Isän mäyrä -elokuva palkittiin parhaana opiskelijaelokuvana Tampereen elokuvajuhlilla

Tampereen elokuvajuhlien opiskelijapalkinnon voitti tänä vuonna ohjaaja Sameli Muurimäen lyhytelokuva Isän mäyrä.
Pysäytyskuva Sameli Muurimäen elokuvasta Isän mäyrä_näyttelijä Armi Toivanen_kuva Aake Kivalo
Pysäytyskuvassa Isän mäyrä -elokuvasta näyttelijä Armi Toivanen. Kuva: Aake Kivalo

Aalto-yliopiston elokuvataiteen laitoksella (ELO) elokuvaohjausta opiskelevan Sameli Muurimäen lyhytfiktio Isän mäyrä vakuutti opiskelijaelokuvan palkintoraadin eilen päättyneillä Tampereen elokuvajuhlilla. Elokuva esitettiin osana kotimaista kilpailusarjaa.

Elokuva on Muurimäen maisteriopintojen lopputyöelokuva. Se kertoo keski-ikäisestä Maaritista, joka aikoo palata isänsä hautajaisten jälkeen Thaimaahan, mutta löytää baarista äitinsä Sylvin ja isänsä huonosti täyttämän mäyrän. Sylvi tekee paljastuksen, joka saattaa muuttaa Maaritin lähtösuunnitelmat.

Elokuvan työryhmä:

Ohjaus: Sameli Muurimäki
Käsikirjoitus: Tanja Lebedeff
Kuvaus: Aake Kivalo
Äänisuunnittelu: Saku Anttila
Leikkaus: Venla Monni
Lavastussuunnittelu: Freda Purik
Pukusuunnittelu: Freda Purik
Säveltäjä: Joona Lätti
Tuottaja: Johan-Sebastian Rintala/ELO

Näyttelijät: Armi Toivanen, Tiina Weckström, Vesa Vierikko, Sherwan Haji

Myös ELOn alumnin Elina Talvensaaren ohjaama lyhyt dokumenttielokuva How to Please palkittiin elokuvajuhlilla. Elokuva sai kolme palkintoa: Risto Jarva -palkinnon, Kotimaisen kilpailun erikoismaininnan sekä nuorisotuomariston palkinnon. Talvensaari on opiskellut ELOlla dokumentaarisen elokuvan ohjausta.

Onnittelut voittajille!

Tampereen elokuvajuhlien palkitut

Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
Apulaisprofessori Viktar Asadchy. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Nuoren tutkijan palkinto Viktar Asadchylle

Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt vuoden 2024 Nuoren tutkijan palkinnon apulaisprofessori Viktar Asadchylle.
Maria Virkkala
Opinnot Julkaistu:

Avoimen yliopiston opiskelijatarina: sivuaineena logistiikka

Haastattelu avoimen yliopiston opinnoista