Jaakko Honko -mitalit kahdeksalle taloustieteellisessä tutkimuksessa ja sen edistämisessä ansioituneelle

Mitalit jaettiin 8.4.2015.
Kuva: Maija Astikainen

Kansleri Jaakko Hongon nimeä kantavan avoimen luennon yhteydessä jaetut mitalit saivat seuraavat henkilöt, jotka ovat merkittävällä tavalla vaikuttaneet elinkeinoelämän tai kauppa- ja taloustieteellisen tutkimuksen edistämiseen ja/tai ansioituneet Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun, Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiön tai Yrjö Jahnssonin säätiön toiminnassa.

Kimmo Kontula

Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Kimmo Kontula on tinkimätön ja palkittu tieteentekijä. Hän on tieteen yhteiskunnallisen merkityksen puolestapuhuja. Työssään ja luottamustoimissaan säätiömaailmassa hän on vuosikymmenten ajan edistänyt taloustieteellistä tutkimusta.

Sixten Korkman

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun taloustieteen laitoksen Professor of Practice Sixten Korkman on arvostettu pitkän linjan talouspolitiikan tutkija, tekijä ja vaikuttaja sekä Suomessa että Euroopassa. Valtiotieteen tohtori Korkman on työskennellyt muun muassa Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan toimitusjohtajana sekä Euroopan unionin neuvoston talouspoliittisen osaston pääjohtaja.

Pekka Laaksonen

Kauppatieteiden maisteri Pekka Laaksonen on tehnyt pitkän uran Stora Enso Oyj:n palveluksessa. Tämän jälkeen hän siirtyi Valio Oy:n toimitusjohtajaksi vuonna 2007. Laaksonen jäi eläkkeelle tästä tehtävästä 2014. Pekka Laaksonen on toiminut Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiön hallituksessa vuodesta 2011.

Timo Löyttyniemi

EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja, kauppatieteiden tohtori Timo Löyttyniemi on merkittävänä talouden vaikuttajana edistänyt yliopiston ja liike-elämän vuorovaikutusta. Löyttyniemi on toiminut Valtion eläkerahaston toimitusjohtajana vuodesta 2003 ja investointipankkiirina rahoitus- ja pääomamarkkinoilla vuodesta 1987. Hän on toiminut aktiivisena siteiden rakentaja muun muassa Aalto-yliopiston sijoituskomiteassa ja Kauppakorkeakoulun alumnitoiminnassa.

Rebecca Piekkari

Kauppatieteiden tohtori Rebecca Piekkari toimii tutkimuksesta ja kansainvälisestä yhteistyöstä vastaavana varadekaanina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän on toiminut Kauppakorkeakoulussa kansainvälisen liiketoiminnan professorina, Johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan laitoksen varajohtajana sekä CEMS-maisteriohjelman johtajana. Rebecca Piekkari on vieraillut useissa ulkomaisissa yliopistoissa opetus- ja tutkimustehtävissä.

Suvi-Anne Siimes

Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes on näkemyksellinen yhteiskunnallinen johtaja ja vastuunkantaja. Työssään ja luottamustoimissaan hän on edistänyt merkittävällä tavalla taloustieteellistä tutkimusta ja osallistunut laaja-alaisesti suomalaisen taloudellisen hyvinvoinnin rakentamiseen.

Margareta Soismaa

Kauppatieteiden tohtori Margareta Soismaa on toiminut Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Oppimispalvelujen päällikkönä vuodesta 2002 asti. Soismaa on kehittänyt oppimisen prosesseja ja hän on ollut avainhenkilö Kauppakorkeakoulun opiskelijoiden opintojen jouhevan etenemisen edistämisessä.

Matti Vuoria

Varatuomari Matti Vuoria on toiminut kauppa- ja teollisuusministeriössä ylijohtajana ja kansliapäällikkönä sekä päätoimisena Fortum Oyj:n hallituksen puheenjohtajana. Keskinäisen Työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtajan tehtävästä hän jäi eläkkeelle vuonna 2013 yhdeksän vuoden palveluksen jälkeen. Matti Vuoria on toiminut Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiön hallituksessa vuodesta 1994.

Pronssisen Jaakko Honko -mitalin on suunnitellut kuvanveistäjä Terho Sakki.

Jaakko Honko -yleisöluento

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.