Jens Schmidt nimitetty tuotantotalouden laitoksen johtajaksi

Professori Jens Schmidt haluaa lujittaa suhteita yrityksiin ja poliittisiin päättäjiin sekä vahvistaa tiedekunnan ja opiskelijoiden monimuotoisuutta.
Jens Schmidt, photo by Mikko Raskinen
Jens Schmidt on nimitetty tuotantotalouden laitoksen johtajaksi 1.4.2023 alkaen.

Jens Schmidt on aloittanut Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksen johtajana huhtikuun alussa. Hän toimii laitoksella strategisen johtamisen vakinaisena professorina ja johtaa englanninkielistä Industrial Engineering and Management  -maisteriohjelmaa. Schmidt tuli Suomeen ja Aallon edeltäjään Teknilliseen korkeakouluun (TKK) ensimmäisen kerran vaihto-opiskelijaksi jo vuonna 2002. Hän muutti Saksasta Suomeen vuonna 2004, vietti muutaman vuoden teollisuudessa ennen kuin siirtyi takaisin TKK:lle ja väitteli tohtoriksi strategisesta johtamisesta vuonna 2012 Aalto-yliopistosta.

Mikä on tutkimusalasi?

Tutkimusalueeni on strateginen johtaminen. Viime vuosina olen työskennellyt paljon ekosysteemien ja strategisen ajattelun parissa. Ne liittyvät itse asiassa varsin läheisesti toisiinsa, koska strategisen ajattelun on oltava systeemistä, jotta voidaan varmistaa, että nähdään kokonaiskuva ja se, miten asiat liittyvät toisiinsa. On myös varmistettava, että kaikki asiaankuuluvat sidosryhmät ovat mukana. Voin ottaa tästä oppia myös laitoksen johtajan tehtävää ajatellen.

Mitä odotuksia sinulla on uuden roolisi suhteen?

Tämä on itse asiassa varsin mukava tehtävä, koska olemme pystyneet rakentamaan vahvan yhteisön laitoksemme sisällä ja sen ympärille. On hienoa päästä keskustelemaan kollegoiden, opiskelijoiden ja alumnien kanssa siitä, miten asioita voidaan viedä yhdessä eteenpäin. Osastollamme on myös monia, jotka työskentelevät erittäin merkityksellisten ajankohtaisten aiheiden parissa, kuten digitaalisen teknologian ja uusien tekoälytyökalujen vaikutusten, kestävien toimitusketjujen ja työn tulevaisuuden parissa. Olemme erittäin vahvoja myös tutkimustuotoksissamme.

Nämä ovat suuria saavutuksia. Mutta on aina muutamia asioita, joissa voimme kehittyä. Yksi tärkeä aihe on tiedekuntamme ja opiskelijakuntamme monimuotoisuus. Olisi hienoa saada enemmän ihmisiä erityisesti Suomen ulkopuolelta yhteisöömme. Voimme myös tehdä enemmän yhteistyötä yritysten ja poliittisten päättäjien kanssa sekä tulla tunnetummaksi alallamme. Meidän on myös pyrittävä hyödyntämään ulkoisia rahoituslähteitä, jotta voimme laajentaa kykyämme tehdä merkityksellistä tutkimusta ja esimerkiksi kouluttaa enemmän tohtoriopiskelijoita. Olen kuitenkin varma, että onnistumme näissä pyrkimyksissä.

Onko sinulla mielessäsi joitain kohokohtia tulevina kuukausina?

Minulla on paljon opittavaa ja paljon ihmisiä, joiden kanssa keskustella. Odotan innolla, että pääsen juttelemaan ihmisten kanssa siitä, mitä voimme saavuttaa yhdessä. Odotan myös innolla työskentelyä opiskelijoidemme ja entisten opiskelijoiden kanssa. Yksi tuleva kohokohta on toukokuussa järjestettävä Prodeko-seminaari, joka on yhteisöllemme loistava tilaisuus tavata ja keskustella tärkeistä asioista ja rakentaa pohjaa tulevalle yhteistyölle.

Miten tasapainotat työn ja muut asiat elämässäsi?

Asun melko lähellä kampusta, vain 5 minuutin pyörämatkan päässä. Matkan varrella olevat maisemat ovat joinakin päivinä melko upeita, ja talvella olen jopa muutaman kerran päässyt hiihtämään töihin. Ei tunnu siltä, että asuisi suurkaupungissa (vaikka ohi kulkee kuusikaistainen moottoritie). Asun vanhassa, vuonna 1950 rakennetussa talossa, jossa on puutarha ja puulämmitteinen sauna kellarissa. Vietän mielelläni aikaa perheeni kanssa, matkustelen, käyn museoissa tai luen. Koen siis elämäni melko tasapainoiseksi, vaikka varsinkin kotoa käsin työskennellessäni työn ja vapaa-ajan rajat ovatkin hieman hämärtyneet.

Nimitykset Julkaistu:

Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen uusi johto

Professori Lauri Rautkari on nimitetty laitosjohtajaksi ja professorit Tiina Nypelö ja Mauri Kostiainen varalaitosjohtajiksi Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle ajalle 1.5.2024-31.12.2025.
Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.