Uutiset

Infolainen voi opettaa slummien yrittäjille joukkorahoituksen saloja ja yläkoululaisille koodausta

Niina Arvila tutki diplomityössään, miten tietoisuutta joukkorahoituksesta ja siihen liittyviä taitoja voisi levittää köyhien maiden pienyhteisöjen yrittäjille. Opintojen ohessa hän on pitänyt koodauskerhoa nuorille ja työskentelee UX Designerina teknologiatapahtuma Slushissa.
Niina Arvila seisoo Tietotekniikan talon aulassa
Niina Arvila haki opiskelemaan informaatioverkostojen koulutusohjelmaan, koska häntä kiinnosti teknologia ihmislähtöisestä näkökulmasta. Kuva: Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto

Digitaalisten palveluiden suunnittelu. Sosio-kulttuuristen tekijöiden vaikutus. Ihmisen ja teknologian välinen suhde. Näitä asioita Niina Arvila on päässyt yhdistämään diplomityössään Fusion Grid -tutkimushankkeessa. ”Minua kiinnostaa erityisesti se, miten kulttuurit vaikuttavat teknologian käyttöönottoon ja miksi Suomessa hyvin toimiva sovellus ei välttämättä tunnu loogiselta ihmisestä jossain toisessa kulttuurissa”, Arvila sanoo.

Fusion Grid on Aalto-yliopiston, LUT-yliopiston, Nokian, Green Energy Finlandin ja Suomen yliopistokiinteistöjen yhteinen tutkimushanke. Sen tavoitteena on viedä toimivat tietoliikenneyhteydet ja sähköverkko alueille, joille raskaan tietoliikenneinfran rakentaminen olisi taloudellisesti kannattamatonta – etenkin köyhien maiden pienyhteisöihin. Hanke on saanut Business Finlandilta 1,5 miljoonan euron rahoituksen. Aallosta mukana tutkimuksessa ovat Arvila, tietotekniikan laitoksen professori Marko Nieminen, tohtorikoulutettava Pietari Keskinen ja vieraileva tutkija Karin Fröhlich.

Arvila, joka lähti mukaan projektiin syksyllä 2018, on ”infolainen” eli hän on opiskellut informaatioverkostojen koulutusohjelmassa. Hänen pääaineensa on User-Centered Design (käyttäjäkeskeinen suunnittelu).

Arvilan työssä keskeistä on ollut kartoittaa, millaisia mahdollisuuksia sähkö ja internet tuovat köyhien maiden pienyrittäjille. Diplomityön aihe on rajautunut siihen, miten tällaisessa ympäristössä toimiville yrittäjille voisi opettaa joukkorahoituskampanjoissa tarvittavia taitoja ja lisätä tietoisuutta joukkorahoituksen mahdollisuuksista heidän keskuudessaan.

Projektin aikana Arvila järjesti esimerkiksi joukkorahoitusta käsittelevän koulutusviikon Namibiassa yhdessä paikallisen yliopiston kanssa. Osallistujat olivat slummeissa asuvia pienyrittäjiä. ”Heillä on lähtökohtaisesti ongelmana saada alkupääomaa heidän yritystoimintaansa, koska suurin osa heidän rahoistaan menee päivittäiseen elämiseen. Etenkin syrjäseuduilla tai slummeissa asuvien on vaikea saada pankista lainaa.”

Etenkin syrjäseuduilla tai slummeissa asuvien on vaikea saada pankista lainaa.

Niina Arvila

Tutkimuksen tavoitteena oli, että kun tietoa joukkorahoituksesta tarjottaisiin osalle alueen yrittäjistä, he voisivat levittää sitä eteenpäin. Tulosten perusteella koulutusviikko on erinomainen keino lisätä tietoisuutta joukkorahoituksesta lyhyessä ajassa, muttei kovin kestävä vaihtoehto pitkällä aikavälillä.

”Uusien toimintamallien oppiminen on haastavaa, jolloin oppimista pitäisi pystyä tukemaan vielä koulutusviikon jälkeen. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia, miten tätä oppimista voitaisiin pitää yllä esimerkiksi digitaalisen oppimismateriaalin kanssa.”

Välivuosien ja taloustieteen opintojen kautta Aaltoon

Arvila aloitti opinnot Aallossa vasta neljä vuotta ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen. Hän oli koulussa ”kaikessa hyvä” muttei kuitenkaan erityisen innostunut mistään tietystä aiheesta. Lukiossa hän luki erityispitkää matematiikkaa, joka eteni tavallista pitkää matematiikkaa nopeammin. Koska hän ei kuitenkaan ollut kympin oppilas, opettaja sai Arvilan uskomaan, ettei hän pääsisi ainakaan Aaltoon opiskelemaan teknillistä alaa. Niinpä hän jätti kokonaan hakematta.

Kahden välivuoden jälkeen Arvila alkoi opiskella taloustiedettä Helsingin yliopistossa. Se oli kiinnostavaa mutta samalla hän kaipasi konkreettisempaa lähestymistapaa opiskeluun. Lopulta hän uskaltautui lähettämään hakemukseen Aallon informaatioverkostojen koulutusohjelmaan, jossa houkutti etenkin ihmisnäkökulma teknologiaan – ja pääsi sisään.

Aallossa Arvila pitää muun muassa siitä, että jo opintojen varhaisessa vaiheessa on mahdollisuus päästä kurssiassistentiksi ja kesäisin tutkimusassistentiksi. Opintojen alussa on tarjolla paljon apua koodaukseen. Ryhmätöitä on runsaasti, mikä kehittää työelämässä tarvittavia yhteistyö- ja esiintymistaitoja. ”Niitä tekemällä oppii työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa, sitoutumaan ja oppimaan vastuuta ryhmän sisällä sekä kokeilemaan erilaisia rooleja.”

Voit oikeasti nähdä, että oma työ saattaa parantaa jonkun toisen ihmisen elämäntilannetta.

Niina Arvila

Kiinnostus diplomityön aihetta kohtaan syntyi puolen vuoden vaihto-opintojen aikana Namibiassa. Fusion Gridissä on päässyt tekemään asioita, jotka aidosti hyödyttävät heikommassa asemassa olevia ihmisiä. ”Voit oikeasti nähdä, että se saattaa parantaa jonkun toisen ihmisen elämäntilannetta.”

”Slushilla olen huomannut, etteivät kaikki ymmärräkään, mistä puhun”

Opintojensa ohessa Arvila on työskennellyt teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushissa. Slushia on järjestetty Helsingissä joka syksy vuodesta 2008. Siinä ajassa se on kasvanut 300 osallistujan kokoontumisesta maailman johtavaksi startup-tapahtumaksi, johon osallistuu vuosittain 25 000 ihmistä.

Arvila tekee töitä UX Designerina Slushin tuotetiimissä. Työ on tuonut tasapainoa opiskeluelämään ja diplomityön tekemiseen sekä opettanut paljon uutta muun muassa tiimityöskentelystä. Osa työkavereista on itseoppineita koodareita, toisilla on ihan erilainen koulutus kuin Arvilalla.

”Infolla kaikilla on samanlainen ajatusmalli: kaikki ymmärtävät käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja ovat niistä kiinnostuneita. Slushilla olen huomannut, etteivät kaikki ymmärräkään sitä, mistä puhun, eikä kaikilla ole samoja alkuoletuksia asioista kuin minulla.”

Kahden vuoden ajan Arvila opetti myös koodausta yläkoululaisille Helsingin Munkkiniemessä. Koodauskerhoa pidettiin koululaisille koulupäivän jälkeen kerran viikossa. ”Minusta oli ihanaa nähdä, miten innoissaan he olivat siitä ja että he tulivat sinne vapaa-ajallaan.”

Into oli niin suurta, että kun kesällä 2018 yläkoululaiset harmittelivat koodauskoulun kesätaukoa, Arvila sai heidät tekemään Aallon avoimen yliopiston Python-kurssin. Hän otti yhteyttä kurssin professoriin ja hankki Aalto Juniorilta rahoituksen koululaisten opintoja varten.

”Olen aina ollut hyvä opettamaan ja selittämään asioita toisille ihmisille. Olin koulussa se, joka selitti matikan tehtävät kavereille. He ymmärsivät ne paremmin minun kuin opettajan selittämänä.”

Pian Arvila valmistuu diplomi-insinööriksi. Häntä kiinnostaisi työskennellä tuotekehityksen parissa muita ihmisiä ja maailmaa hyödyttäen. ”Olisi kiva päästä johonkin projektiin, jossa yritetään vaikkapa tehdä sovelluksia apua tarvitseville. Nykyään on esimerkiksi useita kiinnostavia mielenterveyteen liittyviä sovelluksia.”

Potretti Niina Arvilasta
Kuva: Matti Ahlgren / Aalto University

Niina Arvila, maisteriopiskelija ja diplomityöntekijä

Koulutus: Valtiotieteiden kandidaatti (taloustiede) Helsingin yliopistosta ja tekniikan kandidaatti (informaatioverkostot) Aalto-yliopistosta

Asuu Otaniemessä

On kotoisin Helsingistä

Suurin ammatillinen saavutus: Koko akateeminen polkuni. ”Olen aika ylpeä siitä, että olen valmistunut sekä Helsingin yliopistosta että Aalto-yliopistosta: ne ovat molemmat kovatasoisia oppilaitoksia. Olen menestynyt opinnoissani tosi hyvin ja päässyt tekemään erilaisia projekteja ja julkaisemaan artikkeleita jo ennen valmistumista.”

 

On myös

Aloittanut aikuisena jalkapallon pelaamisen. ”Olin aina halunnut osata pelata jalkapalloa, koska sitä pelataan mökkireissuilla ja virkistymistapahtumissa. Pietari (Keskinen) kannusti minua lähtemään HJK:n jalkapallokouluun. Välillä on yhä kamalaa lähteä sinne, koska en ole kovin hyvä, mutta se on jokaviikkoista itsensä ylittämistä.”

Matkustanut Pekingistä Mongolian ja Siperian kautta junalla Moskovaan. ”Teimme kavereideni kanssa kesällä Trans-Siperian reissun: lensimme ensin Pekingiin, mistä hyppäsimme junaan kohti Mongoliaa. Reissu jatkui Baikaljärven kautta Moskovaan. Pisin junassa vietetty yhtäjaksoinen aika oli neljä päivää. Olin ajan ilman internetiä tai puhelinverkkoyhteyttä – se oli ehdottomasti yksi rentouttavimpia kokemuksiani!”

Opetteli purjehtimaan viime kesänä. ”Olin viime keväänä hieman yllytyshullu ja päätimme kavereideni kanssa ostaa kimpassa pienen, vanhan purjeveneen. Olin purjehtinut vain kerran, joten purjeveneen omistajaksi tultuani purjehduskin oli opittava. Veneen omistaminen on ollut hauskaa: koko ajan oppii uutta ja pääsee tekemään hommia käsillä, kun vanhoja pintoja saa lakata ja siistiä.”

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.
Aliisa Pietilä
Opinnot Julkaistu:

Itseohjautuvallakin on rajansa – tukea tarvitaan etenkin työn organisoinnissa ja työkuorman hallinnassa

Palkittu diplomityö osoitti, etteivät asiantuntijoiden työtavat tue palautumista.