ITP-sivuaineen suojissa toteutettu yli 200 yritysprojektia

Kauppakorkeakoulun akateeminen kesäohjelma Information Technology Program viettää 20. juhlavuottaan. Ohjelma kiinnostaa myös kansainvälisesti.
ITP-sivuaine järjestetään kesäisin.

Information Technology Program (ITP) tarjoaa intensiivistä opetusta kesän aikana, jolloin suoritetaan 24 opintopisteen laajuinen sivuainekokonaisuus. Opetustapa on ilmiölähtöinen – kesän aikana opiskelijat tekevät kolmen kuukauden laajan projektityön.

Laaja projektityö on koettu opiskelijoiden keskuudessa monella tapaa palkitsevana opiskelumuotona. Se tarjoaa paitsi haluttua työkokemusta, antaa myös näköalapaikan organisaatioiden prosesseihin. Vuonna 1995 perustetun kesäohjelman suojissa on tehty jo yli 200 yritysprojektia.

− Monet yritykset ovat halunneet osallistua ohjelmaamme peräkkäisinä vuosina. Opiskelijoiden luova ajattelutapa yhdistettynä alan parhaimpien asiantuntijoiden ohjaukseen tuottaa uudenlaisia ratkaisuja ja konsepteja, tulevaa kesää valmisteleva ohjelmapäällikkö Laura Sivula kertoo.

− Pyrimme kouluttamaan IT- ja design-talentteja vastaamaan yritysmaailman tarpeisiin. Korkeakoulutettujen työttömien määrän ollessa korkea on tärkeää tarjota erikoistavia opintokokonaisuuksia myös korkeakouluissa.

ITP:ssä opiskelijat ovat aina olleet ykkössijalla. Opetuksen laatuun ja metodeihin on kiinnitetty erityistä huomiota, sillä pyrkimyksenä on tarjota rohkaiseva opetusympäristö ja kokonaisvaltainen oppimiskokemus. − Kaikki tieto on nykyään parin klikkauksen päässä. Siksi opetukseen tarvitaan sparraavaa otetta. Luennoitsijat ja projektikoordinaattorit haastavat ja vievät ajattelua seuraavalle tasolle, Sivula kuvailee valmentavaa opetusmetodologiaa.

Ohjelmakokonaisuus on aidosti kansainvälinen

Monitieteellinen ohjelmakokonaisuus on ainutlaatuinen Suomessa ja se onkin herättänyt kiinnostusta myös kansainvälisesti. − Meillä on mahdollisuus ottaa ohjelmaan yliopisto-opiskelijoita kaikkialta – ja niin heitä tuleekin, Sivula sanoo. Kansainvälisessä sivuaineohjelmassa myös opetushenkilökunta edustaa useita kansallisuuksia.

24-vuotiaan Sivulan henkilökohtaisena tavoitteena on lisätä tasa-arvoa ja rohkaista naisia IT-alalle.

− ITP on hyvä mahdollisuus syventää IT- ja digiosaamista koulutussuuntautumisesta riippumatta. Sukupuolijakauma sivuainekokonaisuudessa on keskiarvoltaan 50/50, ja viime vuonna meillä oli ensimmäistä kertaa enemmän naisia kuin miehiä.

Juhlavuoden kunniaksi tiedossa on uusi alaohjelma Digital and Interactive Entertainment. Se vastaa kasvavaan tarpeeseen kehittää digitaalisen markkinoinnin ja analytiikan osaamista.

Lisätietoja:
Ohjelmapäällikkö Laura Sivula
itp.aalto.fi

Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelutalouden laitos

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.