vuoden iässä 13. toukokuuta 2023. Hän toimi Teknillisen korkeakoulun professorina vuosina 1989–1999.

Johan Gullichsen teki merkittävän uran keksijänä ratkaistakseen puunjalostusteollisuuden laatuun ja ympäristöön liittyviä ongelmia. Hän onkin rekisteröinyt yli 60 patenttia laajan tieteellisen tutkimustyönsä ohella. Gullichsen oli myös A. Ahlström Oy:n hallituksen pitkäaikainen jäsen ja puheenjohtaja.

Johan Gullichsenille on myönnetty Suomen insinöörityöpalkinto (1984), arvostettu kansainvälinen Marcus Wallenberg -palkinto (1986) ja kunniatohtorin arvo Åbo Akademissa (1988). Hän sai Puunjalostusinsinöörien Lampén -mitalin (2004) ansiokkaasta, laaja-alaisesta teknisestä ja tieteellisestä työstä. Yhdysvalloissa sijaitseva Paper Industry International Hall of Fame kutsui hänet jäsenekseen (2005).

Johan Gullichsen oli erittäin pidetty Kemian tekniikan korkeakoulun professori ja mentori, joka kannusti nuoria tieteentekijöitä saavuttamaan omia unelmiaan. Otamme osaa perheen suruun.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa